Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 6th year
  1. Physiology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Physiology
Course ID number
2425-6-H4102D039-H4102D166M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Woman and Child

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'obiettivo del modulo di fisiologia è di permettere l'acquisizione di conoscenze su:
I) i cambiamenti fisiologici negli apparati materni durante la gravidanza
II) il passaggio fisiologico dalla vita intrauterina a quella neonatale

Contenuti sintetici

Poiché la gravidanza induce cambiamenti fisiologici significativi al fine di nutrire e accogliere il feto in via di sviluppo, il corso fornirà una panoramica su questo argomento per riconoscere rapidamente eventuali anomalie. Inoltre, poiché il passaggio alla vita dopo la nascita è caratterizzato da importanti cambiamenti fisiologici nella funzione respiratoria ed emodinamica, durante il corso verrà fornita una panoramica delle modificazioni fisiologiche del passaggio alla nascita.

Programma esteso

  • Placenta: aspetti della fisiologia ed endocrinologia della placenta; fisiologia del liquido amniotico; circolazione fetale
  • Cambiamenti fisiologici legati alla gravidanza: sistema cardiovascolare, cascata della coagulazione, ambiente ormonale
  • Fondamenti della fisiologia e fisiopatologia dello sviluppo fetale
  • Fondamenti di transizione del periodo feto-neonato: la fisiologia

Prerequisiti

Fisiologia cardiovascolare, polmonare, endocrina e renale

Modalità didattica

Il corso prevede 4 ore di lezioni frontali in modalità didattica erogativa e 6 ore di didattica interattiva

Materiale didattico

Il materiale didattico verrà distribuito dal docente in aula

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame si svolgerà in modalità integrata con il resto dei moduli del vertical track

Orario di ricevimento

Su appuntamento concordato via e-mail (ilaria.rivolta@unimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Gain knowledge about:
I) the physiological changes in maternal organ systems during pregnancy
II) the physiological transition from intrauterine to neonatal life

Contents

Since the pregnancy induces significant physiological changes in order to nurture and accommodate the developing fetus, the course will provide an overview on this topic to quickly recognize any abnormalities. Moreover, as the transition to life after birth is characterized by major physiological changes in respiratory and hemodynamic function, during the course will provide an overview of physiological changes of the transition at birth.

Detailed program

  • Placenta: aspects of the physiology and endocrinology of the placenta; amniotic fluid physiology; fetal circulation
  • Physiological pregnancy-related changes: cardiovascular system, coagulation cascade, hormonal environment
  • Fundamentals of the physiology and pathology of fetal development
  • Fundamentals of fetus-to-newborn period transition: the physiology

Prerequisites

Cardiovascular, pulmonary, endocrine and renal physiology

Teaching form

The course includes 4 hours of traditional lectures and 6 hours of interactive teaching.

Textbook and teaching resource

The teaching resourses will provided by the professor during the course

Semester

First Semester

Assessment method

The exam will take place in integrated mode with the rest of the modules of the vertical track

Office hours

By appointment arranged via e-mail (ilaria.rivolta@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/09
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • IR
    Ilaria Rivolta

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics