Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 5th year
  1. Legal Medicine
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Legal Medicine
Course ID number
2425-5-H4102D037-H4102D154M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Legal Medicine and Hta

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'obiettivo del corso è quello di illustrare il ruolo della medicina legale in una società moderna, con la missione fondamentale di una corretta applicazione della giustizia nei diversi sistemi giuridici, in tutti i settori della sanità e dell’assistenza medica.

Contenuti sintetici

I diritti fondamentali e i principi legislativi correlati alla medicina legale saranno presentati nell'ambito dei diversi compiti della medicina legale: patologia forense, tanatologia, autopsia medico-legale, medicina legale clinica, aspetti medici della morte, antropologia forense, rapporto medico-paziente, consulenza/perizia nei tribunali, sistema di welfare, leggi speciali in medicina, malpractice in medicina e in chirurgia.

Programma esteso

Introduzione alla medicina legale (storia e compiti della medicina legale).
Patologia forense (classificazione delle lesioni, studio e documentazione delle lesioni, studio della scena del crimine).
Tanatologia e autopsia medico-legale (modificazioni post-mortem, epoca della morte, certificazione del decesso e della causa della morte, esame esterno, tecnica autoptica dell'esame interno, imaging post-mortem).
Medicina legale clinica (reati sessuali, violenza domestica e di genere, abuso e negligenza nel minore, tortura, stima dell'età nel vivente).
Aspetti medico-legali della morte naturale e violenta (morte improvvisa da cause naturali nell'adulto e nel minore, morte violenta).
Antropologia forense (identificazione nel vivente, identificazione di resti umani).
Relazione medico-paziente (cartella clinica, consenso informato, sperimentazione medica, referto e denuncia di reato).
Attività per gli uffici giudiziari (testimonianza dell'esperto e presentazione delle evidenze scientifiche).
Sistema di welfare in una società moderna: disabilità, malattie croniche, infortuni del lavoro e malattie professionali.
Leggi speciali in medicina (trapianti/donazioni d'organi, interruzione volontaria di gravidanza, trattamenti sanitari obbligatori).
Malpractice medica (malpractice medica attiva e omissiva, negligenza nelle attività di cura, strategie di prevenzione dell'errore).

Prerequisiti

Non vi sono corsi precedenti obbligatori ma gli studenti potranno beneficiare dell’aver seguito i corsi di “biostatistics”, “health economics” e “Turning Clinical Experience Into Research Projects”.

Modalità didattica

Corso in presenza: tutte Lezioni frontali in modalità erogativa in lingua italiana; il docente promuoverà a lezione anche momenti di discussione tra gli studenti su problemi di malpractice medica, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riportare esperienze personali, con discussione di casi reali con esempi della pratica professionale e della valutazione del danno, con uso di materiale (videolezioni e slide; articoli, video, podcast, casi studio (sentenze), peer-to-peer learning), messo a disposizione dal docente sulla piattaforma moodle e-learning (Virtual learning environment).

In caso di situazioni di emergenza (disastri naturali, allerta meteo (alluvioni, inondazioni), insurrezioni, pandemia, ecc.) didattica a distanza sincrona online su piattaforma Webex.

Materiale didattico

Sentenze, linee guida e altro materiale didattico caricato sul sito e-learning

Madea B., "Handbook of Forensic Medicine", 2nd Edition, Wiley-Blackwell, 2022
Kemp WL., “Atlas of Forensic Pathology: A Pattern-Based Approach”, LWW, 2024
Pomara C., Fineschi V., "Forensic and Clinical Forensic Autopsy", CRC Press, 2021

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere.

Esame finale in presenza composto da due parti obbligatorie scritta e orale:

a) parte scritta con preparazione individuale in autonomia a casa di un elaborato tecnico su un argomento medico-legale con un caso inventato o reale di propria scelta (min 2000 - max 3000 parole) e presentazione in aula con slide (20 minuti), per valutare la capacità di ragionamento con metodo medico-legale, la capacità di rielaborare aspetti normativi e interpretativi, la capacità di sintesi con estrazione dei punti rilevanti dell'argomento e del caso presentato e la capacità di uso di linguaggio tecnico e delle argomentazioni sia in forma scritta che orale;

b) parte di esame orale con 2 domande dagli argomenti del programma del modulo per valutare l'apprendimento sul programma d'esame.

Orario di ricevimento

Su appuntamento fissato via e-mail scrivendo a daniela.schillaci@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Aims

The aim of the course is to explain the role of legal/forensic medicine in a modern society, with the basic mission of proper application of justice in different legal systems, in all medical health care fields.

Contents

Fundamentals rights and legislative principles related to legal medicine will be presented within the different tasks of forensic medicine: forensic pathology, thanatology and forensic autopsy, clinical forensic medicine, medical aspects of death; forensic anthropology, doctor-patient relation, expert opinions in court, welfare system, special legislations in medicine, medical and surgical malpractice.

Detailed program

Introduction to legal/forensic medicine (history and duties of legal medicine).
Forensic pathology (wound classification, wound examination and wound documentation, crime scene investigation).
Thanatology and forensic autopsy (post-mortem changes, time since death, certification of death and of cause of death; external examination, autopsy technique in internal examination, post-mortem imaging).
Clinical forensic medicine (sexual offences, domestic and gender violence, child abuse and neglect, torture, age estimation in living individuals).
Medico-legal aspects of natural and violent death (sudden and unexpected death from natural causes in adults and infants, violent death).
Forensic anthropology (identification in living and in deceased, identification of human remains).
Doctor-patient relation (medical record, informed consent, medical research trials, mandatory judicial authority report in suspect crimes).
Expert opinions in court (expert witnesses and presentation of scientific evidence).
Welfare system in a modern society: disability, chronic illness, work injury, work-related illness.
Special legislations in medicine (transplantation/organ donation, legal abortion, mandatory medical activities).
Medical malpractice (active malpractice, omission in medicine, negligence in health care, error prevention strategies).

Prerequisites

There are no mandatory courses however students will benefit from having undertaken “biostatistics”, “health economics” and “Turning Clinical Experience Into Research Projects”.

Teaching form

Face-to-face teaching-classroom: all Lectures in delivering type in Italian language; the teacher promotes discussion among students on problems related to medical malpractice, involving students and asking them to report personal experiences and discussing real cases and professional examples also about the evaluation of functional impairment, with the use of interactive teaching material (video lessons and slides; articles, videos, podcasts, case studies (sentences), peer-to-peer learning (student’s presentations)), provided by the teacher on the moodle e-learning platform (Virtual learning environment).

In case of emergency situations (natural disasters, weather warnings (deluge, floods), uprisings, pandemics, etc.) online teaching-classroom with synchronous lectures online on the Webex platform.

Textbook and teaching resource

Italian Court Judgments, guidelines and other educational material uploaded on the e-learning website

Madea B., "Handbook of Forensic Medicine", 2nd Edition, Wiley-Blackwell, 2022
Kemp WL., “Atlas of Forensic Pathology: A Pattern-Based Approach”, LWW, 2024
Pomara C., Fineschi V., "Forensic and Clinical Forensic Autopsy", CRC Press, 2021.

Semester

second semester

Assessment method

There are no ongoing tests.

Final exam in presence consisting in two mandatory parts, written and oral:

a) written part with individual preparation at home of a report on a medical-legal topic chosen by the student with a case invented or real (min 2000 - max 3000 words) and oral presentation with slide in the classroom (20 minutes), to evaluate the ability of reasoning with the forensic methodology, the ability to rework regulatory and interpretative aspects of the presented case, the ability to synthesize with extraction of the relevant points of the topic and the case presented and the ability to use technical language and arguments both in written and oral form.

b) oral part with 2 questions of the program topics to assess the student’s knowledge of the module program.

Office hours

By appointment arranged via e-mail writing to daniela.schillaci@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
MED/43
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • DS
    Daniela Roberta Schillaci

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics