- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 5th year
- Legal Medicine
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
L'obiettivo del corso è quello di illustrare il ruolo della medicina legale in una società moderna, con la missione fondamentale di una corretta applicazione della giustizia nei diversi sistemi giuridici, in tutti i settori della sanità e dell’assistenza medica.
Contenuti sintetici
I diritti fondamentali e i principi legislativi correlati alla medicina legale saranno presentati nell'ambito dei diversi compiti della medicina legale: patologia forense, tanatologia, autopsia medico-legale, medicina legale clinica, aspetti medici della morte, antropologia forense, rapporto medico-paziente, consulenza/perizia nei tribunali, sistema di welfare, leggi speciali in medicina, malpractice in medicina e in chirurgia.
Programma esteso
Introduzione alla medicina legale (storia e compiti della medicina legale).
Patologia forense (classificazione delle lesioni, studio e documentazione delle lesioni, studio della scena del crimine).
Tanatologia e autopsia medico-legale (modificazioni post-mortem, epoca della morte, certificazione del decesso e della causa della morte, esame esterno, tecnica autoptica dell'esame interno, imaging post-mortem).
Medicina legale clinica (reati sessuali, violenza domestica e di genere, abuso e negligenza nel minore, tortura, stima dell'età nel vivente).
Aspetti medico-legali della morte naturale e violenta (morte improvvisa da cause naturali nell'adulto e nel minore, morte violenta).
Antropologia forense (identificazione nel vivente, identificazione di resti umani).
Relazione medico-paziente (cartella clinica, consenso informato, sperimentazione medica, referto e denuncia di reato).
Attività per gli uffici giudiziari (testimonianza dell'esperto e presentazione delle evidenze scientifiche).
Sistema di welfare in una società moderna: disabilità, malattie croniche, infortuni del lavoro e malattie professionali.
Leggi speciali in medicina (trapianti/donazioni d'organi, interruzione volontaria di gravidanza, trattamenti sanitari obbligatori).
Malpractice medica (malpractice medica attiva e omissiva, negligenza nelle attività di cura, strategie di prevenzione dell'errore).
Prerequisiti
Non vi sono corsi precedenti obbligatori ma gli studenti potranno beneficiare dell’aver seguito i corsi di “biostatistics”, “health economics” e “Turning Clinical Experience Into Research Projects”.
Modalità didattica
Corso in presenza: tutte Lezioni frontali in modalità erogativa in lingua italiana; il docente promuoverà a lezione anche momenti di discussione tra gli studenti su problemi di malpractice medica, coinvolgendo gli studenti e chiedendo loro di riportare esperienze personali, con discussione di casi reali con esempi della pratica professionale e della valutazione del danno, con uso di materiale (videolezioni e slide; articoli, video, podcast, casi studio (sentenze), peer-to-peer learning), messo a disposizione dal docente sulla piattaforma moodle e-learning (Virtual learning environment).
In caso di situazioni di emergenza (disastri naturali, allerta meteo (alluvioni, inondazioni), insurrezioni, pandemia, ecc.) didattica a distanza sincrona online su piattaforma Webex.
Materiale didattico
Sentenze, linee guida e altro materiale didattico caricato sul sito e-learning
Madea B., "Handbook of Forensic Medicine", 2nd Edition, Wiley-Blackwell, 2022
Kemp WL., “Atlas of Forensic Pathology: A Pattern-Based Approach”, LWW, 2024
Pomara C., Fineschi V., "Forensic and Clinical Forensic Autopsy", CRC Press, 2021
Periodo di erogazione dell'insegnamento
secondo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Non sono previste prove in itinere.
Esame finale in presenza composto da due parti obbligatorie scritta e orale:
a) parte scritta con preparazione individuale in autonomia a casa di un elaborato tecnico su un argomento medico-legale con un caso inventato o reale di propria scelta (min 2000 - max 3000 parole) e presentazione in aula con slide (20 minuti), per valutare la capacità di ragionamento con metodo medico-legale, la capacità di rielaborare aspetti normativi e interpretativi, la capacità di sintesi con estrazione dei punti rilevanti dell'argomento e del caso presentato e la capacità di uso di linguaggio tecnico e delle argomentazioni sia in forma scritta che orale;
b) parte di esame orale con 2 domande dagli argomenti del programma del modulo per valutare l'apprendimento sul programma d'esame.
Orario di ricevimento
Su appuntamento fissato via e-mail scrivendo a daniela.schillaci@unimib.it
Sustainable Development Goals
Aims
The aim of the course is to explain the role of legal/forensic medicine in a modern society, with the basic mission of proper application of justice in different legal systems, in all medical health care fields.
Contents
Fundamentals rights and legislative principles related to legal medicine will be presented within the different tasks of forensic medicine: forensic pathology, thanatology and forensic autopsy, clinical forensic medicine, medical aspects of death; forensic anthropology, doctor-patient relation, expert opinions in court, welfare system, special legislations in medicine, medical and surgical malpractice.
Detailed program
Introduction to legal/forensic medicine (history and duties of legal medicine).
Forensic pathology (wound classification, wound examination and wound documentation, crime scene investigation).
Thanatology and forensic autopsy (post-mortem changes, time since death, certification of death and of cause of death; external examination, autopsy technique in internal examination, post-mortem imaging).
Clinical forensic medicine (sexual offences, domestic and gender violence, child abuse and neglect, torture, age estimation in living individuals).
Medico-legal aspects of natural and violent death (sudden and unexpected death from natural causes in adults and infants, violent death).
Forensic anthropology (identification in living and in deceased, identification of human remains).
Doctor-patient relation (medical record, informed consent, medical research trials, mandatory judicial authority report in suspect crimes).
Expert opinions in court (expert witnesses and presentation of scientific evidence).
Welfare system in a modern society: disability, chronic illness, work injury, work-related illness.
Special legislations in medicine (transplantation/organ donation, legal abortion, mandatory medical activities).
Medical malpractice (active malpractice, omission in medicine, negligence in health care, error prevention strategies).
Prerequisites
There are no mandatory courses however students will benefit from having undertaken “biostatistics”, “health economics” and “Turning Clinical Experience Into Research Projects”.
Teaching form
Face-to-face teaching-classroom: all Lectures in delivering type in Italian language; the teacher promotes discussion among students on problems related to medical malpractice, involving students and asking them to report personal experiences and discussing real cases and professional examples also about the evaluation of functional impairment, with the use of interactive teaching material (video lessons and slides; articles, videos, podcasts, case studies (sentences), peer-to-peer learning (student’s presentations)), provided by the teacher on the moodle e-learning platform (Virtual learning environment).
In case of emergency situations (natural disasters, weather warnings (deluge, floods), uprisings, pandemics, etc.) online teaching-classroom with synchronous lectures online on the Webex platform.
Textbook and teaching resource
Italian Court Judgments, guidelines and other educational material uploaded on the e-learning website
Madea B., "Handbook of Forensic Medicine", 2nd Edition, Wiley-Blackwell, 2022
Kemp WL., “Atlas of Forensic Pathology: A Pattern-Based Approach”, LWW, 2024
Pomara C., Fineschi V., "Forensic and Clinical Forensic Autopsy", CRC Press, 2021.
Semester
second semester
Assessment method
There are no ongoing tests.
Final exam in presence consisting in two mandatory parts, written and oral:
a) written part with individual preparation at home of a report on a medical-legal topic chosen by the student with a case invented or real (min 2000 - max 3000 words) and oral presentation with slide in the classroom (20 minutes), to evaluate the ability of reasoning with the forensic methodology, the ability to rework regulatory and interpretative aspects of the presented case, the ability to synthesize with extraction of the relevant points of the topic and the case presented and the ability to use technical language and arguments both in written and oral form.
b) oral part with 2 questions of the program topics to assess the student’s knowledge of the module program.
Office hours
By appointment arranged via e-mail writing to daniela.schillaci@unimib.it
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Daniela Roberta Schillaci