- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 4th year
- Emergency
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Fornire gli strumenti necessari all'apprendimento della fisiopatologia, della presentazione clinica e del trattamento delle più frequenti emergenze/urgenze cardio respiratorie.
Nelle 10 ore di didattica erogativa (lezioni frontali) verranno affrontate la fisiopatologia, la clinica ed i principi di trattamento farmacologico e meccanico delle più comuni emergenze/urgenze cardio respiratorie.
Contenuti sintetici
Durante il corso verranno affrontati gli aspetti clinici e di trattamento delle seguenti emergenze/urgenze cardiovascolari e respiratorie:
- Arresto cardiocircolatorio
- Shock cardiogeno
- Tamponamento cardiaco
- Dissezione aortica acuta
- Embolia polmonare
- Insufficienza respiratoria acuta ed ARDS
Programma esteso
- Arresto Cardiocircolatorio: cause e flowchart di trattamento. Basic Life Support and Defibrillation (BLS-D), Advanced Cardiac Life Support principles (ACLS). Extracorporeal Life Support principles (ECLS);
- Definizione e classificazione dello shock: focus sullo shock cardiogeno. Fisiopatologia, clinica e trattamento medico e meccanico;
- Shock ostruttivo: focus sul tamponamento cardiaco. Fisiopatologia, clinica e trattamento;
- Dissezione Aortica Acuta. Cause, classificazione, clinica e trattamento medico prima della chirurgia;
- Embolia polmonare e cuore polmonare acuto: cause, fisiopatologia, clinica e trattamento;
- Insufficienza respiratoria acuta ed ARDS: presentazione clinica e principi di trattamento
Prerequisiti
Conoscenza base di biologia, biochimica, anatomia cardiaca, vascolare e respiratoria. Conoscenza approfondita di fisiologia e fisiopatologia cardiaca e respiratoria.
Modalità didattica
Didattica erogativa con lezioni frontali (10 ore totali - 5 lezioni da 2 ore l'una) in cui si affrontano le più comuni emergenze cardiorespiratorie con un approccio teorico e pratico.
Materiale didattico
Powerpoint presentati a lezione
Libri di testo consigliati per l'approfondimento individuale:
- Harrison's Principle of Internal Medicine
- Braunwald's Heart Disease
- Marino The ICU Book
- Reviews and Articles on principal topics from Pubmed
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre del quarto anno
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La modalità di verifica e valutazione è divisa in due parti, nella stessa giornata:
Sessione scritta: viene eseguita in presenza sulla piattaforma esamionline elearning. 50 domande a risposta multipla (4) con una sola risposta corretta, inerenti tutte le materie del track cardiovascolare e respiratorio. Sufficienza per accedere all'orale: 30/50.
Una seconda parte orale con discussione di un caso clinico inerente il track cardiovascolare e respiratorio. Attraverso la discussione del caso clinico, verranno esaminate sia le competenze di problem solving che le conoscenze teoriche del discente.
La commissione esaminatrice è composta, a rotazione, da tutti gli specialisti e Professori che fanno parte degli insegnamenti del track cardiovascolare.
Non sono previste prove in intinere per questo corso.
Orario di ricevimento
per appuntamento via email
Sustainable Development Goals
Aims
Provide concepts necessary for understanding pathophysiology, clinical presentation and treatment of the most frequent cardio - respiratory emergencies.
The course will focus on pathophysiology, clinical symptoms and signs of principal cardio -respiratory emergencies and principles of pharmacological and mechanical treatments. There are 10 hours of frontal lessons with a modality of delivery teaching.
Contents
The course will explain the most important clinical aspects and relative treatments of the following cardiac and respiratory emergencies:
-
Cardiocirculatory arrest
-
Cardiogenic Shock
-
Cardiac Tamponade
-
Acute Aortic Dissection
-
Pulmonary Embolism
-
Acute Respiratory Insufficiency and ARDS
Detailed program
-
Causes of Cardiocirculatory arrest and treatment: Basic Life Support and Defibrillation (BLS-D), Advanced Cardiac Life Support principles (ACLS). Extracorporeal Life Support principles (ECLS);
-
Definition and classification of Shocks’ types and focus on Cardiogenic Shock, pathophysiology, clinical presentation and treatment;
-
Obstructive shock: focus on the causes of Cardiac Tamponade, pathophysiology, clinical presentation and treatment;
-
Causes of Aortic dissection, classification, clinical presentation and medical treatment prior to surgery;
-
Causes of Pulmonary Embolism, acute cor pulmonale, pathophysiology, clinical presentation and treatment;
-
Causes of Acute Respiratory Insufficiency and ARDS clinical presentation and principles of treatment
Prerequisites
Basic knowledge of biology, biochemistry, cardiac, vascular and respiratory anatomy, cardiac and respiratory physiology and pathophysiology.
Teaching form
Frontal lessons in presence (10 hours - 5 Lessons of 2 hours), with a theoretical and practical approach to the most frequent cardiorespiratory emergencies fronted in the program. Delivery teaching form.
Textbook and teaching resource
Lessons' Powerpoint
Textbook:
- Harrison's Principle of Internal Medicine
- Braunwald's Heart Disease
- Marino The ICU Book
- Reviews and Articles on principal topics from Pubmed
Semester
First semester 4th year
Assessment method
The Students' Assessment is divided in two parts.
A first part is composed of a written exam on the platform esamionline elearning: 50 questions with 4 multiple-choice for each and only one correct. The questions are inherent to all specialities of cardiovascular and respiratory track. Sufficiency for the access to Oral part: 30/50.
A second part: Oral, with discussion of clinical cases on topics of the vertical track. Through the discussion of the clinical case, both the problem solving skills and the theoretical knowledge of the student will be examined.
For the Oral part, The examination commission is composed with a rotation of all Physicians and Professors involved in the Vertical Track.
There are no internal tests for this course.
Office hours
on appointment by email
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Ferdinando Luca Lorini