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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Oncology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Oncology
Course ID number
2425-3-H4102D020-H4102D068M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Onco-Hematological Diseases

Course Syllabus

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Obiettivi

Lo studente deve sapere:

  • Utilizzare correttamente la terminologia impiegata nella diagnosi e trattamento delle principali patologie neoplastiche
  • Conoscere gli esami, le corrette procedure diagnostiche e le linee-guida di trattamento delle principali neoplasie
  • Conoscere i meccanismi d’azione delle principali classi di farmaci antineoplastici
  • Apprendere la diagnostica da impiegare nell'ambito della medicina di precisione
  • Partecipare alla discussione simulata di casi clinici in un setting multidisciplinare.

Contenuti sintetici

  • Terminologia oncologica, classi di farmaci utilizzati in oncologia dei tumori solidi, principali effetti collaterali
  • Tumore della mammella in stadio precoce
  • Tumore del polmone NSCLC
  • Tumore del colon-retto
  • Melanoma.

Programma esteso

  • Terminologia oncologica, stadiazione e criteri RECIST, le classi di farmaci con particolare riferimento alle terapie a target molecolare e agli effetti collaterali (lezione frontale, 2 ore)
  • Tumore della mammella in stadio iniziale: algoritmo terapeutico nei diversi sottotipi, gli effetti collaterali dei principali farmaci a bersaglio molecolare, il ruolo del team multidisciplinare, la preservazione della fertilità – didattica erogativa (2 ore, lezione frontale con farmacologo), didattica erogativa (2 ore, con discussione di casi clinici peculiari per effetti collaterali e decisioni terapeutiche (oncologo + specialisti di branca) – didattica interattiva (1 ora, presentazione da parte degli studenti di 1 elaborato di ricerca sun uno degli argomenti trattati nella didattica
    erogativa) + + didattica interattiva (1 ora, presentazione da parte degli studenti di 1 elaborato di ricerca su uno degli argomenti trattati nella didattica erogativa)
  • NSCLC: il ruolo dell’oncologo nel team multidisciplinare, il ruolo della biopsia liquida, farmaci utilizzati nei tumori oncogene-addicted e non, principali effetti collaterali, la sinergia con radioterapista e chirurgo toracico, gestione multidisciplinare nella fase avanzata di malattia, il ruolo delle cure simultanee – didattica erogativa (2 ore) + didattica a distanza (1 ora, partecipazione web a discussione multidisciplinare) + didattica interattiva (1 ora, presentazione da parte degli studenti di 1 elaborato di ricerca su uno degli argomenti trattati nella didattica erogativa)
  • Melanoma: algoritmo terapeutico nei diversi sottotipi, gli effetti collaterali dei principali farmaci a bersaglio molecolare, il ruolo del team multidisciplinare – didattica erogativa (2 ore, lezione frontale con farmacologo)
  • il tumore del colon-retto: il ruolo dell’oncologo nel team multidisciplinare, farmaci utilizzati nella fase metastatica di malattia, principali effetti collaterali, la sinergia con radioterapista e chirurgo addominale – didattica erogativa (2 ore) + didattica a distanza (1 ora, partecipazione web a discussione multidisciplinare) + didattica interattiva (1 ora, presentazione da parte degli studenti di 1 elaborato di ricerca su uno degli argomenti trattati nella didattica erogativa).

Prerequisiti

SKILLS:

  • identificare gli elementi-chiave nell'impostazione di un percorso diagnostico delle singole patologie
  • acqusizione delle metodologie di base per la lettura dei dati relativi agli studi oncologici practice-changing.

Modalità didattica

Lezioni frontali e materiali didattici; analisi e discussione di casi clinici simulati e reali con definizione del work up; partecipazione web a meeting multidisciplinari; lavoro di gruppo.

Materiale didattico

DeVita, Hellman, and Rosenberg's Cancer : principles & practice of oncology ediz. 2023 ed in formato elettronico:
Linee guida AIOM 2023 per ogni patologia trattata
Linee guida ESMO 2023
Diapositive proiettate durante le lezioni.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale integrato con le discipline presenti nell'ambito del vertical track.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto via mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
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Aims

The student will learn:

  • to correctly use the terms related to the main neoplastic diseases
  • the tests, the correct diagnostic procedures and the guide lines for the treatment of the main cancers.
  • the main mechanisms of action of antineoplastic drugs
  • Learn the diagnostics to be used in precision medicine
  • Participate in the simulated discussion of clinical cases in a multidisciplinary setting.

Contents

  • Terminology, classes of drugs used in solid tumors, main side effects
  • Early stage breast cancer
  • NSCLC
  • Colorectal cancer
  • Melanoma.

Detailed program

  • Terminology used in oncology, staging, RECIST criteria, classes of drugs with particular reference to molecular targeted therapies and side effects - didattica erogativa (lecture, 2 hours)
  • Early stage breast cancer: therapeutic algorithm in the different subtypes, side effects of the main molecularly targeted drugs, the role of the multidisciplinary team, fertility preservation - didattica erogativa (2 hours, lecture with a pharmacologist), didattica interattiva ( 2 hours, with discussion of clinical cases peculiar for side effects and therapeutic decisions (oncologist + branch specialists) - interactive teaching (1 hour, presentation by the students of 1 research paper on one of the topics covered in the teaching + interactive teaching (1 hour, presentation by students of 1 research paper on one of the topics covered in the teaching teaching)
  • NSCLC: the role of the oncologist in the multidisciplinary team, the role of the liquid biopsy, drugs used in oncogene-addicted and non-oncogene tumors, main side effects, the synergy with the radiotherapist and thoracic surgeon, multidisciplinary management in the advanced phase of the disease, the role of simultaneous care - delivery teaching (2 hours) + distance learning (1 hour, web participation in multidisciplinary discussion) + interactive teaching (1 hour, presentation by students of 1 research paper on one of the topics covered in the delivery teaching)
  • Melanoma: therapeutic algorithm in the different subtypes, the side effects of the main molecularly targeted drugs, the role of the multidisciplinary team - didactics (2 hours, lecture with a pharmacologist)
  • colorectal cancer: the role of the oncologist in the multidisciplinary team, drugs used in the metastatic phase of the disease, main side effects, synergy with the radiotherapist and abdominal surgeon - didactic teaching (2 hours) + distance learning (1 hour , web participation in multidisciplinary discussion) + interactive teaching (1 hour, presentation by students of 1 research paper on one of the topics covered in the didactics).

Prerequisites

SKILLS:

  • identify the key elements in setting up a diagnostic path for individual pathologies
  • acquisition of basic methodologies for reading data relating to practice-changing oncological studies.

Teaching form

Lectures + learning materials; analysis and discussion of simulated and real clinical cases with definition of the work up; web participation in multidisciplinary meetings; teamwork.

Textbook and teaching resource

DeVita, Hellman, and Rosenberg's Cancer : principles & practice of oncology ed. 2023 and in electronic format:
AIOM 2023 guidelines for each pathology treated
ESMO Guidelines 2023
Slides used during the lessons.

Semester

Second semester.

Assessment method

Oral examination integrated with the disciplines present in the vertical track.

Office hours

By appointment required by mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

Field of research
MED/06
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • AZ
    Alberto Zambelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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