- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 1st year
- General Psychology II
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Acquisire un’iniziale compentenza nella capacità di individuare e distinguere gli elementi relazionali nell’interazione medico paziente.
Riconoscere i propri meccanismi di funzionamento relazionale.
Conoscere i principali meccanismi di pregiudizio (di genere, orientamento sessuale, cultura) in ambito sanitario
Al termine del corso lo studente deve sapere:
fornire una definizione di regolazione emozionale; descrivere il modello modale di regolazione delle emozioni e le sue fasi; fornire esemplificazioni professionali dell’utilizzo delle diverse strategie; descrivere le principali caratteristiche del modello delle emozioni di base e conceptual act model; Saper descrivere il concetto di “paziente difficile” in termini di narrativa del curante; saper descrivere il ruolo del linguaggio nella percezione della realtà
Contenuti sintetici
Il paziente difficile e la narrativa personale; Emozioni e regolazione delle emozioni in ambito professionale
Programma esteso
Il paziente difficile e la narrativa personale. Modello processuale di regolazione delle emozioni; definizione di regolazione delle emozioni; le cinque fasi del modello modale; esempi clinici di utilizzo delle strategie; modello delle emozioni di base e conceptual act model;
Modalità didattica
Il corso è strutturato in 5 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva attraverso la discussione in gruppo di situazioni professionali, la compilazione di questionari per riflettere sul proprio approccio professionale (anche attraverso l'applicativo wooclap), lavori in piccolo gruppo. Tutte le attività sono svolte in presenza.
Materiale didattico
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
Sulla pagina e-learning del modulo saranno caricati materiali di approfondimento e integrativi (inclusi video, documenti pdf, presentazioni utilizzate a lezione).
Periodo di erogazione dell'insegnamento
primo anno - primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.
Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale.
Il punteggio concorrerà alla valutazione complessiva del corso integrato
Orario di ricevimento
su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)
Sustainable Development Goals
Aims
To develop the ability to recognize and distinguish relational elements in doctor-patient interactions.
To become aware of the personal mechanisms of relational functioning.
To know the main mechanisms of prejudice (gender, sexual orientation, culture) in healthcare
At the end of the course the student must be able to:
provide a definition of emotional regulation; describe the modal model of emotion regulation and its phases; provide professional examples of the use of different strategies; describe the main features of the basic emotions approach and the conceptual act model; Knowing how to describe the concept of "difficult patient" in terms of the narrative of the patient; being able to describe the role of language in the perception of reality
Contents
The difficult patient and personal narrative; Emotions and emotion regulation in the professional field
Detailed program
The difficult patient and personal narrative.
Process model of emotion regulation; definition of emotion regulation; the five phases of the modal model; clinical examples of use of emotion regulation strategies; model of basic emotions and conceptual act model
Teaching form
The course is structured into five 2-hour lessons, with a frontal lecture in the first part. The subsequent part aims to involve students interactively through group discussions of professional situations, the compilation of questionnaires to reflect on one's professional approach (using wooclap), and small group work. All activities are carried out in person.
Textbook and teaching resource
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
In-depth and supplementary materials will be uploaded to the module's e-learning page (including videos, PDF documents, and presentations used in lessons).
Semester
first year - first semester
Assessment method
The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability.
It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions.
The score will contribute to the overall evaluation of the integrated course
Office hours
by appintment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)