Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Modelling
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Modelling
Course ID number
2425-1-H4102D004-H4102D011M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Basic Computer Science

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’obiettivo formativo del modulo è mettere in grado gli studenti di acquisire ed approfondire la loro conoscenza in merito alle tecniche di modellazione del corpo umana a partire da immagini diagnostiche e da sistemi di scansione 3D e stampa 3D di parti ed organi del corpo umano.

Contenuti sintetici

I contenuti del modulo riguardano i concetti base relativi a tecniche e strumenti per: i) l'acquizione della morfologia del corpo umano e relativi distretti anatomici; ii) l'acqusizione del movimento e delle posture; iii) creazione e l’utilizzo di modelli geometrici 3D del corpo umano (avatar) e distretti anatomici a diversi livelli di dettaglio in base al dominio di applicazione; iv) simulazioni del comportamento; v) stampa 3D di distretti anatomici ed organi.

Programma esteso

LEZIONI FRONTALI IN AULA
Durante il corso verranno trattati i seguenti argomenti:

  • Sistemi per l’acquisizione 3D del corpo umano (es. laser scanner);
  • Strumenti per l’acquisizione del movimento del corso umano utilizzando dispositivi di Motion Capture,
  • Generazione di modelli geometrici del corpo umano, distretti anatomici e organi da immagini medicali (es. TAC o Risonanza Magnetica) e da 3D scanner;
  • Sistemi per la simulazione numerica e dispositivi per applicazioni di realtà virtuale ed aumentata;
  • Tecnologie e materiali per la stampa 3D per la medicina;
  • Esempi applicativi nel settore medicale ed utilizzo di strumenti software per l’acquisizione e la modellazione 3D.

LEZIONI IN LABORATORIO
Le lezioni in laboratorio sono programmata per guidare lo studente nella sperimentazione ed utilizzo di sistemi SW per l'acquisizione di distretti anatomici e la moderazione del corpo umano e/o sue parti a partire da immagini medicali o da 3D scanner.

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

  • Lezioni frontali con utilizzo di slide e filmati;
  • Utilizzo in laboratorio di strumenti SW dedicati con riferimento agli argomenti trattati nel corso.

Materiale didattico

Dispense Docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame al termine del corso. Consiste in:

  • Esame scritto con domande aperte relative agli argomenti trattati durante le lezioni per il controllo estensivo della preparazione sul programma del corso;
  • Eventuale colloquio di discussione sul risultato della prova scritta.

Orario di ricevimento

Giovedì, h. 14.30

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The objective of the module is to enable students to acquire and deepen their knowledge about human modelling techniques starting from diagnostic images and 3D scanning systems up to 3D printing of body parts and organs.

Contents

The contents of the module cover the basic concepts related to techniques and tools for: i) acquiring the morphology of the human body and related anatomical districts; ii) acquiring movement and postures; iii) creating and using 3D geometric models of the human body (avatars) and anatomical districts at different levels of detail according to the application domain; iv) behavior simulations; and v) 3D printing of anatomical districts and organs.

Detailed program

LECTURES SESSIONS
The course includes the following topics:

  • Systems for the human body acquisition (3D scanners);
  • Devices for motion capture;
  • Generation of the geometric models of the human body, anatomical districts and organs from medical images (e.g. from TC or MRN) and 3D scanners;
  • Numerical simulation and devices for Virtual amd Augmented Reality;
  • Technologies and materials for 3D printing for medicine;
  • Applicative examples in the medical fields and use of SW tools for 3D acquisition and modelling of the human body.

LABORATORY SESSIONS

Laboratory sessions are programmed in order to guide the student in the direct experimentation and use of SW packages for 3D anatomical districts acquisition and 3D modeling of human body and/or its parts starting from medical images and 3D scanning.

Prerequisites

None.

Teaching form

  • Lessons in class using slides and movies.
  • Use of dedicated SW tools at the laboratory.

Textbook and teaching resource

Lectures Slides

Semester

I semester

Assessment method

Exam at the end of the course.
The exam shall include:

  • Written test with open questions on the topics taught during the lectures to verify the level of the preparation on the course program;
  • Eventual colloqium to discuss the written test.

Office hours

Thursday, h. 14.30

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
ING-IND/15
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • CR
    Caterina Rizzi
  • AV
    Andrea Vitali

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics