Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Microscopic Anatomy
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Microscopic Anatomy
Course ID number
2425-1-H4102D087-H4102D022M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Fundamentals of Human Morphology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente sarà in grado di indicare l'organizzazione anatomica microscopica normale dei principali organi dell'organismo umano, riconoscendo la distribuzione dei diversi tessuti e le loro principali caratteristiche strutturali e funzionali

Sarà affrontata la struttura degli organi dell’apparato digerente, respiratorio, urinario, genitale, linfatico, nervoso, endocrino, tegumentario, in preparazione al riconoscimento degli aspetti patologici

Contenuti sintetici

Gli studenti saranno introdotti all'utilizzo del microscopio ottico per effettuare un esame microscopico di organi non patologici, con approfondimento delle caratteristiche microscopiche dei principali organi umani

Programma esteso

Esame microscopico dei seguenti organi/sistemi:

Sistema linfatico (struttura dei vasi linfatici, linfonodi, milza, timo, tonsille, tessuto linfoide associato alle mucose)
Apparato respiratorio (laringe, trachea, bronchi principali e loro ramificazioni, architettura e struttura dei polmoni. Struttura dei bronchi intrapolmonare, acino polmonare, epitelio alveolare)
Apparato digerente e organi/ghiandole associati al tratto digerente (cavità orale, lingua, ghiandole salivari faringe, esofago, stomaco, intestino tenue, intestino crasso. Fegato e pancreas)
Apparato uropoietico (struttura del rene, nefrone, apparato iuxtaglomerulare, dotto collettore. Vie urinarie: vescica, uretra)
Apparato riproduttivo femminile (ovaie, tube uterine, utero, ciclo ovarico e ciclo uterino, vagina, ghiandole mammarie)
Apparato riproduttivo maschile (testicolo e vie spermatich con descrizione del tubi seminifero, epididimo, dotto deferente e le ghiandole accessorie: le vescicole seminali e la prostata)
Apparato endocrino (ghiandole endocrine: tiroide, paratiroide, ipofisi, ghiandole surrenali, struttura isole pancreatiche)
Apparato nervoso centrale e periferico (tessuto nervoso, DRG, nervi, cervelletto, corteccia, midolo spinale)
Apparato tegumentario e annessi (cute, peli, ghiandole sudoripare)

Prerequisiti

Per comprensione adeguata dei materiali didattici, si segnala come prerequisito: nozioni di biologia cellulare, di fisica, di chimica, di istologia ed embriologia umana.

Modalità didattica

Lezioni teoriche (power point slides) e riconoscimento di preparati istologici (vetrini) mediante lezioni pratiche in laboratorio.

Le attività didattiche verranno svolte in presenza presso l'aula di anatomia microscopica dell' Università di Milano-Bicocca, Edificio ex U8/Asclepio, via Cadore 48, Monza:

-3 attività di esercitazione da 4 ore ciascuna svolte in modalità erogativa
-4 attività di esercitazione da 4 ore ciascuna svolte in modalità interattiva
-1 attività di esercitazione da 2 ore svolte in modalità interattiva

La lingua di erogazione dell’insegnamento sarà l'inglese.
Durante il corso si utilizzerà confronto docente- studente per chiarimenti e approfondimenti degli argomenti trattati

Materiale didattico

Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas, Fifteenth Edition by Anthony L. Mescher

Wheaters functional histology: a text and colour atlas, Young Barbara

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Gli argomenti di questo modulo saranno valutati mediante:
un test preliminare con scelta a risposta multipla e una successiva prova orale, in cui gli studenti dovranno essere in grado di riconoscere e descrivere un preparato istologico scelto tra quelli mostrati durante le lezioni.

Saranno valutate conoscenze e capacità di comprensione mediante indagine di competenze teoriche e pratiche sulle caratteristiche microscopiche e funzionali degli organi del corpo umano e sulle relazioni esistenti tra di essi. Tali competenze saranno acquisite grazie alla frequenza di lezioni, dallo studio individuale e dalla verifica durante le esercitazioni di anatomia microscopica. Inoltre, durante la prova ora, saranno esaminate le abilità comunicative al fine di saper descrivere preparati di anatomia microscopica in modo chiaro e con un linguaggio scientifico appropriato. Infine, è richiesta la capacità di utilizzare il materiale didattico fornito per uno studio critico e con capacità di implementazione in maniera autonoma da parte dello studente.
Per i dettagli si rimanda al Syllabus Generale di "Fundamentals of Human Morphology".

Orario di ricevimento

Tutti i giorni dopo aver concordato un appuntamento con il docente del corso tramite email

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The student will be able to indicate the normal microscopic anatomical organization of the main organs of the human organism, recognizing the distribution of the different tissues and their main structural and functional characteristics

The microscopic and functional structure of the organs of the digestive, respiratory, urinary, genital, lymphatic, nervous, endocrine and integumentary organs will be addressed in preparation to histopathological assessment

Contents

Students will be introduced to the use of the optical microscope to carry out a microscopic examination of non-pathological organs, with in-depth analysis of the microscopic characteristics of the main human organs

Detailed program

Microscopic examination of the following organs/or systems

Lymphatic system (structure of lymph nodes, spleen, thymus, tonsils, lymphoid tissue associated with mucous membranes)
Respiratory system (larynx, trachea, main bronchi and their ramifications, architecture and structure of the lungs. Structure of the intrapulmonary bronchi, pulmonary acinus, alveolar epithelium)
Digestive tract and organs associated with the digestive tract (oral cavity, tongue, salivary glands, pharynx, esophagus, stomach, small intestine, large intestine. Liver and pancreas)
Urinary system (structure of the kidney, nephron, juxtaglomerular system, collecting duct. Urinary tract: bladder, urethra)
Female reproductive system (ovaries, uterine tubes, uterus, ovarian cycle and uterine cycle, vagina, mammary glands)
Male reproductive system (testis and spermatic tract with description of the seminiferous tubes, epididymis, vas deferens and accessory glands: the seminal vesicles and the prostate)
Endocrine system (endocrine glands: thyroid, parathyroid, pituitary, adrenal glands, pancreatic islet structure)
Central and peripheral nervous systems (nervous tissue, DRG, nerves, cerebellum, cortex, spinal cord)
Integumentary system and appendage (skin, hair, sweat glands)

Prerequisites

For an adequate understanding of the teaching materials, we point out how prerequisite: notions of cell biology, physics, chemistry, histology and human embryology.

Teaching form

Theoretical lessons (power point slides) and recognition of histological preparations slides through practical lessons in the Anatomy Laboratory.

The teaching activities will be carried out in person in the Microscopic Anatomy classroom of University of Milano-Bicocca, U8/Asclepio building, via Cadore 48, Monza:

  • 3 laboratory activities of 4 hours each carried out in frontal mode
  • 4 laboratory activities of 4 hours each carried out in practice mode
  • 2 hours of laboratory activities carried out in practice mode

The language of delivery of the course will be English
During the course, teacher-student discussions are used for clarification and in-depth analysis of the topics covered

Textbook and teaching resource

Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas, Fourteenth Edition by Anthony L. Mescher

Wheaters functional histology: a text and colour atlas, Young Barbara

Semester

2nd term

Assessment method

Knowledge of the topics of this module will be assessed through a preliminary test with multiple choice and a subsequent oral test, in which students will have to be able to recognize and describe a histological preparation chosen from those shown during the lessons.

Knowledge will be assessed through the investigation of theoretical and practical skills on the microscopic and functional characteristics of the organs of the human body and the relationships existing between them. These skills will be acquired thanks to attendance of lessons, individual study and verification during microscopic anatomy practice. Furthermore, during the test, communication skills will be examined in order to be able to describe microscopic anatomy specimens clearly and with appropriate scientific language. Finally, the ability to use the teaching material provided for a critical study and with the ability to implement it independently on the part of the student is required.
For details see the General Syllabus of "Fundamentals of Human Morphology".

Office hours

Every day after agreeing an appointment with the teacher of the course by email

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/17
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • CM
    Cristina Meregalli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics