Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. Attività a Scelta dello Studente
  1. Cognitive Traps and Medical Decision Making
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cognitive Traps and Medical Decision Making
Course ID number
2425-3-H4102D124
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il processo decisionale umano è costantemente minacciato da una miriade di fenomeni psicologici. Comprendere e imparare come proteggere il processo decisionale nella professione medica è cruciale per gli studenti di medicina. Questo corso mira a fornire agli studenti le conoscenze di base e gli strumenti necessari per acquisire maggiore consapevolezza e controllo sui loro processi decisionali. Esplorando l'interazione tra trappole cognitive e decisioni mediche, gli studenti impareranno a mitigare gli errori e a migliorare il loro giudizio clinico.

Contenuti sintetici

Questo corso esamina i processi decisionali attraverso la lente delle scienze sociali. Esamineremo perché le persone prendono le decisioni che prendono e, in un quadro che promuove un approccio decisionale condiviso in medicina, considereremo metodi basati sulla ricerca per migliorare le decisioni nei contesti sanitari. I temi trattati includeranno nozioni di base delle teorie normative e descrittive delle decisioni, bias cognitivi nel processo decisionale, psicologia morale della scelta e intuizioni dall'economia comportamentale.

Programma esteso

I seguenti contenuti saranno trattati:

1.Affrontare l'Incertezza: Introduzione alla Teoria delle Decisioni
Concetti fondamentali della teoria delle decisioni
Comprensione del rischio e dell'incertezza nei contesti medici

  1. Il Valore Atteso Soggettivo
    Calcolare e interpretare i valori attesi soggettivi
    Applicazioni nel processo decisionale clinico

3.Trappole Cognitive: Euristiche e Bias nel Processo Decisionale Medico
Bias cognitivi comuni (es. disponibilità, ancoraggio, bias di conferma)
Strategie per riconoscere e mitigare i bias
'La spinta gentile' in sanità

  1. Psicologia Morale della Scelta
    Considerazioni etiche nelle decisioni mediche
    Dilemmi morali e quadri per il processo decisionale etico

5.Intuizioni dall'Economia Comportamentale
Principi di economia comportamentale rilevanti per la sanità
Impatto del comportamento economico sulle decisioni mediche

6.Decisione Condivisa in Medicina e il Ruolo degli Strumenti Decisionali
Principi e pratiche della decisione condivisa
Sviluppo e utilizzo di strumenti decisionali per supportare il coinvolgimento dei pazienti

Prerequisiti

Nessuno, ma una conoscenza di base della probabilità è utile.

Modalità didattica

Lezioni frontali
Discussioni interattive
Analisi di casi di studio
Attività di gruppo e workshop

Materiale didattico

Verrà fornita una selezione di articoli su riviste scientifiche; diapositive ppt e altro materiale pertinente saranno caricati sul sito web di e-learning

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Il livello di conoscenza e capacità di problem solving degli studenti sarà valutato attraverso l'analisi e la discussione di casi e scenari ipotetici o domande concettuali a risposta multipla.

Orario di ricevimento

Su Appartamento. Contattare: selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Human decision-making is continuously threatened by a myriad of psychological phenomena throughout the process. Understanding and learning how to safeguard decision-making in the medical profession is crucial for medical students. This course aims to provide students with the foundational knowledge and tools necessary to gain greater awareness and control over their decision-making processes. By exploring the interplay between cognitive traps and medical decisions, students will learn how to mitigate errors and enhance their clinical judgment.

Contents

This course delves into the decision-making processes through the lens of social science. We will examine why people make the decisions they do and, within a framework that promotes a shared decision-making approach in medicine, consider research-based methods to improve decisions in healthcare settings. Topics covered will include basic notions of normative and descriptive theories of decisions, cognitive biases in decision-making, the moral psychology of choice, and insights from behavioral economics.

Detailed program

The following contents will be covered:

  1. Dealing with Uncertainty: Introduction to Decision Theory
    Fundamental concepts of decision theory
    Understanding risk and uncertainty in medical contexts

  2. The Subjective Expected Value
    Calculating and interpreting subjective expected values
    Applications in clinical decision-making

  3. Cognitive Traps: Heuristics and Biases in Medical Decision-Making
    Common cognitive biases (e.g., availability, anchoring, confirmation bias)
    Strategies to recognize and mitigate biases
    Nutges in Healthcare

  4. Moral Psychology of Choice
    Ethical considerations in medical decisions
    Moral dilemmas and frameworks for ethical decision-making

  5. Insights from Behavioral Economics
    Principles of behavioral economics relevant to healthcare
    Impact of economic behavior on medical decisions

  6. Shared Decision-Making in Medicine and the Role of Decision Aids
    Principles and practices of shared decision-making
    Development and use of decision aids to support patient involvement

Prerequisites

None, but a basic understanding of probability is helpful.

Teaching form

Frontal lessons
Interactive discussions
Case study analysis
Group activities

Textbook and teaching resource

A selection of scientific journal articles will be provided.
PPT slides and other relevant materials will be uploaded on the e-learning website.

Semester

Second

Assessment method

The students’ level of knowledge and problem-solving abilities will be assessed through analysis and discussion of cases and fictional scenarios or multiple-choice questions.

Office hours

To make an appointment, please contact:
selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics