Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 6th year
  1. Infant Neuropsychiatry
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Infant Neuropsychiatry
Course ID number
2425-6-H4101D037-H4101D120M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Pediatrics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire le conoscenze di base sulle principali patologie neuropsichiatriche in età pediatrica; riconoscere situazioni in cui sia opportuno l' invio allo specialista.

Contenuti sintetici

Riconoscimento delle patologie neurologiche e psichiatriche in età evolutiva e generalità sugli approcci diagnostici e terapeutici

Programma esteso

Disturbi del neurosviluppo:
disturbi dello spettro autistico
disabilità intellettive
disturbi della comunicazione
ADHD
Disturbi dell'apprendimento
Disturbi della coordinazione motoria- tics

Disturbi del comportamento e disturbi psichiatrici:
enuresi
encopresi
disturbo da sintomi somatici e disturbi correlati
disturbi d'ansia
disturbi dell'umore
disturbi della condotta alimentare

Neurologia:
Convulsioni febbrili, episodi critici nell'infanzia ed epilessia
Cefalee
Disturbi del movimento: atassia, corea, atetosi, tremore, distonia
Paralisi cerebrali infantili
Distrofie muscolari: Duchenne e Becker
Neuropatie: s. di Guillain -Barré

Prerequisiti

Conoscenze del corso di fisiologia e scienze di base
Frequenza e partecipazione alle attività di Tirocinio della prima parte del Corso, 5 anno

Modalità didattica

• Lezioni frontali: modalità erogativa in presenza sugli argomenti in programma 12h 1CFU

• esercitazioni in aula, con coinvolgimento proattivo degli studenti divisi in 3 gruppi sulla discussione di casi clinici di interesse neuropsichiatrico: approcci diagnostici e terapeutici

Materiale didattico

• Nelson Essentials of Pediatrics –9th edition (english version) Autore/i: Marcdante - Kliegman - Behrman – Nelson Editore: Elsevier – Saunders

Slides

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

si veda Syllabus generale del Corso

Orario di ricevimento

su appuntamento tramite contatto alla mail: renata.nacinovich@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Providing basic knowledge on the main neuropsychiatric disorders in childhood and adolescence Identifying situations where referral to a specialist is appropriate

Contents

Recognition of neurological and psychiatric disorders in childhood and generalities on diagnostic and therapeutic approaches

Detailed program

Neurodevelopmental disorders:
autism spectrum disorders
intellectual disabilities
communication disorders
ADHD
Learning disorders
Motor coordination disorders-tics

Behavior disorders and psychiatric disorders:
enuresis
encopresis
somatic symptom disorder and related disorders
anxiety disorders
mood disorders
eating disorders

Neurology:
Febrile seizures, critical episodes in childhood and epilepsy
Headaches
Movement disorders: ataxia, chorea, athetosis, tremor, dystonia
Cerebral palsies
Muscular dystrophies: Duchenne and Becker
Neuropathies: Guillain -Barré

Prerequisites

Physiology and basic science course knowledge
Attendance and participation in the internship activities of the first part of the course, year 5

Teaching form

  • Lectures (Didactic delivery) in presence on programme topics 12h 1CFU

  • Classroom exercises, with proactive involvement of students divided into 3 groups on the discussion of clinical cases of neuropsychiatric interest: diagnostic and therapeutic approaches

Textbook and teaching resource

Nelson Essentials of Pediatrics –9th edition (english version) Autore/i: Marcdante - Kliegman - Behrman – Nelson Editore: Elsevier – Saunders 

Slides

Semester

I semester.

Assessment method

see General Syllabus of the Course

Office hours

by appointment by e-mail contact: renata.nacinovich@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RN
    Renata Nacinovich

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics