Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Reumatology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Reumatology
Course ID number
2425-3-H4101D260-H4101D067M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Integrated Medical and Surgical Pathology 3

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  • Conoscere l'epidemiologia delle principali malattie reumatologiche.
  • Saper riconoscere i segni ed i sintomi delle malattie reumatologiche.
  • Interpretare e valutare criticamente i risultati degli esami di laboratorio e strumentali per la diagnosi e il monitoraggio di malattia.
  • Aquisire nozioni sulla prognosi e sulla misura degli esiti di malattia delle principali malattie reumatologiche.
  • Sapere applicare le conoscenze acquisite per la diagnosi differenziale dei principali quadri clinici di presentazione.
  • Aquisire nozioni sulle basi patogenetiche della terapia.

Contenuti sintetici

REUMATOLOGIA

  • Classsificazione delle malattie reumatiche.
  • Elementi di semeiotica (esame obiettivo articolare, esami di laboratorio, imaging).
  • Artropatie infiammatorie, connettiviti sistemiche, vasculiti: epidemiologia, quadri clinici, indagini di laboratorio e strumentali, criteri diagnostici/classificativi, prognosi e basi fisiopatologche della terapia.

Programma esteso

REUMATOLOGIA

  • Introduzione alla Reumatologia e Classificazione delle Malattie Reumatiche

ARTRITI PRIMARIE

  • Artrite reumatoide
  • Spondiloartriti assiali e periferiche

ARTROPATIE DA CRISTALLI

  • Gotta
  • Artropatia da cristalli di pirosfato di calcio (CPPD)

CONNETTIVITI

  • Lupus Eritematoso Sistemico
  • Sclerosi Sistemica
  • Dermatomiosite, Polimiosite e altre miopatie infiammatorie
  • Connettiviti indifferenziate, connettivite mista e sindromi da overlap
  • Sindrome di Sjogren
  • Sindrome da anticorpi anti-fosfolipidi

VASCULITI SISTEMICHE

  • Classificazione delle vasculiti
  • Vasculiti dei grossi vasi (arterite di Horton/polimilagia reumatica e arterite di Takayasu)
  • Cenni su vasculiti dei medi vasi
  • Vasculiti ANCA associate
  • Vasculiti da immunocomplessi
  • Malattia di Behcet

REUMATISMI EXTRA-ARTICOLARI

  • Fibromialgia

Nella trattazione saranno sottolineate le differenze di genere nella prevalenza, espressività clinica, evoluzione, risposta terapeutica delle malattie reumatiche.

Prerequisiti

Avere superato gli esami indicati in regolamento relativamente alle propedeuticità.

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa:

  • 6 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza.

Materiale didattico

  • F. Trotta, M. Govoni, Quick Review - Reumatologia (2020) Edises
  • Firestein, G. S., Budd, R. C., Gabriel, S. E., McInnes, I. B., & O'Dell, J. R. (2020). Firestein & Kelley’s Textbook of Rheumatology-E-Book. Elsevier Health Sciences.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’accertamento del raggiungimento degli obiettivi previsti dal corso prevede un esame a risposte chiuse ed un colloquio sugli argomenti svolti a lezione

La prova scritta ha la finalità di accertare conoscenze puntuali sulle caratteristiche più importanti di un ampio spettro di patologie reumatologiche.

I criteri di valutazione della prova orale privilegeranno le capacità di diagnostica differenzale tra le patologie.

Orario di ricevimento

Contattare il docente via email

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

  • To learn the epidemiology of the main rheumatological diseases.
  • To recognize the main signs and symptoms of rheumatological diseases.
  • To interpret and critically evaluate the results of laboratory and imaging tests for diagnosis and monitoring.
  • To acquire notions on the prognosis and on the measurement of the disease outcomes.
  • To apply the knowledge acquired in the differential diagnostic reasoning of the principal rheumatological clinical presentations.
  • To acquire notions on the pathogenetic basis of the therapy.

Contents

RHEUMATOLOGY

  • Classification of rheumatic diseases.
  • Elements of semeiotics (joint physical examination, laboratory tests, imaging).
  • Inflammatory arthropathies, connective tissue diseases, vasculitis: epidemiology, clinical pictures, laboratory and instrumental investigations, diagnostic/ classification criteria, prognosis and pathophysiological basis of therapy.

Detailed program

RHEUMATOLOGY

  • Introduction to rheumatology and classification of rheumatic diseases

PRIMARY ARTHRITIS

  • Rheumatoid arthritis
  • Axial and peripheral spondyloarthritis

CRYSTAL ARTHROPATHIES

  • Gout
  • Calcium Pyrophosphate Crystal Arthropathy (CPPD)

CONNECTIVE TISSUE DISEASES

  • Systemic Lupus Erythematosus
  • Systemic Sclerosis
  • Dermatomyositis, Polymyositis and other inflammatory myopathies
  • Undifferentiated connective tissue disease, mixed connective tissue disease and overlap syndromes
  • Sjogren's syndrome
  • Anti-phospholipid antibody syndrome

SYSTEMIC VASCULITIDES

  • Classification of vasculitis
  • Larve vessel vasculitis (Horton's arteritis / polymylagia rheumatica and Takayasu's arteritis)
  • Polyarteritis nodosa
  • ANCA-associated vasculitides
  • immune-complex vasculitides
  • Behcet's disease

EXTRA-ARTICULAR RHEUMATISMS

  • Fibromyalgia

Gender differences in prevalence, clinical manifestations, outcome, treatment response of rheumatic diseases will be specifically addressed.

Prerequisites

Have passed the exams indicated in the regulation with regard to the preparatory procedures.

Teaching form

All lessons are conducted in person in a frontal mode:

  • 6 lessons of 2 hours each conducted in person in a frontal mode

Textbook and teaching resource

  • F. Trotta, M. Govoni, Quick Review - Reumatologia (2020) Edises
  • Firestein, G. S., Budd, R. C., Gabriel, S. E., McInnes, I. B., & O'Dell, J. R. (2020). Firestein & Kelley’s Textbook of Rheumatology-E-Book. Elsevier Health Sciences.

Semester

Second semester

Assessment method

The assessment of the achievement of the course objectives includes a multiple-choice exam and an interview on the topics covered in the lessons.

The written exam aims to verify precise knowledge of the most important characteristics of a wide range of rheumatological diseases.

The evaluation criteria for the oral exam will prioritize the ability to perform differential diagnosis among the diseases.

Office hours

Contact the Professor by e-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/16
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CS
    Carlo Alberto Scirè

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics