- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicina e Chirurgia [H4101D]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 5th year
- Pediatrics
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Il Corso di Pediatria, articolato tra il 5 ° e 6° anno, nel secondo semestre del 5° anno prevede un'attività di TIROCINIO PROFESSIONALIZZANTE si realizza in:
o la frequenza presso un pediatra di famiglia
o incontri interattivi in aula
Si propone di far acquisire allo studente
• le competenze necessarie al medico non specialista per affrontare i problemi pediatrici più comuni riguardanti il bambino sano e la sua crescita e le più comuni problematiche di salute , nonché le conoscenze fondamentali per saper riconoscere le situazioni che richiedono un intervento medico immediato o l’invio allo specialista
• una metodologia di apprendimento attraverso l’elaborazione da parte degli studenti di MAPPE CONCETTUALI e/o mentali e secondo le basi del Problem Based Learning (PBL) su argomenti riguardanti il bambino sano
Contenuti sintetici
Secondo criteri basati sull’evidenza nonché attraverso la consultazione della letteratura più recente e
degli aspetti di multiculturalità e in considerazione delle differenze secondo le età e genere:
o Inquadramento generale e gestione del bambino sano
o Modalità di gestione della cartella clinica, del rapporto medico/genitore/paziente.
o Esame obiettivo pediatrico completo
o Impostazione dell’alimentazione, degli aspetti preventivi (screening e vaccinazioni); inquadramento e valutazione della crescita e dei parametri auxologici e di laboratorio in età pediatrica
o Evidenza di situazioni e condizioni che richiedono attenzione e /o intervento medico immediato o invio a centro specialistico
o Approccio diagnostico e terapeutico delle più comuni patologie dell’infanzia
Programma esteso
o DIDATTICA INTERATTIVA IN AULA
: NEONATO (0-28 gg) :cenni sul neonato fisiologico e le problematiche, indicazioni pratiche più frequenti alla dimissione dal nido ASPETTI EVOLUTIVI E RAZIONALE DELLA NUTRIZIONE ed ALIMENTAZIONE: • -allattamento al seno e artificiale: razionale, indicazioni, controindicazioni • • lo svezzamento, razionale, indicazioni, • • -alimentazione nel 1 anno di vita, cenni per età pre e scolare, adolescenza • e in attività fisica, razionale, indicazioni. • Considerazione e valutazione di differenti abitudini o regimi dietetici alternativi INTEGRAZIONI raccomandate nel 1° anno di vita secondo le evidenze LA CRESCITA: sviluppo (generale somatico e puberale, fisiologico) Razionale, applicazione ed interpretazione dei percentili e dei parametri di crescita in età pediatrica, anche secondo parametri familiari, genetici ed etnici) ESAME OBIETTIVO PEDIATRICO, CLINICO E STRUMENTALE: (razionale e misurazione dei parametri vitali, esame otoscopico, misurazione della temperatura,) peculiarità che lo caratterizzano rispetto all’adulto e aspetti di rilievo in età pediatrica ESAME NEUROLOGICO, RIFLESSI E TAPPE DELLO SVILUPPO PSICOMOTORIO, (compresi linguaggio, interazione ambientale) in particolare nel primo anno, con cenni nelle età successive sino all’adolescenza BILANCI DI SALUTE: razionale ed applicazioni SCREENING NEONATALI E DEL PRIMO ANNO DI VITA: razionale ed applicazioni secondo le evidenze VACCINAZIONI razionale, ed applicazioni secondo le evidenze IDENTIFICAZIONE DEI PRINCIPALI PROBLEMI ORTOPEDICI in età pediatrica LA DENTIZIONE, LE OCCLUSIONI: la normalità e l’intercettazione delle principali problematiche; le prescrizioni preventive o di invio allo specialista Principali indicazioni per l’avvio all’ATTIVITÀ SPORTIVA IN ETÀ PEDIATRICA LETTURA ED INTERPRETAZIONE in età pediatrica di EMOCROMO, FUNZIONALITA’ EPATICA, ESAME URINE ED URINOCOLTURA per riconoscere, gestire direttamente o inviare allo specialista PRESCRIZIONI PEDIATRICHE PIÙ importanti e FREQUENTI: come impostare e prescrivere farmaci, indicazioni alimentari/ dietetiche o di altro genere LA FEBBRE SENZA LOCALIZZAZIONE
o FREQUENZA AMBULATORIALE
AFFIANCARE il pediatra di famiglia nel lavoro quotidiano di presa in carico del piccolo paziente secondo principi basati sulle evidenze scientifiche e sulla definizione di priorità,
PARTECIPAZIONE ATTIVA A TUTTE LE FASI DELLA VISITA (anamnesi, esame obiettivo)
-OSSERVAZIONE del rapporto continuativo con il bambino e la sua famiglia: l'ascolto, promozione dell’alleanza terapeutica e responsabilizzazione dei genitori.
- CONOSCENZA DELLE INDICAZIONI relative a prevenzione, diagnosi, consigli di comportamento, prescrizioni delle cure
-ACQUISIZIONE della necessità/capacità di informare e rendere partecipe il paziente della sua storia di malattia e di cura
-CONOSCENZA delle modalità di rapporto e contatto con le forme assistenziali presenti sul territorio
Prerequisiti
conoscenze relative ai corsi di fisiologia e scienze di base
Modalità didattica
Il Tirocinio si realizza come segue:
o TIROCINIO PROFESSIONALIZZANTE (2CFU)
- una lezione frontale di didattica erogativa in presenza (2 ore): INTRODUZIONE DA PARTE DEL DOCENTE DEGLI OBIETTIVI DEL CORSO, DELLA METODOLOGIA ADOTTATA (PBL) e DEL RAZIONALE
- cinque lezioni frontali (2 ore ciascuna) di didattica interattiva in presenza:
- didattica sotto la supervisione del Docente (12 ore) parallelamente alle lezioni frontali: STUDIO INDIPENDENTE con elaboraziuone di MAPPE CONCETTUALI o MENTALI o comunque RAPPRESENTAZIONI GRAFICHE DELLA CONOSCENZA, con approfondimento delle tematiche suddivise in OBIETTIVI DI APPRENDIMENTO ricorrendo anche all’impiego di materiale iconografico e consultazione della letteratura/fonti di informazione.
Gli elaborati vengono consegnati al Docente e presentati in aula da parte degli studenti con discussione collegiale in accordo a una agenda prestabilita
Contestualmente, concordando ripartizione, agenda e sedi tra il responsabile coordinatore dei pediatri di famiglia e un rappresentante degli studenti:
o TIROCINIO IN AMBULATORIO (1CFU): FREQUENZA CONTINUATIVA giornaliera PRSSO UN AMBULATORIO DI PEDIATRI DI FAMIGLIA IN RAPPORTO 1:1
Materiale didattico
Nelson Essentials of Pediatrics – 9th edition (english version) Autore/i: Marcdante - Kliegman - Behrman – Nelson Editore: Elsevier – Saunders
Consultazione di testi-siti web /letture consigliate durante l’attività di tirocinio
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Da effettuare all'interno del secondo semestre del V anno:
o per gli incontri frontali secondo calendario didattico
o per la frequenza ambulatoriale in periodi liberi da altre attività, concordati con il pediatra di famiglia
Modalità di verifica del profitto e valutazione
o IN AULA CONSEGNA degli elaborati svolti dai componenti di ogni gruppo di lavoro al responsabile del tirocinio.
o FREQUENZA AMBULATORIALE: attestata dal tutor responsabile e dal coordinatore del Corso di Pediatria
Orario di ricevimento
Su appuntamento
gabriella.tornotti@unimib.it; tel 039-2333513
Sustainable Development Goals
Aims
The Pediatrics Course, which takes place in the 5th and 6th year, includes a PROFESSIONALIZING INTERNSHIP activity in the second semester of the 5th year and is carried out in:
- attendance at a family pediatrician
- interactive classroom meetings
It is proposed to be acquired by the student
• the skills necessary for the non-specialist doctor to deal with the most common pediatric problems concerning the healthy child, the growth and the most common health problems, as well as the fundamental knowledge in ordere to recognize the situations that require immediate medical intervention or referral to the specialist
• a learning methodology based on the creation by students of CONCEPTUAL and/or mental MAPS and according to the basis of Problem Based Learning (PBL) on topics relating to healthy children.
Contents
According to evidence-based criteria as well as through consultation of the most recent literature and
aspects of multiculturalism and taking into account differences according to age and gender:
o General overview and management of the healthy child
o Method of managing the medical record and the doctor/parent/patient relationship.
o Complete pediatric physical examination
o Setting up nutrition, preventive aspects (screening and vaccinations); classification and evaluation of growth and auxological and laboratory parameters in pediatric age
o Evidence of situations and conditions requiing prompt medical attention and/or intervention or referral to a specialistic centre
o Diagnostic and therapeutic approach to the most common childhood pathologies
Detailed program
o INTERACTIVE CLASSROOM TEACHING
: NEWBORN (0-28 days): notes on the physiological newborn and the problems, most frequent practical indications upon discharge from the nursery. DEVELOPMENTAL ASPECTS AND RATIONALE OF NUTRITION and DIET: • -breastfeeding and artificial feeding: rationale, indications, contraindications • • lo weaning, rationale, indications, • • -nutrition in the 1st year of life, notes for pre- and school age, adolescence • and in physical activity, rationale, indications. • Consideration and evaluation of different habits or alternative dietary regimes SUPPLEMENTS recommended in the 1st year of life according to the evidence GROWTH: development (general somatic and pubertal, physiological) Rationale, application and interpretation of percentiles and growth parameters in pediatric age, also according to family, genetic and ethnic parameters) PEDIATRIC, CLINICAL AND INSTRUMENTAL OBJECTIVE EXAMINATION: (rational and measurement of vital parameters, otoscopic examination, temperature measurement,) peculiarities that characterize it compared to adults and aspects of importance in pediatric age NEUROLOGICAL EXAMINATION , REFLEXES AND STAGES OF PSYCHOMOTOR DEVELOPMENT, (including language, environmental interaction) in particular in the first year, with hints in subsequent ages up to adolescence HEALTH BUDGET: rationale and applications NEONATAL SCREENING AND THE FIRST YEAR OF LIFE: rationale and applications according the evidence VACCINATIONS rational, and applications according to the evidence IDENTIFICATION OF THE MAIN ORTHOPEDIC PROBLEMS in pediatric age TEETHING, OCCLUSIONS: normality and the interception of the main problems; preventive prescriptions or referral to a specialist Main indications for starting SPORTS ACTIVITY IN PEDIATRIC AGE READING AND INTERPRETATION in pediatric age of BLOOD COUNT, LIVER FUNCTION, URINE TESTS AND URINE CULTURE to recognise, manage directly or send to the specialist MORE PEDIATRIC PRESCRIPTIONS important and FREQUENT: how to set and prescribe medications, food/dietary or other indications - Fever (FUO)
o OUTPATIENT ATTENDANCE
SUPPORT the family pediatrician in the daily work of taking care of the young patient according to principles based on scientific evidence and the definition of priorities,
- ACTIVE PARTICIPATION IN ALL PHASES OF THE VISIT (anamnesis, objective examination)
- OBSERVATION of the ongoing relationship between the child and his family:
listening, promotion of the therapeutic alliance and making parents responsible. - KNOWLEDGE OF THE INDICATIONS relating to prevention, diagnosis, behavioral advice, treatment prescriptions
- ACQUISITION of the importance /ability to inform and make the patient aware of his/her illness and treatment history
- KNOWLEDGE of the methods of relationship and contact with the existing forms of care on the region.
Prerequisites
knowlege relative to physiology and basic sciences
Teaching form
The internship is carried out as follows:
o INTERNSHIP (2CFU)
- a teaching lesson (2 hours): INTRODUCTION BY THE TEACHER OF THE COURSE OBJECTIVES, THE METHODOLOGY ADOPTED (PBL) and THE RATIONALE
- five frontal lessons (2 hours each) of interactive teaching in presence:
- teaching under the supervision of the Teacher (12 hours) in parallel with the frontal lessons: INDEPENDENT STUDY with the elaboration of CONCEPTUAL or MENTAL MAPS or in any case GRAPHIC REPRESENTATIONS OF KNOWLEDGE, with in-depth analysis of the themes divided into LEARNING OBJECTIVES also using of iconographic material and consultation of literature/information sources.
The papers are delivered to the teacher and presented in the classroom by the students with collegial discussion in accordance with a pre-established agenda
At the same time, by agreeing on the distribution, agenda and locations between the responsible coordinator of the family paediatricians and a student representative:
o OUTPATIENT INTERNSHIP (1 CFU): CONTINUOUS daily ATTENDANCE AT A FAMILY PEDIATRICIAN'S CLINIC IN A RATIO 1:1
Textbook and teaching resource
Nelson Essentials of Pediatrics – 9th edition (english version) Autore/i: Marcdante - Kliegman - Behrman – Nelson Editore: Elsevier – Saunders
Consultazione di testi-siti web /letture consigliate durante l’attività di tirocinio
Semester
To be carried out within the second semester of the fifth year:
or for face-to-face meetings according to the teaching calendar
or for outpatient attendance in periods free from other activities, agreed with the referring primary family pediatrician
Assessment method
o IN THE CLASSROOM
DELIVERY of the papers carried out by the members of each working group to the person in charge of the internship.
o OUTPATIENT ATTENDANCE:
certified by the responsible tutor and the coordinator of the pediatric Course
Office hours
by appointment
gabriella.tornotti@unimib.it; tel 039-2333513