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  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 6th year
  1. Cardiology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Cardiology
Course ID number
2425-6-H4101D335-H4101D198M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to General Medicine

Course Syllabus

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Obiettivi

Principi diagnostici e approccio terapeutico alla patologia cardiovascolare.

Contenuti sintetici

Durante il corso lo studente deve acquisire adeguata preparazione professionale nell'ambito della patologia cardiologica con particolare riguardo alla diagnostica differenziale e alla impostazione di adeguati percorsi terapeutici.
Particolare attenzione sarà posto anche alla relazione del genere con quanto qui sopra visto.

Programma esteso

Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti pratici essenziali per poter riconoscere segni e sintomi delle principali patologie cardiovascolari, formulare una diagnosi di tali patologie , verificare le possibili diagnosi differenziali e proporre una o più opzioni terapeutiche. Si propone inoltre di fornire allo studente gli strumenti necessari per l'interpretazione dei più comuni esami laboratoristici e strumentali, nonché di elaborare un piano diagnostico terapeutico e di follow-up delle principali patologie cardiologiche.
In particolare saranno trattate le aritmie (in particolare le bradiaritmie), le patologie internistico-cardiologiche (in particolare l'amiloidosi), la prevenzione cardiovascolare, le sindromi coronariche croniche e la doppia terapia antiaggregante.
In merito al genere, l'obiettivo è di analizzare e valutare le patologie con un approccio medico e scientifico in un’ottica di genere per migliorare non solo le conoscenze sui diversi aspetti alla base delle differenze ma anche l’adeguatezza dell’intervento sulla salute per stimolare una maggiore attenzione alla raccolta dei dati anamnestici, strumentali e laboratoristici in relazione al genere del paziente.

Prerequisiti

Aver superato gli esami di Patologia Medico-Chirurgica 1, Patologia Medico-Chirurgica 2, Patologia Medico-Chirurgica 3, Farmacologia e Tirocinio Professionalizzante Area Medica 2.

Modalità didattica

12 ore di didattiva erogativa in presenza,
di cui 4 ore in co-presenza

Materiale didattico

Harrison's, principles of Internal Medicine 20th ed.

Swartz MH, Textbook of Physical Diagnosis, 7th ed.

Castoldi G, liso V, Malattie del sangue ed organi emopoietici

Moroni M, Antonori S, Vullo V, Manuale di Malattie Infettive ed. Masson 2nd

Goodman and Cecil; Medicine, 25th Ed.

Goodman and Gillman, The pharmacological basis of therapeutics, Ed. Masson, 13th ed.

Linee guida internazionali su Scompenso Cardiaco Cronico, Cardiopatia ischemica e Fibrillazione atriale

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Sesto anno, I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Vedi modalità di esame del syllabus generale del corso di Clinica Medica.

Orario di ricevimento

Su appuntamento previo contatto via mail
cristina.giannattasio@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
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Aims

Diagnostic principles and therapeutic approach to cardiovascular diseases.

Contents

During the course, the student must acquire adequate professional training in the cardiology field with particular regard to differential diagnostics and the setting of appropriate therapeutic pathways.
Particular attention will be paid to gender relatioship with the above mentioned argument.

Detailed program

The course aims to provide students with the practical tools essential to recognize signs and symptoms of cardiovascular diseases, to diagnose these diseases, to check for possible differential diagnoses and propose one or more therapeutic options. It is also proposed to provide the student with the necessary tools to interpretation of the most common laboratory and instrumental examinations, as well as the elaboratio of a diagnostic plan therapeutic and follow-up of the main internities. During the Professional internship, the student must appropriate professional preparation in the cardiology field and its sub-sectors with differential diagnostics and the setting of appropriate treatment pathways.
In particular we will discuss arrhythmias (particularly bradiarrhytmias), internistic-cardiological diseases (particularly cardiaca amyloidosis), cardiovascular prevention, chronic coronary syndrome and the dual antiaggregant therapies.
Regarding gender, the objective is to to analyze and evaluate with a medical and scientific approch and in a gender based view with the aim to improv not only the knowledge on aspect determining gener differences but also the appropriateness of medical intervention in order to give higher attention on anamnestic, instrumental and laboratory data in relatioship to patients gender.

Prerequisites

To have passed the exam of Medical-Surgical Diseases 1, 2 and 3, Pharmacology and Medical Internship 2.

Teaching form

12 hours of in-person teaching
of which 4 hours in co-presence

Textbook and teaching resource

Harrison's, principles of Internal Medicine 20th ed.

Swartz MH, Textbook of Physical Diagnosis, 7th ed.

Castoldi G, liso V, Malattie del sangue ed organi emopoietici

Moroni M, Antonori S, Vullo V, Manuale di Malattie Infettive ed. Masson 2nd

Goodman and Cecil; Medicine, 25th Ed.

Goodman and Gillman, The pharmacological basis of therapeutics, Ed. Masson, 13th ed.

Linee guida internazionali su Scompenso Cardiaco Cronico, Cardiopatia ischemica e Fibrillazione atriale

Semester

Sixth year, first semester

Assessment method

See the exam section on the general syllabus of the Internal Medicine course.

Office hours

By appointment after e-mail contact
cristina.giannattasio@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
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Key information

Field of research
MED/11
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CG
    Cristina Giannattasio

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

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