Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Da 2° anno
  1. Neuro-Aesthetics: Art and The Brain
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Neuro-Aesthetics: Art and The Brain
Course ID number
2425-2-H4101D293
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire agli studenti gli strumenti conoscitivi per comprendere il rapporto tra espressioni artistiche e funzionamento cerebrale alla luce delle nuove acquisizioni delle neuroscienze (neuroimaging cognitivo e neuroestetica) e indicare le possibilità curative dell’arteterapia.

Contenuti sintetici

Sarà articolato in 4 incontri per un totale di 8 ore su argomenti specifici, con la partecipazione, oltre che del docente responsabile, di specialisti dei singoli argomenti. Si indagheranno i rapporti tra cervello e pittura, giudizio estetico e reti neuronali nell'ambito della neurobiologia e della neuroestetica.

Programma esteso

- 1 Neurobiologia dell’arte (Prof. V.A. Sironi, Università di Milano Bicocca)

- 2 Come nasce “l’ispirazione artistica” per dipingere un quadro? Testimonianze dal vivo di due artisti (Gennaro Mele, Seregno, Francesco Zavatta, Milano)

- 3 Neuroestetica: arte e neuroscienze, pittura e neurologia, arti visive e psichiatria (Prof. V.A. Sironi, Università di

Milano Bicocca)

- 4 Le potenzialità dell’arteterapia (Prof. ssa E. Galbiati, arteterapeuta, Milano)

Prerequisiti

a partire dal 2 anno

Modalità didattica

Sarà articolato in 4 incontri per un totale di 8 ore su argomenti specifici, con la partecipazione, oltre che del docente responsabile, di specialisti dei singoli argomenti.

Le lezioni frontali - Didattica Erogativa

Materiale didattico

Chiara Cappelletto, Neuroestetica. L’arte del cervello, Laterza, Roma-Bari, 2009

Ludovica Lumer, Semir Zeki, La bella e la bestia. Arte e neuroscienze, Laterza, Roma-Bari 2011

Desmond Morris, La scimmia artistica. L’evoluzione dell’arte nella storia dell’uomo, Rizzoli, Milano 2013

Vittorio A. Sironi (a cura di), Arte e cervello. Pittura, musica e neuroscienze, B.A. Graphis, Bari 2009.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza del 75% delle lezioni

Orario di ricevimento

Su appuntamento (mail: vittorio.sironi@unimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims


Provide students with the cognitive tools to understand the relationship between artistic expressions and brain functioning in the light of the new acquisitions of neuroscience (cognitive and neuroesthetic neuroimaging) and indicate the healing possibilities of art therapy.

Contents

4 meetings for a total of 8 hours on specific topics, with the participation, as well as the teacher in charge, of specialists in the individual topics. We will investigate the relationships between brain and painting, aesthetic judgment and neuronal networks in the field of neurobiology and neuroesthetics.

Detailed program


- 1 Neurobiology of art (Prof. V.A. Sironi, University of Milan Bicocca)

- 2 How was "artistic inspiration" born to paint a picture? Live testimonies of two artists (Gennaro Mele, Seregno, Francesco Zavatta, Milan)

- 3 Neuroaesthetics: art and neuroscience, painting and neurology, visual arts and psychiatry (Prof. V.A. Sironi, University of Milan Bicocca)

- 4 The potential of art therapy (Prof. E. Galbiati, art therapist, Milan)

Prerequisites

`starting from the second year

Teaching form

It will be divided into 4 meetings for a total of 8 hours on specific topics, with the participation, as well as the teacher in charge, of specialists in the individual topics.
Lectures

Textbook and teaching resource

Chiara Cappelletto, Neuroestetica. L’arte del cervello, Laterza, Roma-Bari, 2009

Ludovica Lumer, Semir Zeki, La bella e la bestia. Arte e neuroscienze, Laterza, Roma-Bari 2011

Desmond Morris, La scimmia artistica. L’evoluzione dell’arte nella storia dell’uomo, Rizzoli, Milano 2013

Vittorio A. Sironi (a cura di), Arte e cervello. Pittura, musica e neuroscienze, B.A. Graphis, Bari 2009.

Semester

First semester

Assessment method

Attendance of the 75% of the lessons

Office hours

By appointment (mail: vittorio.sironi@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VS
    Vittorio Alessandro Sironi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics