Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 4th year
  1. History of Roman Law
  2. Summary
Insegnamento Course full name
History of Roman Law
Course ID number
2425-4-A5810037
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione della metodologia storico-comparatistica nella sua applicazione al diritto, delle principali istituzioni del diritto pubblico romano nella loro singolarità ed in relazione tra loro, delle categorie di pensiero e della storia delle idee che ne emergono.

Capacità di applicare tali conoscenze e comprensione al fine di realizzare un approccio critico al fenomeno giuridico contemporaneo.

Obiettivi legati allo sviluppo sostenibile:

- ridurre le diseguaglianze

- promuovere pace, giustizia e istituzioni forti

Contenuti sintetici

Mentre il corso di Istituzioni di diritto romano riguarda il diritto privato romano, il corso di Storia del diritto romano ha per oggetto il diritto pubblico. Vi si studia, quindi, la storia costituzionale di Roma dalla fondazione fino all'epoca dell'imperatore Giustiniano, nonché le fonti di produzione del diritto, nella loro dimensione storica e nel loro contesto economico e politico, analizzando gli istituti del diritto pubblico in vista di una miglior comprensione dello sviluppo degli stessi nella storia successiva e contemporanea.

Per i frequentanti, il corso svilupperà in particolare il tema della dittatura e dei fondamenti storico-giuridici della libertà.

Programma esteso

L'età delle origini: monarchia latino-sabina e monarchia etrusca;
La Repubblica e le magistrature (con particolare attenzione alla dittatura);
Il Principato;
Il Dominato e l'età Tardoantica;
La produzione del diritto nella sua evoluzione storica;
Il processo criminale.

Prerequisiti

Buona conoscenza della lingua italiana. Il corso sarà tenuto interamente in lingua italiana. I riferimenti a terminologia latina verranno regolarmente tradotti e spiegati.

Metodi didattici

Il corso sarà impartito in 21 lezioni di 2 ore ciascuna svolte in modalità erogativa in presenza. Se necessario, 2 lezioni di 2 ore ciascuna potranno essere svolte in modalità erogativa da remoto asincrono (lezioni registrate), a discrezione del docente, per far fronte a situazioni eccezionali e al fine di garantire la continuità dell'attività didattica. Maggiori precisazioni saranno fornite nel corso del semestre.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esclusivamente per il primo appello di esame successivo al termine del corso (maggio), tutti gli studenti possono optare alternativamente per:

  • il sostenimento della prova orale, attraverso la discussione delle fonti e degli argomenti sviluppati nel libro di testo al fine di verificare l'apprendimento dei temi in esso illustrati;
  • il sostenimento di una prova mista - scritta e orale - attraverso l'elaborazione di un breve saggio finale su argomenti che verranno proposti dalla docente durante lo svolgimento del corso, seguito da colloquio di discussione di tale scritto. I termini e le modalità di consegna di tale scritto verranno specificati anch'essi nel corso del semestre.

In tutti gli altri appelli di esame gli studenti saranno tenuti a sostenere una prova orale di discussione delle fonti e degli argomenti sviluppati nel libro di testo al fine di verificare l'apprendimento dei temi in esso illustrati.

Testi di riferimento

P. Cerami, A. Corbino, A. Metro, G. Purpura, Roma e il diritto. Percorsi costituzionali, produzione normativa, assetti, memorie e tradizione del pensiero fondante dell'esperienza giuridica occidentale, Jovene editore, Napoli, 2010 - ISBN: 8824319378

Materiale didattico caricato su piattaforma e-learning.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and comprehension of:

- historical-comparative method in its application to law;

- main institutes of Roman public law in their individuality as well in their relationship;

- categories of legal thought and history of legal ideas.

Skill to apply these knowledges and comprehension in order to be able to have a critical approach to contemporary law.

Sustainable development goals:

- reduced inequalities
- peace, justice and strong institutions

Contents

History of Roman Law is a description of Roman constitutional law.
The approach is chronological, from the foundation of Rome to the death of the Emperor Justinian, with sections on the monarchy and the early Republic (to 367 BC), the late Republic (to 27 BC), the Principate (to 284 AD), and the Dominate (to 565 AD). Each section starts with a survey of sources, territory, population, and economy, followed by an overview of state structures and relevant political history, in order to better understand modern public institutions.

For attendings, the course will focus particularly on dictatorship and historical and legal foundations of freedom.

Detailed program

The age of origins: Latin-Sabine monarchy and Etruscan monarchy;
The Republic and the magistracies (with emphasis on dictatorship);
The Principate;
The Dominate and the Late Antique Age;
The production of law in its historical evolution;
The criminal process.

Prerequisites

Good knowledge of Italian language. The class will be entirely in Italian. All Latin words will be explained and traduced.

Teaching methods

The course will be delivered in 21 lectures of 2 hours each delivered in the in-person delivery mode. If necessary, 2 lectures of 2 hours each may be conducted in asynchronous remote delivery mode (recorded lectures), at the discretion of the lecturer, to meet exceptional situations and in order to ensure the continuity of teaching activities. More details will be provided during the semester.

Assessment methods

Exclusively for the first exam call following the end of the course (May), all students may alternatively opt for:

  • the taking of an oral test, through the discussion of the sources and topics developed in the textbook in order to verify the learning of the themes illustrated therein;
  • the taking of a mixed test - written and oral - through the development of a short final essay on topics that will be proposed by the lecturer during the course of the course, followed by an interview to discuss this writing. The terms and manner of delivery of such writing will also be specified during the course of the semester.

In all other examination appointments students will be required to take an oral test of discussion of the sources and topics developed in the textbook in order to test their learning of the topics explained therein.

Textbooks and Reading Materials

P. Cerami, A. Corbino, A. Metro, G. Purpura, Roma e il diritto. Percorsi costituzionali, produzione normativa, assetti, memorie e tradizione del pensiero fondante dell'esperienza giuridica occidentale, Jovene editore, Napoli, 2010 - ISBN: 8824319378

Texts and notes loaded on e-learning platform.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/18
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Barbara Biscotti
    Barbara Biscotti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics