- Human Rights
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
Raggiungere competenza e padronanza dei contenuti del corso. Apprendere quali sono i principali meccanismi internazionali di tutela dei diritti umani e conoscere gli aspetti più rilevanti e controversi della giurisprudenza internazionale in materia di diritto alla vita e divieto di tortura e trattamenti inumani e degradanti.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
In generale, avere una conoscenza del mandato e del funzionamento dei principali meccanismi internazionali di protezione dei diritti umani che permetta di presentare rapporti o comunicazioni individuali/ricorsi agli stessi.
Contenuti sintetici
Il corso ha per oggetto un’introduzione ai meccanismi internazionali di tutela dei diritti umani e un approfondimento del funzionamento degli stessi, attraverso lo studio e l’analisi di casi e documenti concreti, in particolare per quanto riguarda la tutela del diritto alla vita e la proibizione di tortura e trattamenti o pene inumani e degradanti.
Programma esteso
La prima parte del corso analizza gli aspetti generali della materia dei diritti umani, nel loro sviluppo storico e nella loro affermazione nel diritto internazionale, a partire dalla Carta delle Nazioni Unite e alla luce dei principali trattati successivi a livello universale e regionale, tenendo anche conto dei meccanismi procedurali per la loro tutela. Vengono poi analizzati la composizione e il mandato dei principali meccanismi internazionali di tutela dei diritti umani a livello universale e regionale e, infine, la giurisprudenza internazionale sul diritto alla vita e il diritto a non essere sottoposti a tortura, tenendo conto di eventuali aspetti controversi (ad esempio, l'estensione extra-territoriale dell’applicazione dei trattati internazionali in materia di diritti umani).
Prerequisiti
Basi di diritto internazionale. Considerando che il corso è in inglese, una conoscenza di base della lingua, che permetta di comprendere il materiale distribuito, formulare interventi ed interagire con i docenti.
Metodi didattici
Le prime lezioni da 2 ore ciascuna sono svolte in modalità erogativa in presenza.
Le successive lezioni da 2 ore sono svolte in modalità erogativa nella parte iniziale, che pone le basi per coinvolgere gli/le studenti/studentesse in modo interattivo nella parte successiva.
Nell'ambito del corso, ci saranno due lezioni da 3 ore ciascuna, di cui una alla fine del corso.
Tutte le attività sono svolte in presenza e in inglese.
Le prime lezioni sono su temi di natura più generale, volte all'apprendimento degli elementi fondamentali della materia e ad assicurare una certa omogeneità di conoscenze tra i partecipanti.
All’inizio del corso vengono distribuite alcune sentenze/decisioni/osservazioni rese dai principali meccanismi internazionali di protezione dei diritti umani. Agli studenti che si offrono volontari a tale fine viene richiesto di analizzare il documento ed esporne i contenuti durante le lezioni, per poi discutere, in modo interattivo, con gli altri/le altre partecipanti gli aspetti rilevanti dei documenti analizzati.
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Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova orale: consiste in un colloquio, strutturato in due domande sui temi trattati durante le lezione e sviluppati sui testi d'esame, volte a verificare la comprensione dei contenuti teorici del corso e la capacità dello studente di applicare le nozioni acquisite a casi concreti, nonché la coerenza e completezza dell'esposizione; l’uso corretto della terminologia giuridica; e la capacità di esprimersi in modo comprensibile e sintetico.
Non sono previste prove intermedie.
Testi di riferimento
Nell'ambito del corso verranno distribuiti documenti che verranno discussi nella parte interattiva delle lezioni.
Per coloro che preparano l'esame in autonomica, i testi d'esame sono:
Smith, Textbook on International Human Rights, decima edizione, Oxford University Press, 2022 (capitoli 1-8, 13 e 17); e
Carcano, Notable Cases of the European Court of Human Rights on the Right to Life, Giappichelli, 2020.
Sustainable Development Goals
Learning objectives
Knowledge and understanding
The course aims at providing the students with the knowledge and critical understanding of the mandate and functioning of the main international human rights mechanisms and the contents and, where applicable, controversial aspects emerging from landmark international judgments/rulings/views or the principles spelled out in reports, especially with regard to the right to life and the prohibition of torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.
Applying knowledge and understanding
In general, getting to know the mandate and functioning of the main international human rights mechanisms in order to be able to submit reports or to lodge individual communications or complaints.
Contents
This course provides an introduction to international human rights mechanisms, illustrating their composition, mandate and functioning, as well as their jurisprudence, through the study and analysis of the relevant judgments/decisions/views/reports mostly concerning the right to life and the prohibition of torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.
Detailed program
The first part of the course deals with the general aspects of human rights, their historical development and their inclusion in international law, beginning with the United Nations Charter and in the light of the main subsequent human rights treaties (both universal and regional), taking also into account the procedural means for their protection. The mandate and composition of the main international human rights mechanisms at the universal and regional levels are then analysed, as well as international jurisprudence on the right to life and the prohibition of torture, highlighting – where applicable – the existence of controversial issues (e.g. the extra-territorial application of international human rights treaties).
Prerequisites
Basic knowledge of Public International Law. Bearing in mind that the course is imparted in English, basic knowledge of the language, which allows students to understand the documents distributed, actively participate and interact with their colleagues and the professor(s).
Teaching methods
The first lectures (lasting 2 hours each) are delivered in person and are erogative in nature (meaning that the lecturer is the one mostly speaking and illustrating notions and concepts).
The subsequent lectures (also lasting 2 hours each) remain erogative in nature in the first part, laying the foundations for involving the students in an interactive way in the subsequent part.
There will be two lectures lasting 3 hours, one of them at the end of the course.
All activities are carried out in person.
The first lectures are of a more general nature, aimed at learning the basics of the subject and at ensuring homogeneity of knowledge among the participants.
At the beginning of the course some landmark judgments / decisions / observations made by the main international human rights bodies are distributed. Students who volunteer for this purpose are requested to analyse the document and give a short presentation during one of the lectures. The presentation is followed by interactive dialogue and debate.
Assessment methods
Oral exam. Students are asked two main questions on the subjects analysed during the course and developed in the textbooks, aimed at assessing their understanding of the theoretical contents of the course, as well as their ability to apply the acquired knowledge to concrete cases; coherence and completeness of the exposition; correct use of legal terminology; capacity to express oneself in an understandable and synthetic way.
No intermediate exams or tests are envisaged.
Textbooks and Reading Materials
Relevant documents will be distributed during the course, to be discussed in the context of the interactive parts of the lectures.
Students who do not attend the course, can prepare on the following textbooks:
Smith, Textbook on International Human Rights, tenth edition, Oxford University Press, 2022 (Chapters 1-8, 13 and 17); and
Carcano, Notable Cases of the European Court of Human Rights on the Right to Life, Giappichelli, 2020.