Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 4th year
  1. Religious Pluralism and European Integration
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Religious Pluralism and European Integration
Course ID number
2425-4-A5810215
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Religious Pluralism and European Integration Mod. A Course ID number 2425-4-A5810215-A581021501
Course summary SYLLABUS
Course full name Religious Pluralism and European Integration Mod. B Course ID number 2425-4-A5810215-A581021502
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso "Pluralismo religioso e integrazione europea", originariamente finanziato dall'Unione Europea come modulo Jean Monnet (2015-2018), mira:

a) all’acquisizione di strumenti concettuali e analitici per analizzare l’evoluzione della tutela del pluralismo religioso nel contesto europeo con particolare attenzione alla problematica della tutela multilivello;

b) alla capacità di applicare tali conoscenze nell’analisi di casi specifici delle corti sovranazionali sulla libertà religiosa.

Contenuti sintetici

Il corso "Pluralismo religioso ed integrazione europea" affronta il tema della convivenza, nelle società plurali europee, delle diverse identità religiose, etniche e culturali. Le questioni più delicate e recenti saranno interpretate e rilette alla luce del principio di non discriminazione e delle sue molteplici declinazioni. Partendo dal dato normativo sia della Cedu che dell'UE in materia di principio di non discriminazione, si analizzeranno più specificamente una serie di casi di stretta attualità delle Corti europee (Corte europea dei diritti dell'uomo e Corte di Giustizia).

Programma esteso

  1. La tutela dei diritti multilivello nello spazio europeo: probemi e prospettive
  2. Questioni aperte sul concetto di identità costituzionale nazionale ed europea
  3. Art. 9 Cedu e art. 10 Carta dei diritti fondamentali dell'UE (libertà di pensiero coscienza e religione)
  4. Il principio di non discriminazione nell'UE e nella Cedu
  5. Orientamenti giurisprudenziali della Corte di giustizia e della Corte Edu in materia
  6. Discussioni e commento dei casi di attualità

Prerequisiti

Conoscenza del diritto costituzionale e, preferibilmente, del diritto ecclesiastico e del diritto dell'Unione europea

Metodi didattici

Il corso si compone di lezioni frontali; analisi di casi di studio; lavori di gruppo; seminari con docenti italiani e stranieri.

Più specificamente il corso comprende:
5 lezioni da due ore svolte in modalità erogativa in presenza.
4 lezioni da due ore in modalità erogativa da remoto asincrono
12 lezioni/esercitazioni da due ore svolte in modalità interattiva in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

Per gli studenti frequentanti l’esame finale sarà in forma scritta: lo scritto si consisterà nella redazione di una nota a sentenza, che corrisponde alla soluzione di problemi di natura giuridica nella materia del corso. Le modalità verranno illustrate nel dettaglio a lezione.
E' possibile sostenere anche l'esame orale, volte a valutare la comprensione delle questioni teoriche affrontate a lezione e delle problematiche sollevate nelle controversie giuridiche, e la capacità critica sviluppata dallo studente su tali questioni.

Per gli studenti non frequentanti l’esame sarà orale sui testi indicati per mail dalla docente. Esso comporterà, di conseguenza, l'interrogazione con domande aperte sulle letture indicate

Testi di riferimento

Per gli studenti frequentanti i testi saranno concordati a lezione con i docenti.

Per gli studenti non frequentanti, verranno inviati per mail articoli di approfondimento concordati con i docenti: scrivere a
natascia.marchei@unimib.it o stefania.ninatti@unimib.it;

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to:

a) build up conceptual and analytical tools to study the evolution of the religious pluralism’s protection in the European scenario;

b) to experience applications of this knowledge for analysing the case law of the supranational courts on freedom of religion.

Contents

The course "Religious Pluralism and European Integration" deals with the issue of coexistence of diverse religious, ethnic and cultural identities in plural European societies. The most sensitive and recent issues will be interpreted and reconsidered in the light of the principle of non-discrimination and its various applications. Starting from the normative data of both the ECHR and the EU on the principle of non-discrimination, a series of highly topical cases from the European Courts (European Court of Human Rights and Court of Justice) will be specifically analysed.

Detailed program

  1. The protection of multi-level rights in the European legal space: problems and perspectives
  2. Open questions on the concept of national and European constitutional identity
  3. Article 9 ECHR and Article 10 EU Charter of Fundamental Rights (freedom of thought, conscience, and religion)
  4. The principle of non-discrimination in the EU and the ECHR legal orders.
  5. Judicial trends of the Court of Justice and the European Court of Human Rights in this matter
  6. Discussions and critical remarks on sensitive and recent cases

Prerequisites

Knowledge of constitutional law and, preferably, law and religion, and European Union law

Teaching methods

The course consists of lectures; case-studies analysis; working groups; students’ presentations; seminars with Italian and international guests.

More specifically the course will includes:
5 face-to-face erogative lectures of two hours each
4 distance erogative lectures of two hours each
12 face-to-face interactive lectures

Assessment methods

For students attending the course, the final exam will be in written form: it will consist of the writing of a case note, which will involve solving legal problems related to the course material.
The specific details will be explained in class.
It is also possible to take an oral exam to assess the student's understanding of the theoretical issues covered in class, the issues raised in the legal disputes and the critical thinking skills developed in relation to these issues.

For non-attending students, the exam will be oral and based on texts provided by the professor via e-mail. It will include open-ended questions on the assigned readings.

Textbooks and Reading Materials

For the students attending classes, articles and essays to study for the exam will be suggested during the course.

For the students not attending classes, they have to study materials suggested by prof. Marchei and prof. Ninatti: Please, send a mail to natascia.marchei@unimib.it or Stefania.Ninatti@unimib.it in order to receive them.

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics