- Law
- Single Cycle Master Degree (5 years)
- Giurisprudenza [LMG01A - 581]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 5th year
- Public Regulation of Markets
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
A) Conoscenza e capacità di comprensione
Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti necessari per comprendere i principali modelli di intervento dello Stato nell'economia e le interazioni tra gli strumenti giuridici e il funzionamento del mercato alla luce del contesto europeo e internazionale.
B) Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Le nozioni acquisite durante il corso, insieme all'analisi di casi pratici, consentiranno allo studente di acquisire le capacità per coprendere i rapporti tra diritto e fenomeni economici e per esaminare casi epirici, sia di portata nazionale che internazionale, prevedendone gli sviluppi attraverso l'applicazione dei principi che regolano le attività economiche nel settore pubblico.
Muovendo dallo studio di atti di regolazione, giurisprudenza e dottrina, gli studenti acquisiranno la capacità di analizzare in maniera complessa un caso empirico e relazionare sullo stesso, individuandone le principali questioni.
C) Autonomia di giudizio
Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti per valutare criticamente le diverse modalità di intervento pubblico sul funzionamento del mercato, anche offrendo loro la possibilità di condurre ricerche autonome su specifici argomenti.
D) Abilità comunicative
Gli studenti potranno acquisire il linguaggio tecnico necessario per esprimersi in maniera appropriata su questioni di diritto dell'economia e sarà stimolata la discussione di casi empirici in aula al fine di consentire di acquisire la capacità di argomentare in maniera chiara le posizioni assunte.
E) Capacità di apprendere
Gli studenti acquisiranno la capacità di aggiornarsi autonomamente sulle questioni di regolazione pubblica dell'economia e di reperire le norme giuridiche, la giurisprudenza e i contributi dottrinali utili per un adeguato approfondimento.
Contenuti sintetici
Il corso si concentrerà sulle principali caratteristiche della regolazione pubblica dell'economia, esaminando in particolare le ragioni alla base della regolazione, gli obiettivi e i criteri della regolazione pubblica nel contesto del processo di liberalizzazione che ha interessato diversi settori dei mercati europei.
Programma esteso
Dopo un'analisi del concetto di regolazione e dei suoi vari significati, il corso si concentrerà sulla regolazione pubblica dell'economia, evidenziando dapprima i rapporti con il diritto della concorrenza e poi concentrandosi sugli strumenti della regolazione. Particolare attenzione sarà dedicata alle autorità amministrative indipendenti per poi soffermarsi sulla regolazione di alcuni specifici mercati particolarmente rilevanti nel contesto nazionale ed europeo (energia, trasporti, banche, ambiente, salute, ecc.).
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Il corso si articolerà in due parti: la prima si svolgerà con modalità didattiche erogative, la seconda con modalità didattiche interattive.
Nel corso della prima parte le lezioni saranno principalmente frontali, con analisi di materiali giurisprudenziali e dottrinali e dibattiti in aula sul materiale esaminato. La seconda parte del corso sarà dedicata alle presentazioni in aula da parte degli studenti su specifici temi.
Modalità di verifica dell'apprendimento
La verifica dell'apprendimento avverrà tramite:
- esposizione individuale in aula di specifici materiali assegnati al fine di valutare la capacità degli studenti di effettuare ricerche e approfondimenti in maniera autonoma e di applicare a un caso empirico le nozioni, le regole e i principi della regolazione pubblica del mercato acqusiti durante il corso
oppure - esame orale, consistente in un colloquio sugli argomenti illustrati nel programma e approfonditi nei testi di studio consigliati e nel materiale caricato sulla piattaforma e-learning del corso per verificare la conoscenza acquisita delle regole che governano la regolazione pubblica dei mercati.
La valutazione terrà conto della capacità degli studenti di esprimersi in maniera appropriata sulle questioni affrontate, utiizzando il linguaggio tecnico acquisito tramite il corso.
Testi di riferimento
Materiali caricati sulla piattaforma elearning.
-
M. Sandel, What money can't buy: The Moral Limits of Markets, 2013
-
L. Kaplow, On the relevance of market power, 130 Harv. L. Rev. 1303 (free download on the web)
-M. Thatcher, From old to new indutrial policy via economic regulation, linked at
http://www.rivistadellaregolazionedeimercati.it/index.php/saggi-fascicolo-2/from-old-to-new-industrial-policy-via-economic-regulation
Sustainable Development Goals
Learning objectives
A) Knowledge and Understanding
The course aims to provide students with the necessary tools to understand the main models of state intervention in the economy and the interactions between legal instruments and market functioning in light of the European and international context.
B) Appliyng Knowledge and Understanding
The concepts acquired during the course, along with the analysis of practical cases, will enable the student to develop the skills to understand the relationship between law and economic phenomena and to examine empirical cases, both national and international in scope, predicting their developments through the application of principles that govern economic activities in the public sector.
Starting from the study of regulatory acts, jurisprudence, and doctrine, students will gain the ability to analyze an empirical case in a complex manner and report on it, identifying the main issues involved.
C) Making Judgments
The course aims to provide students with the tools to critically assess the different forms of public intervention in the functioning of the market, also offering them the opportunity to conduct independent research on specific topics.
D) Communication
Students will acquire the technical language necessary to express themselves appropriately on issues of economic law, and classroom discussions of empirical cases will be encouraged in order to help them develop the ability to argue their positions clearly.
E)Lifelong learning skills
Students will develop the ability to independently stay updated on issues related to public regulation of markets and to find relevant legal acts, jurisprudence, and doctrinal contributions for a thorough understanding.
Contents
The course will focus on the main characteristics of public regulation in the present phase, particularly examining the rationales, aims, criteria of public regulation in the context of the process of liberalization which has interested different sectors of European markets.
Detailed program
After an analysis of the concept of regulation and its various meanings, the course will focus on public regulation of the economy, first highlighting the relationships with competition law and then focusing on the instruments of regulation. Particular attention will be paid to the independent administrative authorities and then focusing on the regulation of some specific markets that are particularly relevant in the national and European context (energy, transport, banking, environment, health, etc.).
Prerequisites
None
Teaching methods
The course will be divided into two parts: the first will take place with delivery teaching methods, the second with interactive teaching methods.
During the first part, the lessons will be mainly frontal, with analysis of jurisprudential and doctrinal materials and classroom debates on the material examined. The second part of the course will be dedicated to classroom presentations by students on specific topics.
Assessment methods
The assessment of learning will take place through:
- Individual presentation in class of specific materials assigned to evaluate the students' ability to conduct independent research and analysis and to apply the concepts, rules, and principles of public regulation of markets acquired during the course to an empirical case.
or - Oral exam, consisting of an interview on the topics covered in the syllabus and explored in the recommended study texts and the materials uploaded on the course's e-learning platform, to assess the knowledge acquired regarding the rules that govern public regulation of markets.
The evaluation will take into account the students' ability to express themselves appropriately on the topics discussed, using the technical language acquired during the course.
Textbooks and Reading Materials
Materials uploaded on the e-learning.
-
M. Sandel, What money can't buy: The Moral Limits of Markets, 2013
-
L. Kaplow, On the relevance of market power, 130 Harv. L. Rev. 1303 (free download on the web)
-M. Thatcher, From old to new indutrial policy via economic regulation, linked at
http://www.rivistadellaregolazionedeimercati.it/index.php/saggi-fascicolo-2/from-old-to-new-industrial-policy-via-economic-regulation
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Scilla Vernile