Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso mira a offrire un approfondimento sulle variegate declinazioni giusfilosofiche dei diritti umani con riferimento a selezionati ambiti di riflessione quali l'etica ambiantale e l'etica delle nuove tecnologie.
Gli studenti e le studentesse avranno l'opportunità di riflettere sulle sfide che le questioni ambientali e climatiche unitamente all'innovazione tecnologica pongono alla cornice dei diritti umani e alle categorie filosofico-giuridiche.
Verrà sviluppata la capacità di ragionamento critico attraverso l'analisi e la riconcettualizzazione delle categorie tradizionali del diritto e dell'etica, utili ad affrontare le sfide del presente.
Contenuti sintetici
Il corso tratterà le questioni etico-giuridiche sollevate dalla questione ambientale e dall'innovazione tecnologica. In particolare si analizzeranno nuove proposte sul piano giuridico, inserite in una cornice valoriale come quella dei diritti umani, per affrontare le sfide della digitalizzazione della società e della transizione ecologica.
Programma esteso
Il corso tratterà le questioni etico-giuridiche sollevate dall'intersezione della questione ambientale e climatica con l'innovazione tecnologica. In particolare si analizzeranno nuove proposte sul piano giuridico, inserite in una cornice valoriale come quella dei diritti umani, per affrontare le sfide della digitalizzazione della società e della transizione ecologica.
Aspetti chiave analizzati:
-sviluppo sostenibile
-cambiamento climatico
-ambiente come valore
-innovazione tecnologica
-human rights
Il corso è erogato in inglese
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
L'attività didattica consiste di lezioni in modalità erogativa e un numero definito di lezioni interattive di discussione di casi concreti. Il materiale per la discussione sarà pubblicato in anticipo sulla piattaforma e-learning. Alcune lezioni in modalità erogativa includeranno la partecipazione di esperti nazionali e internazionali.
Strumenti didattici:
-e-learning platform
-analisi di casi
-analisi di articoli
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame orale
Testi di riferimento
Letture presenti sulla piattaforma e-learning
Materiali presenti sulla piattaforma e-learning
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course offers the opportunity of deepening the variety of legal-philosophical dimensions of human rights with reference to selected areas of reflection, in particular environmental ethics and ethics of new technologies.
Students will have the opportunity to reflect on the challenges posed by enviornmental and climate change questions as well as by technological innovation to the framework of fundamental rights and to legal-philosophical categories.
Students will develop critical thinking through the analysis and reconceptualization of traditional legal and ethical categories in order to make them fit for the current challenges.
Contents
The course deals with the ethical-legal questions arisen by environmental issues and technological innovation. In particular, new legal proposals will be analysed within the value-laden framework of fundamental rights to address the challenges of digitalization of society and of ecological transition.
Detailed program
The course deals with the ethical-legal questions arisen by the intersection between environmental and climate issues with technological innovation. In particular, new legal proposals will be analysed within the value-laden framework of fundamental rights to address the challenges of digitalization of society and of ecological transition.
Key aspects to be analysed:
-sustainable development
-climate change
-environment as a value
-technological innovation
-human rights
Language of the course is English
Prerequisites
None
Teaching methods
The didactic activity will consist of frontal lecture and a given number of interactive lectures where concrete cases
will be discussed in class. The material for discussion will be made available in advance on the e-learning platform.
Some frontal lectures will be enriched with seminars from national and international experts.
Didactic tools:
-e-learning platform
-case analysis
-paper analysis
Assessment methods
Oral exam
Assessment criteria will include:
knowledge of the contents of the course, evaluation of
the ability to relate arguments, critical-thinking and the technical-linguistic quality
During the course there will be the possibility to take part in discussions (two times) of practical cases or article contents. Students who achieve the max. score of 10 for each presentation will have the possibility to participate in a final test with open questions on an ethical case, max. score 10 points.
Dates of the tests will be communicated at the beginning of the course.
Assessment criteria of the discussions and final tes:
- ability of critical analysis, of applying theoretical-argumentative tools to solve a concrete
case, and technical-linguistic quality.
Textbooks and Reading Materials
Readings necessary to prepare the exam will be made available during the course
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Silvia Salardi