Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 5th year
  1. Family Law in Plural Societies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Family Law in Plural Societies
Course ID number
2425-5-A5810259
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso mira a fornire un panorama delle possibili configurazioni assunte dal diritto di famiglia nella storia e nel diritto attuale.
Il corso si propone, in particolare, di fornire un'analisi approfondita del diritto patrimoniale di famiglia e dell'amministrazione dei patrimoni familiari e delle operazioni patrimoniali familiari, all'interno dei principali paesi europei, nel Regno Unito e negli Stati Uniti, da un punto di vista storico e comparato. Saranno inoltre studiati i sistemi di amministrazione del patrimonio familiare dei Paesi del Medio Oriente, Cina, India e Giappone.

Il corso mira a ottenere i seguenti risultati di apprendimento, in termini di abilità e competenze (descrittori di Dublino):

Conoscenza e comprensione
Conoscere e comprendere le basi teoriche del diritto romano della famiglia e del diritto di famiglia nei sistemi giuridici moderni, elaborando e/o applicando le conoscenze progressivamente acquisite a contenuti nuovi e strutture testuali originali.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Applicare le conoscenze acquisite durante il corso attraverso esercizi di analisi di testi antichi e moderni. Sviluppare la capacità di comprensione della relazione tra assetto sociale e organizzazione giuridica nell’ambito del diritto di famiglia.

Autonomia di giudizio
Sviluppare la capacità di integrare le conoscenze e gestire la complessità, nonché di formulare giudizi sulla base di informazioni limitate o incomplete, includendo la riflessione sulle responsabilità sociali ed etiche collegate all’applicazione delle loro conoscenze e giudizi.

Abilità comunicative
Saper comunicare in modo chiaro e privo di ambiguità, a interlocutori specialisti e non specialisti, le proprie riflessioni e argomentazioni, nonché la base teorica dei ragionamenti.

Capacità di apprendimento
Sviluppare le capacità di apprendimento e allenare l’esercizio di analisi testuale in modo auto-diretto o autonomo.

Contenuti sintetici

Il corso è strutturato in due parti: nella prima parte, dedicata al diritto antico, saranno presentate le basi del diritto di famiglia nel diritto romano, mostrandone il ruolo nella cultura dell'antica Roma.
Nella seconda parte, Il corso si propone di fornire un'analisi approfondita del diritto patrimoniale di famiglia e dell'amministrazione dei patrimoni familiari e delle operazioni patrimoniali familiari all'interno dei principali paesi europei, nel Regno Unito e negli Stati Uniti, da un punto di vista storico e comparato. Saranno inoltre studiati i sistemi di amministrazione del patrimonio familiare dei Paesi del Medio Oriente, Cina, India e Giappone.
Il corso inizierà con un quadro teorico e si svilupperà nella discussione di casi e altri materiali come sentenze, leggi e altri strumenti legali. È richiesta la partecipazione attiva degli studenti, nonché suggerimenti di letture specifiche che faciliteranno la discussione durante il corso.

Programma esteso

l programma si articola in due parti.
Prima parte: Lettura ed analisi di testi giuridici e retorici romani (in traduzione): il concetto di persona nel diritto romano; la teoria degli status; la famiglia romana; il nesso tra posizione all'interno della famiglia e capacità di agire nel mondo del diritto; tutela e curatela.
La seconda parte del corso verterà sulle norme e i principi, analizzati in prospettiva comparata, del diritto di famiglia e delle transazioni patrimoniali nell'ambito della famiglia.

Prerequisiti

Buone capacità di ragionamento e lettura di materiali giuridici.

Metodi didattici

19 lezioni di due ore in presenza, con una prima parte in modalità erogativa (DE) e una seconda parte interattiva (DI).
2 lezioni di due ore da remoto (modalità ascincrona)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale orale (colloquio sugli argomenti svolti a lezione), per la verifica della preparazione sul
programma d’esame e per il controllo delle competenze acquisite.

La prova orale consiste in un colloquio sugli argomenti illustrati a lezione e indicati nei materiali di studio consigliati. Particolare rilevanza verrà data all’analisi dei materiali utilizzati in classe.
La prova mira a verificare la capacità di comprendere ed esporre in modo chiaro e personale gli argomenti e gli aspetti fondamentali della materia. I criteri di valutazione delle competenze indicate si basano sulla conoscenza e comprensione dei contenuti fondamentali della disciplina e sulla capacità di applicare le conoscenze acquisite.

Testi di riferimento

Per la prima parte del corso: materiali forniti dal docente.

Per la seconda parte del corso:
mareriali forniti dal docente e The Cambridge Companion to Comparative Family Law
Edited by Shazia Choudhry, Queen Mary University of London, Jonathan Herring, University of Oxford
Cambridge University Press

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to provide an overview of the possible configurations assumed by family law in history and current law.
The course aims in particular to give an in-depth analysis of family patrimonial law and the administration of family assets and of the family wealth transactions within major European countries, in UK and USA, from an historical and comparative law point of view
The administration systems of the family patrimony of the Middle Eastern countries, China, India and Japan will also be studied.

The course aspires to deliver the following learning outcomes in terms of skills and competences (Dublin descriptors):

Knowledge and understanding
Knowledge and understanding of the theoretical basis of Roman family law and family law in modern legal systems; capability to elaborate and/or apply the gradually acquired knowledge to new content and original text structures.

Applying knowledge and understanding
Application of knowledge acquired during the course, through exercises of ancient and modern text analysis. Development of the ability to understand the relationship between social order and legal organization, in the field of family law.

Making judgements
Ability to combine knowledge and deal with complexity, and to make judgements on the basis of limited or incomplete information, including reflection on the social and ethical responsibilities associated with the application of their knowledge and judgements.

Communication skills
Ability to communicate clearly and unambiguously, to specialist and non-specialist interlocutors, their own ideas and considerations, as well as the theoretical basis of reasoning.

Learning skills
Development of learning ability. Aptitude for practising text analysis in a self-directed or autonomous manner.

Contents

The course is structured in two parts: in the first part, devoted to ancient law, the basics of family law in Roman law will be presented, showing its role in ancient Roman culture.
In his second part, the course aims to give an in-depth analysis of family law within major European countries, in UK and USA, from an historical and comparative law point of view. The administration systems of the family patrimony of some conutries in comparative perspective will also be studied.
The course will start with a theoretical framework and will develop in discussions of cases and other materials such asjudgments, laws and other concerning legal tools.
Active participation from students is required, as well as suggestions of specific readings that will facilitate discussion during the course.

Detailed program

The program articulates in two parts.

1)First part: Reading and analysis of Roman legal and rhetorical texts (in translation): the concept of person in Roman law; status theory; the Roman family; the link between position within the family and capacity to act in the world of law; guardianship and protection.

2)The second part of the course will focus on the rules and principles of comparative family law and family wealth transactions.
Reference will be made to the EU and extra EU Countries in a comparative perspective.
More precisely, this second part of the course aims to analyze, in a comparative perspective and with the help of practical cases:

  • foundation of marriage and civil partnership in the different legal tradition
  • relations among spouses and members of the family in the different legal tradition
  • relations with children
  • varieties of family property transactions, legitimate succession of assets, constitution and validity of private and charitable trusts, construction of wills.

Prerequisites

Good skills in reasoning and reading legal materials.

Teaching methods

19 two-hour lessons held in presence, with a first part face-to-face (DE) and a second part interactive (DI).
2 two-hour lessons delivered remotely (asynchronous mode)

Assessment methods

Final oral examination (interview), to check the preparation on the topics covered in class and to test the skills acquired.

The oral exam is an interview on the topics discussed in class and indicated in the recommended study materials. Particular emphasis will be placed on the analysis of materials used in the classroom.
The examination is aimed at testing the ability to understand and explain in a clear and personal manner the fundamental topics and issues of the discipline. The assessment criteria for the skills indicated are based on knowledge and understanding of the fundamental content of the discipline and the ability to apply the knowledge acquired.

Textbooks and Reading Materials

First part of the course: materials provided by the lecturer.

Second part:
materials provided by the lecturer and The Cambridge Companion to Comparative Family Law Edited by Shazia Choudhry, Queen Mary University of London, Jonathan Herring, University of Oxford
Cambridge University Press

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/02
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • FB
    Federico Battaglia
  • DC
    Diana Valentina Cerini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics