- Family Law in Plural Societies
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso mira a fornire un panorama delle possibili configurazioni assunte dal diritto di famiglia nella storia e nel diritto attuale.
Il corso si propone, in particolare, di fornire un'analisi approfondita del diritto patrimoniale di famiglia e dell'amministrazione dei patrimoni familiari e delle operazioni patrimoniali familiari, all'interno dei principali paesi europei, nel Regno Unito e negli Stati Uniti, da un punto di vista storico e comparato. Saranno inoltre studiati i sistemi di amministrazione del patrimonio familiare dei Paesi del Medio Oriente, Cina, India e Giappone.
Contenuti sintetici
Il corso è strutturato in due parti: nella prima parte, dedicata al diritto antico, saranno presentate le basi del diritto di famiglia nel diritto romano, mostrandone il ruolo nella cultura dell'antica Roma.
Nella seconda parte, Il corso si propone di fornire un'analisi approfondita del diritto patrimoniale di famiglia e dell'amministrazione dei patrimoni familiari e delle operazioni patrimoniali familiari all'interno dei principali paesi europei, nel Regno Unito e negli Stati Uniti, da un punto di vista storico e comparato. Saranno inoltre studiati i sistemi di amministrazione del patrimonio familiare dei Paesi del Medio Oriente, Cina, India e Giappone.
Il corso inizierà con un quadro teorico e si svilupperà nella discussione di casi e altri materiali come sentenze, leggi e altri strumenti legali. È richiesta la partecipazione attiva degli studenti, nonché suggerimenti di letture specifiche che faciliteranno la discussione durante il corso.
Programma esteso
l programma si articola in due parti.
Prima parte: Lettura ed analisi di testi giuridici e retorici romani (in traduzione): il concetto di persona nel diritto romano; la teoria degli status; la famiglia romana; il nesso tra posizione all'interno della famiglia e capacità di agire nel mondo del diritto; tutela e curatela.
La seconda parte del corso verterà sulle norme e i principi, analizzati in prospettiva comparata, del diritto di famiglia e delle transazioni patrimoniali nell'ambito della famiglia.
Prerequisiti
Buone capacità di ragionamento e lettura di materiali giuridici.
Metodi didattici
19 lezioni di due ore in presenza, con una prima parte in modalità erogativa (DE) e una seconda parte interattiva (DI).
2 lezioni di due ore da remoto (modalità ascincrona)
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame finale orale (colloquio sugli argomenti svolti a lezione), per la verifica della preparazione sul
programma d’esame e per il controllo delle competenze acquisite.
Testi di riferimento
Per la prima parte del corso: materiali forniti dal docente.
Per la seconda parte del corso:
mareriali forniti dal docente e The Cambridge Companion to Comparative Family Law
Edited by Shazia Choudhry, Queen Mary University of London, Jonathan Herring, University of Oxford
Cambridge University Press
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course aims to provide an overview of the possible configurations assumed by family law in history and current law.
The course aims in particular to give an in-depth analysis of family patrimonial law and the administration of family assets and of the family wealth transactions within major European countries, in UK and USA, from an historical and comparative law point of view
The administration systems of the family patrimony of the Middle Eastern countries, China, India and Japan will also be studied.
Contents
The course is structured in two parts: in the first part, devoted to ancient law, the basics of family law in Roman law will be presented, showing its role in ancient Roman culture.
In his second part, the course aims to give an in-depth analysis of family law within major European countries, in UK and USA, from an historical and comparative law point of view. The administration systems of the family patrimony of some conutries in comparative perspective will also be studied.
The course will start with a theoretical framework and will develop in discussions of cases and other materials such asjudgments, laws and other concerning legal tools.
Active participation from students is required, as well as suggestions of specific readings that will facilitate discussion during the course.
Detailed program
The program articulates in two parts.
1)First part: Reading and analysis of Roman legal and rhetorical texts (in translation): the concept of person in Roman law; status theory; the Roman family; the link between position within the family and capacity to act in the world of law; guardianship and protection.
2)The second part of the course will focus on the rules and principles of comparative family law and family wealth transactions.
Reference will be made to the EU and extra EU Countries in a comparative perspective.
More precisely, this second part of the course aims to analyze, in a comparative perspective and with the help of practical cases:
- foundation of marriage and civil partnership in the different legal tradition
- relations among spouses and members of the family in the different legal tradition
- relations with children
- varieties of family property transactions, legitimate succession of assets, constitution and validity of private and charitable trusts, construction of wills.
Prerequisites
Good skills in reasoning and reading legal materials.
Teaching methods
19 two-hour lessons held in presence, with a first part face-to-face (DE) and a second part interactive (DI).
2 two-hour lessons delivered remotely (asynchronous mode)
Assessment methods
Final oral examination (interview), to check the preparation on the topics covered in class and to test the skills acquired.
Textbooks and Reading Materials
First part of the course: materials provided by the lecturer.
Second part:
materials provided by the lecturer and The Cambridge Companion to Comparative Family Law Edited by Shazia Choudhry, Queen Mary University of London, Jonathan Herring, University of Oxford
Cambridge University Press