Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1503N - E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Archaeology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Archaeology
Course ID number
2425-3-E1501N082
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e Comprensione:

a) introdurre i concetti di archeologia e turismo archeologico;
b) evidenziare le relazioni tra archeologia e immaginario collettivo post-moderno dell'antichità, ed il ruolo svolto dal passato nella società moderna;
c) introdurre i concetti di tutela, conservazione, valorizzazione e promozione del patrimonio archeolgocio;
d) fornire gli strumenti per la conoscenza di un territorio e per la realizzazione di un'offerta turistica archeologicamente sostenibile;
e) illustrare il ruolo del patrimonio archeologico nell'oferta turistica italiana.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:

a) Saper riconoscere, negli ambienti abituali o nelle aree di lavoro, situazioni referenti all'ambito archeologico analoghe o simili a quelle dei casi presentati nel corso, per poter agire di conseguenza;
b) conoscere i problemi della tutela dei beni archeologici;
c) padroneggiare gli elementi base per la gestione e promozione di territori comprendenti siti e/o musei archeologici.

Contenuti sintetici

Per raggiungere gli obbiettivi formativi il corso seguirà principalmente tre temi, che si legano tra loro:

elementi di metodologia archeologica e storica; approccio archeologico della gestione turistica del territorio;

analisi dei fenomeni del turismo archeologico anche alla luce delle tendenze turistiche più recenti;

i rapporti tra l'archeologia, il patrimonio culturale-archeologico italiano ed il mondo contemporaneo.

Programma esteso

L'archeologia. I concetti fondamentali dell'archeologia: scavo, contesto, ricostruzione. Quadro sommario del patrimonio archeologico d'Italia. Siti e reperti archeologici emblematici. Organizzazione della tutela e della valorizzazione del patrimonio archeologico. Accessibilità.

Turismo archeologico. Siti archeologici e musei tra tradizione, nuovi trends, mercificazione e merchandising. Il turismo archeologico e le nuove forme di autenticità relativa: ricostruzioni e reinvenzioni. Le nuove forme di turismo archeologico: turismo della morte; turismo del nulla; turismo del mito; turismo virtuale; varie forme di archeo-trekking; living history e re-enactment; turismo archeologico-termale; percorsi sotterranei; turismo archeologico subacqueo. Il patrimonio archeologico tra tutela, valorizzazione e promozione turistica.

Il passato e la sua attualità. Valore ed impiego dell'antico nella società contemporanea: politica, pubblicità, consumi. La costruzione dell’immaginario archeologico collettivo: pittura, cinema e altri media, fumetti e pubblicità,ricostruzioni

Prerequisiti

Sufficienti abilità logiche e conoscenze di cultura generale; ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale.

Metodi didattici

12 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza. 100% Nel corso di una lezione sarà organizzato uno scavo. Inoltre saranno invitati a partecipare, in presenza o da remoto, tecnici esterni

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame solo scritto. Test con 30 domande chiuse a risposta multipla ed una con domanda aperta. Durata 70 minuti

Testi di riferimento

Materiale, articoli e dispense distribuite tramite e-learning ed erogate secondo le necessità della didattica frontale. Un manuale potrà essere indicato all'inizio dell'anno accademico.

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding

Course objectives are to familiarize the student with: the key concept of archaeological theory and practice;

the archaeological tourism and the present-day society.

Applying knowledge and understanding

The student acquire a broad understanding of the practice of archaeological tourism in the present-day society;

an ability to connect theoretical principles with relevant cases.

Contents

The course focuses on the archaeological tourism and Italy: target, development, problems, potentials, resources and future scenarios.

Detailed program

The basic concept of archaeology. Short description of the archaeological heritage in Italy. Italian emblematical archaeological sites. Heritage protection. Antiquity's use in the contemporary society. Antiquity and archaeology in media, cinema, advertising, comics etc. Archaeological sites and museums among tradition, new trends, commercialization and merchandising. Pompeii: collective myth. The archaeological tourism and new forms of authenticity; reconstruction and reinvention.
The new forms of archaeological tourism: dark tourism, tourism and mythology, sensorial tourism, virtual tourism, archeo-trekking, living history and re-enactment; underground routes, underwater archaeological tourism.

Prerequisites

Adeguate educational skills in logic, general knowledge and reasonable capacities in learning, writing and oral communication.

Teaching methods

Lectures and simulated digs. In case of Covid-19 emergency, there will be distance learning with syhcronus and/or asynchronus lessons

Assessment methods

Test will be written with 30 close question + one open.
For those who do not master Italian, the test will be oral.

Textbooks and Reading Materials

Paper, images and course lecture notes will be distributed via e-learning according to the needs of frontal teaching.A manual may be indicated at the beginning of the academic year


Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
L-ANT/07
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • NV
    Novella Vismara

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics