Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Mental Distress
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Mental Distress
Course ID number
2425-3-E3901N031
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e comprensione

La realtà sociale è sottoposta a continui cambiamenti, particolarmente rapidi negli ultimi decenni, ed evidenti anche per quanto riguarda la sanità e, nello specifico, gli aspetti psicopatologici della salute mentale. Obiettivo generale del Corso è di fornire allo/a studente/essa un bagaglio di concetti e strumenti tecnici (conoscenze) derivanti da un approccio epidemiologico-clinico applicato alla realtà sociale e attraverso cui analizzare ed interpretare gli elementi principali del disagio psicopatologico e l'attuale "ricostruzione" diagnostica dei disturbi mentali secondo il Manuale DSM 5. Le abilità metodologiche derivanti dalla conoscenza dei criteri diagnostici e dalla conseguente categorizzazione dei disturbi mentali verranno implementate anche attraverso alcune esercitazioni guidate. Tali competenze risultano infatti essenziali nella preparazione dei professionisti del social work.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

L’obiettivo specifico del Corso è di offrire allo/a studente/essa le competenze per orientarsi nel panorama della diagnostica clinica di derivazione empirica (descrittiva, ateoretica ed operazionalizzata) al fine di individuare in modo critico e consapevole problematiche psicopatologiche a partire dal concetto di normalità/disagio e metodologie di intervento all’interno dei diversi contesti clinici e delle strutture che costituiscono il sistema di trattamento per la salute mentale nella nostra Regione e nel nostro paese e dei suoi correlati normativi.

Attenzione particolare verrà posta alle tematiche di differenza di genere

Contenuti sintetici

Il Corso è organizzato attorno ad alcuni nuclei tematici sviluppati in cinque moduli:

  1. introduzione alla salute mentale attraverso i concetti di salute/malattia, disagio psichico e categorizzazione diagnostica;

  2. i disturbi mentali e la loro classificazione;

  3. il sistema di intervento per la salute mentale e l'organizzazione dei Servizi;

  4. elementi di impatto psicosociale nella gestione dei disturbi mentali in contesti differenti (tossicodipendenze, carcere, migranti, etc.);

  5. il ruolo della famiglia nella salute mentale

Programma esteso

PSICHIATRIA - Acquisizione, da parte degli studenti, delle nozioni generali, dei concetti specialistici fondamentali e dei modelli teorici di riferimento che qualificano l’orientamento diagnostico, l’approccio clinico e la prassi terapeutica in psichiatria. Acquisizione, altresì, degli elementi fondamentali della psicopatologia e della clinica psichiatrica nei loro aspetti diagnostici, terapeutici, riabilitativi e preventivi per quanto riguarda i più diversi disturbi mentali.

Prerequisiti

Essere in regola con gli esami dell’iter curriculare.

Modalità didattica

Lezioni frontali e discussione di materiale documentario; suddivisione in 80% di didattica Erogativa e 20% didattica Interattiva

utilizzo di strumenti audiovisivi quali filmati su esperienze di malattia e sui luoghi della cura e visite documentarie.

Materiale didattico

PSICHIATRIA: a) DSM 5. Raffaello Cortina, Milano, 2014; b) DSM-IV-TR MG. Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali per la Medicina generale. Masson, Milano, 2002; c) American Psychiatric Association. Linee guida per il trattamento dei disturbi psichiatrici. Quick Reference. Raffaello Cortina, Milano, 2015; d) American Psychiatric Association. Casi Clinici. Masson, Milano, 2015.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3 Anno - 1 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale: discussione caso clinico e approfondimento psicopatologie trattate a lezione

Orario di ricevimento

RICEVIMENTO DOCENTI - Prof. M. Clerici, Villa Serena/U38 c/o SPDC - riceve sempre, previo appuntamento: .

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowledge and understanding

Social reality is undergoing continuous changes, which have been particularly rapid in recent decades, and also evident in healthcare and, specifically, the psychopathology of mental health. The overall objective of the course is to provide the student(s) with a wealth of concepts and technical tools (knowledge) derived from an clinical-epidemiological approach applied to social reality and through which to analyze and interpret the main elements of psychopathological distress and the current diagnostic “reconstruction” of mental disorders according to
the DSM 5 Manual. The methodological skills derived from the knowledge of the diagnostic criteria and the consequent categorization of mental disorders will also be implemented through some guided exercises. Such skills turn out to be indeed essential in the training of social work practitioners.

Ability to apply knowledge and understanding

The specific objective of the Course is to provide the student(s) with the skills to navigate the landscape of clinical diagnostics of empirical derivation (descriptive, atheoretical and operationalized) in order to critically and consciously identify consciously psychopathological issues stemming from the concept of normality/disorder and intervention methodologies within the different clinical settings and facilities that constitute the system of mental health treatment in our region and in our country and its regulatory correlates.

A special attention will be payed to gender differences

Contents

The Course is organized around a few thematic cores developed in five modules:

  1. introduction to mental health through the concepts of health/illness, mental distress and diagnostic categorization;

  2. mental disorders and their classification;

  3. the mental health intervention system and the organization of Services;

  4. elements of psychosocial impact in the management of mental disorders in different contexts (drug addiction, prison, migrants,etc.);

  5. the role of family in mental health.

Detailed program

PSYCHIATRY - Obtainment of general knowledge, basic specialized concepts and theoretical models of reference which qualify diagnostic orientation, clinical approach and therapeutic routine in psychiatry. Acquisition of fundamental elements of psychopathology and clinical psychiatric in its diagnostic, therapeutic, rehabilitative and preventive aspects regarding the most different mental disorders.

Prerequisites

Be regular with the curricular exams.

Teaching form

Frontal lessons and discussion of documentary material; divided in 80% Erogative and 20% Interactive. use of audiovisual instruments about experiences of disease and about treatment appointments and locations.

Textbook and teaching resource

PSYCHIATRY: a) DSM 5. Raffaello Cortina, Milano, 2014; b) DSM-IV-TR MG. Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali per la Medicina generale. Masson, Milano, 2002; c) American Psychiatric Association. Linee guida per il trattamento dei disturbi psichiatrici. Quick Reference. Raffaello Cortina, Milano, 2015; d) American Psychiatric Association. Casi Clinici. Masson, Milano, 2015.

Semester

3 Year - 1 Semester

Assessment method

Oral test: discussion of a clinical case and in-depth on psychopathology treated during frontal lessons

Office hours

PROFESSOR OFFICE HOURS - Prof. M. Clerici, Villa Serena/U38 c/o SPDC - by appointment only: .

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/25
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MC
    Massimo Clerici

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics