Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Servizio Sociale [E3902N - E3901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Elements of Public Law
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Elements of Public Law
Course ID number
2425-1-E3901N003
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso mira a far conoscere e comprendere gli elementi normativi principali, che regolano i rapporti tra cittadini e istituzioni. In questo contesto, lo studente imparerà a reperire, interpretare e applicare le diverse disposizioni giuridiche, con particolare riferimento all'organizzazione anche territoriale dei pubblici poteri e alla tutela dei diritti fondamentali, risolvendo eventuali antinomie e valutando il fondamento costituzionale di ogni norma dell'ordinamento giuridico.
La finalità ultima è quella di acquisire una sicura autonomia di giudizio circa il reperimento e la valutazione delle norme da applicare e delle possibili soluzioni giuridiche, necessarie per risolvere le controversie sorte tra cittadini - singoli e associati - imprese e pubblica amministrazione, imparando anche a comunicare ai soggetti pubblici e privati i problemi e gli elementi normativi principali coinvolti nelle singole fattispecie.

Contenuti sintetici

Le Costituzioni;
Gli elementi e le funzioni dello Stato;
Le fonti del diritto italiano;
L'organizzazione della Repubblica;
I diritti fondamentali.

Programma esteso

Le Costituzioni (caratteristiche, principi fondamentali e funzione, la Costituzione italiana; ragioni storiche e procedimento di formazione)
Elementi e funzioni dello Stato (i rapporti tra cittadini e istituzioni; forme di Stato e forme di governo; democrazia diretta e democrazia rappresentativa, i sistemi elettorali);
Le fonti del diritto italiano (norme giuridiche e norme sociali; interpretazione e applicazione delle norme giuridiche; i criteri ordinatori del sistema delle fonti; le singole fonti e il loro processo di formazione);
L’organizzazione della Repubblica (struttura e funzioni del Parlamento; il procedimento legislativo; il Governo; la Magistratura; il Presidente della Repubblica; i principi generali dell’organizzazione delle pubbliche amministrazioni e dell’attività amministrativa; Regioni ed enti locali; la giustizia costituzionale)
I diritti fondamentali (la persona nel sistema costituzionale, le libertà individuali e i diritti sociali),

Prerequisiti

Adeguate abilità di logica e cultura generale; ragionevoli capacità di apprendimento, scrittura e comunicazione orale.

Metodi didattici

19 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza.
2 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa da remoto

Modalità di verifica dell'apprendimento

Durante il corso verranno verificate le conoscenze acquisite nelle precedenti lezioni tramite ripassi della materia e possibili domande sui temi discussi.
L'esame finale si compone di uno scritto unico obbligatorio: la prova scritta avrà una durata di due ore e consterà di 6 domande a risposta aperta con cui sarà possibile verificare il controllo sulle capacità di riflessione autonoma su
punti critici del programma e delle capacità comunicative nell'ambito del diritto costituzionale.
E' previso anche un orale facoltativo, riservato a chi abbia ottenuto almeno la sufficienza nella prova scritta.

Testi di riferimento

È richiesta la conoscenza diretta della Costituzione italiana e lo studio del seguente manuale:
Camerlengo Q. - Furlan F., Lezioni di diritto costituzionale vivente, Cedam, Padova, ultima edizione.
In alternativa, è possibile usare anche uno dei seguenti due testi:
Groppi T. - Simoncini A., Introduzione allo studio del diritto pubblico e delle sue fonti, Giappichelli, Torino, ultima edizione
Troilo S., Lineamenti multimediali del diritto pubblico, Giappichelli, Torino, ultima edizione

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims at understanding the main regulatory elements, which discipline the relationships between citizens and institutions.
In this context, the student will learn to find, interpret and apply legal provisions, with particular reference to the organization of public authorities and protection of fundamental rights, resolving any antinomies and evaluating the constitutional basis the legal system.
The ultimate purpose is to acquire a sure autonomy of judgment regarding the finding and evaluation of the rules to be applied and of the possible legal solutions, necessary to resolve the disputes that have arisen between citizens - individuals and associates - companies, and public administration, also learning to communicate to public and private subjects the problems and the main regulatory elements involved in the specific cases.

Contents

The Constitutions,
State organization and functioning;
The sources of Italian law;
Italian Republic organization;
Fundamental rights protection.

Detailed program

The Constitutions (characteristics, fundamental principles and function, the Italian Constitution; historical reasons and formation process);
State organization and functioning (the relationship between citizens and institutions; forms of state and forms of government; direct democracy and representative democracy, electoral law);
The sources of Italian law (legal and social norms; interpretation and application of legal rules; the ordering criteria; the sources of law and their formation process);
Italian Republic organization (the Parliament and the legislative process; the Government; the Judiciary; the President of the Republic; the Italian Constitutional Court; the general principles of Public Administration and administrative activity; Regions and local authorities);
Fundamental rights protection (the person in the constitutional legal system, individual freedoms and social rights).

Prerequisites

Adequate skills in logic and general knowledge; reasonable abilities in learning, writing, and oral communication

Teaching methods

19 lessons of 2 hours each delivered in-person.
2 lessons of 2 hours each, delivered at a distance

Assessment methods

During the course, the knowledge acquired in the previous lessons will be monitored by revising the material and posing questions on the topics discussed.

The final exam consists of a single compulsory written test: the written test lasts two hours and includes 6 open questions to assess the student's ability to reflect independently on critical points of the programme and their communication skills in the field of constitutional law.

An optional oral exam is also available for those who obtain at least a pass mark in the written exam.

Textbooks and Reading Materials

Direct knowledge of the Italian Constitution and the study of the following handbook are required:
Camerlengo Q. - Furlan F., Lezioni di diritto costituzionale vivente, Cedam, Padova, ultima edizione.
Alternatively, one of the following two texts can also be used:
Groppi T. - Simoncini A., Introduzione allo studio del diritto pubblico e delle sue fonti, Giappichelli, Torino, ultima edizione
Troilo S., Lineamenti multimediali del diritto pubblico, Giappichelli, Torino, ultima edizione

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/09
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SN
    Stefania Ninatti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics