Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Environmental Sociology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Environmental Sociology
Course ID number
2425-2-E4001N130
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Gli obiettivi formativi includono:

  • Comprendere i concetti fondamentali di ambiente e la loro relazione con la società.
  • Analizzare i principali filoni teorici e le scuole di pensiero che hanno trattato il rapporto tra società e ambiente.
  • Esaminare le tematiche attuali del dibattito pubblico e scientifico sulla crisi ecologica e climatica.
  • Approfondire i processi e le conseguenze delle trasformazioni ambientali globali

L'approccio è multidisciplinare anche se sono largamente usati strumenti teorici e metodologici della sociolocia ambientale e della ricerca sociale.

Contenuti sintetici

Il corso affronta le questioni relative al rapporto uomo – ambiente, approfondendo lo studio delle principali teorie e approcci che caratterizzano la disciplina. Nel corso sono altresì proposti approfondimenti tematici miranti a ricostruire il dibattito pubblico e scientifico attorno alla relazione tra società e natura nello scenario della crisi ecologica globale, anche alla luce della crisi pandemica.

Programma esteso

Il corso si divide in tre parti.

La prima parte affronta i concetti di base e le principali teorie della sociologia dell'ambiente

Nella seconda parte, grazie ad una rassegna di articoli scientifici, si approfondiranno aspetti tematici legati alla crisi ecologica globale, quali (a titolo di esempio): 1. gli impatti ecologici dei modelli di sviluppo, produzione e consumo; 2. le politiche di sviluppo sostenibile e della biodiversità, governance globale del clima e dell'ambiente; 3. i temi della giustizia ambientale e della democrazia ecologica; 4. l'economia circolare e le pratiche volte alla sostenibilità; 5. la percezione sociale dei rischi ambientali; 6. movimenti ambientalisti, ecofemminismo, deep ecology, ecomafie e criminalità ambientale transnazionale . Alcuni approfondimenti saranno a cura di ospiti esterni e rientreranno in un ciclo di seminari dal titolo: "Green Talks: Dialoghi Sociologici su Clima, Società e Ambiente"

Nella terza parte saranno organizzate delle attività di Peer Parliament in cui studenti e studentesse divisi/e in gruppi di lavoro si confronteranno e discuteranno di alcune tematiche di approfondimento

Prerequisiti

Capacità di comprendere e analizzare criticamente testi sociologici. Capacità di interagire e discutere in aula tra colleghi a partire dalla lettura di articoli scientifici (anche in inglese)

Metodi didattici

Indicativamente il 60% del corso sarà proposto con Didattica Erogativa (DE) - lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video

e il 40% con Didattica Interattiva (DI) - esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio a partire dai quali sviluppare lavori individuali e in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso

Si ricorda che è disponibile una piattaforma e-learning, a cui gli studenti sono invitati ad iscriversi. Durante il corso si alterneranno momenti di lezione frontale con momenti di dibattito e discussione a partire dal testo e dagli articoli condivisi dal docente. La partecipazione ai momenti di dibattito è parte dell'impegno richiesto ai frequentanti

Modalità di verifica dell'apprendimento

Per chi parteciperà alle attività in aula e ai momenti di dibattito organizzati in modo strutturato dal docente sono previsti:

  • momenti di confronto e dibattito in aula divisi in gruppi a partire da letture assegnate dal docente a ciascun gruppo (Peer Parliament)
  • la realizzazione di un project work di approfondimento su alcuni dei temi trattati a lezione come lavoro di gruppo (resoconto del Peer Parliament)
  • una prova individuale rispondendo ad una domanda sui materiali e gli approfondimenti affrontati.

Sia i momenti di dibattito, sia il project work saranno oggetto di valutazione. La valutazione – basata su pertinenza, completezza, originalità e correttezza linguistica – sarà finalizzata a determinare l’approfondimento e la maturità con i quali è avvenuto l’apprendimento degli obiettivi formativi specifici; si valuteranno anche le competenze nell'utilizzo delle conoscenze acquisite (capacità di applicare i concetti teorici a casi empirici), la capacità di scrittura e di esposizione in aula.

Per chi non parteciperà alle attività di dibattito e al project work è prevista una prova scritta in laboratorio informatico (4 domande aperte sotto forma di saggio breve/mini temi). Durata 2 ore.
I criteri di valutazione terranno conto delle conoscenze dei contenuti nonchè della proprietà di linguaggio e della capacità di sintesi e di correlazione logica.

Testi di riferimento

Per chi partecipa al lavoro in aula saranno indicati articoli e materiali di approfondimento da studiare e utilizzare nel corso delle lezioni per le attività interattive

Per chi non partecipa al lavoro in aula è previsto lo studio di

  1. Una dispensa messa a disposizione dal docente (su elearning)
  2. una selezione di capitoli dei seguenti (sempre indicati su elearning):
    • Angelini A. e Pizzuto P., La società sostenibile. Manuale di ecologia umana, Franco Angeli 2021 [cap. 2, 6, 7, 8, 9, postfazione]
    • Minervini D., Socionature. Percorsi di sociologia dell'ambiente, Morlacchi Editore, 2024 [cap. 1, 2, 3, 4, 5]

Sustainable Development Goals

ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Training objectives include:

  • Understand the fundamental concepts of environment and their relationship with society.
  • Analyze the main theoretical strands and schools of thought that have dealt with the relationship between society and the environment.
  • Examine the current issues of the public and scientific debate on the ecological and climate crisis.
  • Learn more about the processes and consequences of global environmental transformations

The approach is multidisciplinary even if theoretical and methodological tools of environmental sociology and social research are widely used.

Contents

The course addresses issues relating to the relationship between man and the environment, deepening the study of the main theories and approaches that characterize the discipline. The course also offers thematic insights aimed at reconstructing the public and scientific debate around the relationship between society and nature in the scenario of the global ecological crisis, also in light of the pandemic crisis.

Detailed program

The course is divided into three parts.

The first part deals with the basic concepts and main theories of environmental sociology

In the second part, thanks to a review of scientific articles, thematic aspects linked to the global ecological crisis will be explored in depth, such as (by way of example): 1. the ecological impacts of development, production and consumption models; 2. sustainable development and biodiversity policies, global climate and environmental governance; 3. the issues of environmental justice and ecological democracy; 4. the circular economy and practices aimed at sustainability; 5. the social perception of environmental risks; 6. environmental movements, ecofeminism, deep ecology, eco-mafias and transnational environmental crime.
Some in-depth discussions will be led by external guests and will be part of a seminar series titled: "Green Talks: Sociological Dialogues on Climate, Society, and Environment."

In the third part, Peer Parliament activities will be organized, where students, divided into working groups, will engage in discussions and debates on selected in-depth topics

Prerequisites

Ability to understand and critically analyze sociological texts. Ability to interact and discuss in the classroom among colleagues starting from the reading of scientific articles (also in English)

Teaching methods

Approximately 60% of the course will be offered with Educational Teaching (DE) - frontal lessons with the use of slides, audio and video

and 40% with Interactive Teaching (DI) - exercises, subgroup work, presentation of case studies from which to develop individual and subgroup work, prepared and discussed during the course

Please note that an e-learning platform is available, to which students are invited to register. During the course, moments of frontal lessons will alternate with moments of debate and discussion starting from the text and articles shared by the teacher. Participation in debates is part of the commitment required of those attending

Assessment methods

For those who will participate in the classroom activities and debate moments organized in a structured way by the professor, there will be:

  • moments of discussion and debate in the classroom divided into groups from readings assigned by the lecturer to each group (Peer Parliament)
  • the creation of in-depth project work on some of the topics covered in class as group work (Peer Parliament Report)
  • an individual test by answering a question on the materials and insights covered.

Both the discussions and the project work will be assessed. The assessment - based on relevance, completeness, originality and linguistic correctness - will be aimed at determining the depth and maturity with which the learning of the specific training objectives took place; skills in the use of acquired knowledge (ability to apply theoretical concepts to empirical cases), writing and expository skills in the classroom will also be assessed.

For those who will not participate in the debate activities and project work, a written test in the computer lab (5 open-ended questions in the form of a short essay) is planned. Duration 2 hours.
The evaluation criteria will take into account content knowledge as well as language property and the ability to synthesize and logical correlation.

Textbooks and Reading Materials

For those who participate in the classroom work, in-depth articles and materials will be indicated to study and use during the lessons for interactive activities.

For those who do not participate in the classroom work, the study of

  1. A selection of articles made available by the teacher (on Elearning)
  2. A selection of chapters of the following book (always indicated on Elearning):
    • Angelini A. e Pizzuto P., La società sostenibile. Manuale di ecologia umana, Franco Angeli 2021 [cap. 2, 6, 7, 8, 9, postfazione]
    • Minervini D., Socionature. Percorsi di sociologia dell'ambiente, Morlacchi Editore, 2024 [cap. 1, 2, 3, 4, 5]

Sustainable Development Goals

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MB
    Monica Bernardi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics