Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Spanish
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Spanish
Course ID number
2425-2-F4901N034
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende fornire agli studenti una conoscenza approfondita delle strutture linguistiche acquisite, completare lo studio delle competenze morfosintattiche e arricchire quelle lessicali attraverso lo studio di testi di economia, finanza e turismo.

Contenuti sintetici

I contenuti grammaticali, lessicali e comunicativi del corso corrispondono ad un livello linguistico B2 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

I contenuti socio-culturali tengono conto del mondo dell’economia e del relativo lessico specifico dell’economia aziendale e l’economia finanziaria, nonché quello del turismo, territorio e sviluppo locale nei paesi di lingua spagnola.

Programma esteso

Contenuti grammaticali:

  • Revisión de los tiempos del pasado del modo indicativo
  • Las perífrasis verbales
  • Morfología de los tiempos del modo subjuntivo
  • Las oraciones subordinadas:
    - Oraciones sustantivas
    - Oraciones temporales
    - Oraciones finales
    - Oraciones causales
    - Oraciones consecutivas
    - Oraciones concesivas
    - Oraciones de relativo
    - Oraciones condicionales
  • Estilo directo e indirecto
  • Marcadores del discurso

Contenuti comunicativi e socio-culturali:

Il corso intende fornire agli studenti le conoscenze delle strutture linguistiche della lingua spagnola, con il lessico necessario per un’espressione corretta sia in forma scritta sia in forma orale, in modo particolare nell’ambito della comunicazione commerciale, aziendale e professionale nel settore dell’economia e del turismo.

Prerequisiti

Livello B1 del QCER

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche che si alternano nella stessa lezione: esposizione di contenuti (modalità erogativa) e interazione con gli studenti in varie attività di produzione linguistica (modalità interattiva).

  • 9 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva in presenza
  • 1 lezioni da 2 ore svolta in modalità erogativa e interattiva da remoto (sincrona)
  • 1 lezione da 1 ora svolta in modalità erogativa da remoto (sincrona)

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova d’esame si compone di due parti:

  1. Prova scritta: domande chiuse (a scelta multipla) per verificare la preparazione sui contenuti grammaticali e lessicali del programma d’esame.
  2. Prova orale: colloquio sui contenuti socioculturali del programma (materiale disponibile sulla pagina del corso) in cui si valuta la comprensione scritta e la capacità di espressione orale su argomenti di attualità nell’ambito dell’economia e la società.
  • La prova scritta è propedeutica alla prova orale.
  • Gli studenti frequentanti sono esonerati dalla prova orale; le loro competenze linguistiche e la loro capacità di argomentare sui contenuti socioculturali del programma saranno valutate costantemente durante le lezioni nella modalità di didattica interattiva.

Testi di riferimento

Testo adottato:

  • González Luna A. M., Lisi L., Sagi Vela A. Nueve temas. Gramática, léxico y lecturas sobre economía. Arcipelago, 2013. (pdf disponibile sulla piattaforma e-learning)

Testi consigliati:

  • Centelles A. et. al. Profesionales de los negocios B1+B2. Enclave, 2024. ISBN: 9788416108794
  • De Prada M., Marcé P., Bovet M. Entorno empresarial. Edelsa, 2016. ISBN: 978847711297.

 Grammatiche di riferimento:

  • Gómez Torrego L. Gramática didáctica del español. Ediciones SM, 2010. ISBN: 9788467541359.
  • Odicino R., Campos C., Sánchez M. Gramática española. Niveles A1-C2, 2023. ISBN: 9788860089090. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it
  • Ejercicios de gramática española para italófonos. Niveles A1-C2*. Utet, 2021. ISBN: 9788860086495. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it 

Dizionari:

  • Tam L. Grande Dizionario Spagnolo Economico & Commerciale. Spagnolo-italiano, italiano-spagnolo. Hoepli Editore, 2015. ISBN 9788820367367.

  • Calvo Rigual C., Giordano Gramegna A. Diccionario Avanzado Italiano-Spagnolo/Español-Italiano. Herder, 2023.
     
    Monolingui:

  • Diccionario de uso del español actual. Clave, SM, Madrid, 2012. ISBN 9788820351861

  • Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Spagnolo

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course seeks to provide students with an in-depth knowledge of the linguistic structures assimilated during previous courses, as well as to complete the study of Spanish morpho-syntax and train and enrich vocabulary by means of specific texts on economics, finances and tourism.

Contents

The grammar, lexical and communicative contents of the course correspond to a B2 proficiency level according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

The socio-cultural contents particularly concern the field economics and the respective specific vocabulary of business economics and financial economics, as well as that of tourism, territory and local development in Spanish-speaking countries.

Detailed program

Grammar:

  • Revisión de los tiempos del pasado del modo indicativo
  • Las perífrasis verbales
  • Morfología de los tiempos del modo subjuntivo
  • Las oraciones subordinadas:
    - Oraciones sustantivas
    - Oraciones temporales
    - Oraciones finales
    - Oraciones causales
    - Oraciones consecutivas
    - Oraciones concesivas
    - Oraciones de relativo
    - Oraciones condicionales
  • Estilo directo e indirecto

Communicative skills and social and cultural contents:

The course aims to provide students with knowledge of the linguistic structures of the Spanish language, with the vocabulary necessary for correct expression both in written and oral form, particularly in the context of commercial, corporate and professional communication in the sector of economy and tourism.

Prerequisites

Level B1 of the CEFR

Teaching methods

Teaching with different interchanging didactic methods in the same class: presentation of contents ('delivery mode') and interaction with students through several activities in different languages ('interactive mode').

  • 9 two-hour lessons taught in delivery and interactive face-to-face mode
  • 1 two-hour lesson taught in delivery and interactive remotely mode (synchronous)
  • 1 one-hour lesson taught in delivery remotely mode (synchronous)

Assessment methods

The examination consists of two parts:

  1. Written test: closed questions (multiple-choice) to assess preparation on the grammatical and lexical contents of the syllabus.

  2. Oral test: an interview on the socio-cultural content of the syllabus (material available on the course page) in which written comprehension and oral expression skills on current topics in the economy and society are assessed.

  • The written test is preparatory to the oral test.
  • Attending students are exempt from the oral exam; their language skills and their ability to argue about the sociocultural content of the syllabus will be constantly assessed during the course.

Textbooks and Reading Materials

Course textbook (adopted in class):

  • González Luna A. M., Lisi L., Sagi Vela A. Nueve temas. Gramática, léxico y lecturas sobre economía. Arcipelago, 2013. (pdf disponibile sulla piattaforma e-learning)

Suggested reading:

  • Centelles A. et. al. Profesionales de los negocios B1+B2. Enclave, 2024. ISBN: 9788416108794
  • De Prada M., Marcé P., Bovet M. Entorno empresarial. Edelsa, 2016. ISBN: 978847711297.

Grammar reference:

  • Gómez Torrego L. Gramática didáctica del español. Ediciones SM, 2010. ISBN: 9788467541359.
  • Odicino R., Campos C., Sánchez M. Gramática española. Niveles A1-C2, 2023. ISBN: 9788860089090. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it
  • Ejercicios de gramática española para italófonos. Niveles A1-C2*. Utet, 2021. ISBN: 9788860086495. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it 

Dictionaries:

  • Tam L. Grande Dizionario Spagnolo Economico & Commerciale. Spagnolo-italiano, italiano-spagnolo. Hoepli Editore, 2015. ISBN 9788820367367.

  • Calvo Rigual C., Giordano Gramegna A. Diccionario Avanzado Italiano-Spagnolo/Español-Italiano. Herder, 2023.
     
    Monolingual:

  • Diccionario de uso del español actual. Clave, SM, Madrid, 2012. ISBN 9788820351861

  • Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Semester

First semester.

Teaching language

Spanish

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Spanish

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics