Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Demography and Tourism
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Demography and Tourism
Course ID number
2425-1-F4901N098
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone due distinti obiettivi. Il primo è costituito dall'approfondimento delle dinamiche socio demografiche nei paesi a sviluppo economico avanzato e poveri. In particolare si metteranno in evidenza le relazioni fra i diversi contesti economici e sociali e l'intensità e la qualità dei flussi turistici.
Il secondo obiettivo intende aumentare la competenza relativamente al reperimento e all'uso degli indicatori turistici, economici e sociali nazionali e internazionali.
L’attività formativa prevede un costante richiamo agli aspetti applicativi dei temi trattati attraverso l’uso di dati e materiali disponibili a livello nazionale e internazionale.

Contenuti sintetici

  • La transizione demografica
  • La transizione epidemiologica e di fecondità
  • Le diseguaglianze di genere
  • Le diseguaglianze sociali
  • Gli obiettivi sostenibili SDGs
  • I flussi turistici e le condizioni economiche dei paesi
  • Il flussi turistici e le condizioni socio demografiche dei paesi
  • Le conseguenze economiche del turismo nei paesi poveri

Programma esteso

Il corso si propone due obiettivi. Il primo è costituito dall'approfondimento delle dinamiche sociali e demografiche fornendo gli strumenti per valutare ed interpretare le manifestazioni e le cause delle differenze sociali e demografiche del mondo. La comaprazione delle condizioni socio demografiche dei paesi a sviluppo economico avanzato e quelle dei paesi poveri consente di mettere pienamente in luce le similitudini e le diversità nei processi demografici, storici e contemporanei, che caratterizzano le aree del mondo.
Il secondo obiettivo è perseguito assumendo le suddette dinamiche quali determinanti dell'intensità dei flussi turistici e della loro qualità. In particolare si metteranno in relazioni le condizioni economiche e sociali dei diversi paesi al fenomeno turistico nel suo insieme. Questo obiettivo intende incrementare la competenza relativamente al reperimento e all'uso degli indicatori turistici, economici e sociali nazionali e internazionali.
L’attività formativa prevede un costante richiamo agli aspetti applicativi dei temi trattati attraverso l’uso di dati e materiali disponibili a livello nazionale e internazionale.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

l corso è la combinazione di lezioni teoriche e applicazioni. Delle 49 ore previste, l'80% sarà erogato come didattica erogativa (DE), e il 20% come didattica interattiva (DI).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Durante il corso si prevede la consegna di alcune brevi relazioni scritte.

Testi di riferimento

Per i frequentanti il materiale didattico è fornito dal docente
I non frequentanti devono preparare i seguenti testi:

M. Livi Bacci Storia minima della popolazione, Il Mulino (ultima edizione)

G. Micheli Demografie, Mc-Graw Hill, 2011, capitoli 1,4,5,6.

S. Salvini (2021) Globalizzazione: e la popolazione? Le relazioni fra demografia e mondo globalizzato, Firenze University Press

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Learning objectives

The course has two distinct objectives. The first is an in-depth study of the socio-demographic dynamics in countries with advanced and poor economic development. In particular, the relationships between different economic and social contexts and the intensity and quality of tourist flows will be highlighted.
The second objective is to increase competence in retrieving and using national and international tourism, economic and social indicators. The training activity includes constant reference to the application aspects of the topics covered using nationally and internationally available data and materials.

Contents

The demographic transition

  • The epidemiological and fertility transitions
  • Gender inequalities
  • Social inequalities
  • The Sustainable Development Goals
  • Tourist flows and the economic conditions of countries
  • Tourist flows and the socio-demographic conditions of countries
  • The economic consequences of tourism in poor countries

Detailed program

The course has two objectives. The first is the in-depth study of social and demographic dynamics by providing the tools to assess and interpret the manifestations and causes of the world's social and demographic differences. The comparison of the sociodemographic conditions of developed and poor countries allows for a full highlighting of the similarities and differences in the world's historical and contemporary sociodemographic processes.
The second objective is pursued by assuming the aforementioned dynamics as determinants of tourist flows' intensity and quality. In particular, different countries' economic and social conditions will be related to the tourism phenomenon. This objective is intended to increase competence in acquiring and using national and international tourism, economic and social indicators.
The training activity includes constant reference to the application aspects of the topics covered using nationally and internationally available data and materials.

Prerequisites

No prerequisites

Teaching methods

The course is a combination of theoretical lectures and applications. Of the planned 49 hours, 80 percent will be delivered as didactic erogative (DE), and 20 percent as interactive didactics (DI).

Assessment methods

Several short written reports are expected to be delivered during the course.

Textbooks and Reading Materials

Attending students: materials will be provided by the professor
Otherwise, students have to prepare the following texts:

M. Livi Bacci Storia minima della popolazione, Il Mulino (ultima edizione)

G. Micheli Demografie, Mc-Graw Hill, 2011, capitoli 1,4,5,6.

S. Salvini (2021) Globalizzazione: e la popolazione? Le relazioni fra demografia e mondo globalizzato, Firenze University Press

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/04
ECTS
7
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
49
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Patrizia Farina
    Patrizia Farina

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics