Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Quantitative and Qualitative Methodologies for Social Research
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Quantitative and Qualitative Methodologies for Social Research
Course ID number
2425-1-F4901N101
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e comprensione
Il corso intende fornire alcuni strumenti di
base della ricerca sociale, al fine di sviluppare
una capacità critica nella lettura, nella
produzione e nell’analisi di dati di tipo
quantitativo e di tipo qualitativo relativi alle tematiche
del territorio e del turismo.
Capacità di applicare conoscenza e
comprensione
Il corso si propone di offrire una panoramica
delle principali tecniche di ricerca quantitative
e qualitative (osservazione, intervista, analisi
documentaria) e di discutere il loro concreto
utilizzo nell’ambito della ricerca sui fenomeni

Contenuti sintetici

Il corso si focalizza sui seguenti argomenti:
paradigmi della ricerca sociale, il disegno della
ricerca, tecniche quantitative e qualitative,
introduzione all'analisi di dati quantitativi e
qualitativi, pratiche di restituzione e disseminazione dei risultati di ricerca.

Programma esteso

Il corso si concentra su alcune questioni
centrali: la logica della ricerca sociale,
l’interrogazione tramite survey, l’analisi dei
dati quantitativi (mediante tecniche di analisi
univariata e bivariata), l’uso delle fonti
secondarie. Gli studenti e le studentesse lavoreranno su esempi
e applicazioni relativi all’ambito del territorio e
del turismo.
Scopo del corso è inoltre offrire una
panoramica delle principali tecniche di ricerca
qualitative (osservazione, intervista, analisi
documentaria).
Un focus verrà posto sulle pratiche di restituzione e diffusione dei risultati della ricerca alla comunità scientifica e al pubblico ampio, anche attraverso forme innovative di divulgazione della conoscenza .
Particolare enfasi verrà posta sulle modalità di
applicazione in ambito territoriale e turistico.

Prerequisiti

Capacità di apprendimento, di scrittura
e comunicazione orale.

Modalità didattica

Il Corso si compone di 56 ore, di cui indicativamente il 60% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 40% con didattica interattiva (discussioni, esercitazioni, lavori in sottogruppo, presentazione di casi di studio).

Il corso potrà avere fino a un massimo del 30%
delle ore dell’attività da remoto (sincrone o asincrone).

Lingua di erogazione: italiano

Materiale didattico

1) de Lillo A., Arosio L., Sarti S., Terraneo M., Zoboli S., “Metodi e tecniche per la ricerca
sociale”, Pearson, Milano, 2011 (capp. 1, 3, 4, 5; inoltre cap. 6 –solo par. 6.1 e 6.2-, e cap. 7-
solo par. 7.1, 7.2, 7.3);

2) de Lillo A. (a cura di) “Il mondo della ricerca qualitativa”, Torino, Utet, 2010 (capp. 1, 2, 3,
4, 5, 6, postfazione);

3) Arosio, L. "La Celebrante. Racconti dal tempo futuro" Viterbo, Utterson, 2024.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta obbligatoria, con orale facoltativo (orale su richiesta del docente o dello studente/essa).

La prova scritta obbligatoria consiste in domande aperte sull'intero programma d'esame, con domande aperte volte a verificare l'acquisizione dei concetti fondamentali, la capacità di creare collegamenti, la capacità di applicare i concetti nella lettura dei fenomeni sociali .

La prova orale facoltativa consisterà in un colloquio per la verifica della conoscenza e del grado di approfondimento dei contenuti e verterà sull'intero programma d'esame

Orario di ricevimento

Inviare una mail alla docente

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowledge and understanding

This is an introductory course to the basic kit
of social research. The course will help
students to develop basic skills to read, collect
and analyse quantitative and qualitative data
about territory and tourism.
Applying knowledge and understanding
The course familiarises students with the
principles and techniques of quantitative and
qualitative research (observation, interview,
documentary analysis) for designing and
conducting their individual research projects
about territory and tourism.

Contents

The course focuses on the following topics:

paradigms of social research, research design,
quantitative techniques, qualitative techniques,
introduction to quantitative and qualitative
data analysis, practices for the dissemination of research results.

Detailed program

The course focuses on these main topics: the

logic of social research, data collection,
quantitative data analysis, analysis of
secondary data. The student will work with
examples drawn from real data about territory
and tourism.
The course aims also to overview the wide
array of methods in qualitative research
(observation, interview, documentary
analysis).
The importance of those methods in tourism
and territory research will be illustrated and
student’s ability to design their own research
projects will be improved.
A focus will be placed on the practices of sharing research results, including innovative forms of knowledge dissemination..

Prerequisites

Ability of learning, writing and oral

communication.

Teaching form

The course consists of 56 hours, approximately 60% of which are delivered through traditional teaching methods (lectures using slides, audio, and video) and 40% through interactive teaching methods (discussions, exercises, group work, presentation of case studies).

The course allows for up to a maximum of 30% of the hours to be conducted remotely (synchronous or asynchronous).

Language: Italian

Textbook and teaching resource

1) de Lillo A., Arosio L., Sarti S., Terraneo M., Zoboli S., “Metodi e tecniche per la ricerca
sociale”, Pearson, Milano, 2011 (capp. 1, 3, 4, 5; inoltre cap. 6 –solo par. 6.1 e 6.2-, e cap. 7-
solo par. 7.1, 7.2, 7.3);

2) de Lillo A. (a cura di) “Il mondo della ricerca qualitativa”, Torino, Utet, 2010 (capp. 1, 2, 3,
4, 5, 6, postfazione);

3) Arosio, L. "La Celebrante. Racconti dal tempo futuro" Viterbo Utterson, 2024.

Semester

Second semester

Assessment method

Written test, with optional oral exam (at the request of the teacher or student).

The mandatory written exam consists of open-ended questions covering the entire exam syllabus. These questions aim to verify the acquisition of fundamental concepts, the ability to make connections, and the ability to apply concepts to the analysis of social phenomena.

The optional oral exam will consist of an interview to assess the knowledge and depth of understanding of the content and will cover the entire exam syllabus."

Office hours

Please send a mail to laura.arosio@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Laura Arosio
    Laura Arosio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics