Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Geographic Information Science for Social Research
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Geographic Information Science for Social Research
Course ID number
2425-1-F4901N120
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Offrire un’introduzione generale sull’utilizzo dei GIS nelle scienze sociali territoriali fornendo agli studenti le principali conoscenze teoriche, concettuali e metodologiche relative ai Sistemi Informativi Geografici e all’uso delle fonti, dei software e delle tecniche di analisi di dati spaziali nella ricerca sociale.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Saper utilizzare i concetti e i modelli della Scienza dell’Informazione Geografica, le fonti, i programmi e le tecniche di analisi di informazioni spaziali per descrivere e analizzare i fenomeni e i processi socio-territoriali.

Contenuti sintetici

La scienza dell’informazione geografica ha come scopo quello di fornire metodi e strumenti per trasformare le informazioni spaziali in mappe che descrivano e analizzino i problemi che vogliamo studiare. I GIS (Geographic Information System) sono un insieme di strumenti informatici per la gestione, rappresentazione e analisi dei dati geografici sempre più diffusi per analizzare il territorio e nella ricerca sociale, per fare pianificazione e marketing territoriale e che hanno generato un imponente mercato economico e nuove professionalità. Il corso rappresenta un’introduzione alla scienza dell’informazione geografica e all’uso dei dati spaziali e dei GIS nelle scienze sociali territoriali. Dopo un’introduzione storico-concettuale-metodologica, gli studenti verranno familiarizzati ai GIS e all’analisi spaziale attraverso esercitazioni relative alla raccolta, elaborazione, lettura e rappresentazione cartografica di dati spaziali e territoriali.

Programma esteso

Il corso è organizzato in tre parti principali.

Nella prima, storico-introduttiva, si approfondirà l’utilizzo di informazioni spaziali e delle mappature nelle scienze sociali: dalle mappe del Colera di J. Snow e della povertà di C. Booth alla mappatura dei suicidi di E. Durkheim e all’analisi ecologica della Scuola di Chicago fino alla nascita dei GIS e del GPS negli anni ’60 e ’70 del secolo scorso e ai più recenti ambiti di applicazione e ricerca attraverso open e big data e approcci sia quantitativi, sia qualitativi che partecipativi.

Nella seconda, teorica-concettuale, verranno approfonditi i modelli di dati GIS più diffusi (vettori e raster), i sistemi di riferimento spaziali o di coordinate, i tipi e formati di dati geografici, le fonti primarie e secondarie di dati spaziali (in particolare open data), i software e le applicazioni GIS (Esri ArcMap e QuantumGIS). Particolare attenzione sarà inoltre dedicata alla qualità e comparabilità dei dati spaziali e delle unità di analisi alla scala locale, nazionale e internazionale.

Nella terza, di taglio laboratoriale, gli studenti saranno introdotti con esercitazioni guidate, di gruppo e individuali alla rappresentazione e analisi spaziale, ovvero agli strumenti che consentono di interpretare da vari punti di vista la distribuzione nello spazio dei fenomeni. In particolare, si presterà attenzione alla definizione di appropriati disegni di ricerca, agli aspetti metodologici legati alla costruzione di indicatori e indici, alla rappresentazione cartografica delle informazioni e alla creazione di mappe (tematismi) per la ricerca socio-territoriale e sul turismo.

Prerequisiti

Nessuno in particolare, fatti salvi quelli definiti nel Regolamento Didattico.

Metodi didattici

Il corso si compone di 56 ore di cui (indicativamente):

  • il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video), di cui circa il 30% in modalità da remoto asincrona;
  • il 50% con didattica interattiva (esercitazioni guidate, di gruppo e individuali; sviluppo di project work individuali sotto la supervisione del docente e tutor).

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta (domande aperte + test a risposte chiuse per verificare la conoscenza dei concetti fondamentali + esercizi che richiedono l’applicazione di specifici principi o tecniche).
I criteri di valutazione della prova sono i seguenti: 1. Conoscenza dei contenuti del programma d'esame; 2. Capacità comunicative nell'ambito disciplinare di riferimento (proprietà di linguaggio e capacità di sintesi); 3. Competenze di problem solving disciplinare e capacità di rielaborazione autonoma delle conoscenze acquisite.

Gli studenti che frequentano con assiduità possono: a) svolgere una prova in itinere relativa alla prime due parti del corso che prevede domande a risposta aperta; b) sviluppare un project work individuale che sarà presentato al termine del corso; c) redigere un elaborato finale individuale sul tema del project work.
I criteri di valutazione tengono conto della partecipazione attiva degli studenti durante le lezioni; della conoscenza dei contenuti del programma; della proprietà di linguaggio; della capacità di sintesi, dell’abilità nell’utilizzare le conoscenze acquisite, della capacità critica di analisi dei fenomeni e dell’abilità ad applicare concetti teorici a casi empirici.

Testi di riferimento

Bearman, Nick (2021). Gis : Research Methods. London, UK: Bloomsbury Academic. https://unimib.on.worldcat.org/oclc/1176324481

Boffi, Mario (2004). Scienza Dell'informazione Geografica : Introduzione Ai Gis. Bologna: Zanichelli. https://unimib.on.worldcat.org/oclc/799659942

Steinberg, Steven J., and Sheila L. Steinberg (2006). Geographic Information Systems for the Social Sciences: Investigating Space and Place. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. https://unimib.on.worldcat.org/oclc/781260886

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SULLA TERRA
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding
Offer a general introduction to the use of GIS in the territorial social sciences by providing students with the main theoretical, conceptual and methodological knowledge relating to Geographic Information Systems and the use of sources, software and techniques for analyzing spatial data in social research.

Applying knowledge and understanding
Knowing how to use the concepts and models of Geographic Information Science, the sources, softwares and techniques for analyzing spatial information to describe and analyze socio-territorial phenomena and processes.

Contents

Geographic information science aims to provide methods and tools to transform spatial information into maps that describe and analyze the problems we want to study. The GIS (Geographic Information System) are a set of IT tools for the management, representation and analysis of geographic data that are increasingly widespread for analyzing the territory and in social research, for planning and territorial marketing and which have generated an impressive economic and new professionals. The course represents an introduction to geographic information science and to the use of spatial data and GIS in territorial social sciences. After a historical-conceptual-methodological introduction, students will be familiarized with GIS and spatial analysis through exercises related to the collection, analysis, interpretation and cartographic representation of spatial and territorial data.

Detailed program

The course is organized in three main parts.

In the first, historical-introductory, the use of spatial information and mapping in the social sciences will be deepened: from the Cholera maps of J. Snow and the poverty maps of C. Booth to E. Durkheim's suicide mapping and the ecological analysis of the Chicago School up to the birth of GIS and GPS in the 60s and 70s of the last century and the most recent fields of application and research through open and big data and quantitative, qualitative and participatory approaches.

The second, theoretical-conceptual, will address the following topics: the most widespread GIS data models (vectors and raster), the spatial or coordinate reference systems, the types and formats of spatial data, the primary and secondary sources of spatial data (in particular open data), GIS software and applications (Esri ArcMap and QuantumGIS). Particular attention will also be paid to the quality and comparability of spatial data and of the units of analysis at the local, national and international scale.

In the third part, of a workshop nature, students will be introduced with guided, group and individual exercises to spatial representation and analysis, that is to the tools that allow to interpret the distribution of phenomena in space from various points of view. In particular, attention will be paid to the definition of appropriate research designs, to the methodological aspects related to the construction of indicators and indexes, to the cartographic representation of information and to the creation of maps for socio-territorial and tourism research.

Prerequisites

No specific prerequisite, except those decided in the Didactic Regulation.

Teaching methods

The course consists of 56 hours, of which (indicatively):

  • 50% with didactic delivery (lectures with use of slides, audio and video), of which approximately 30% in asynchronous remote mode;
  • 50% with interactive teaching (guided, group and individual, exercises; development of individual project work under the supervision of the lecturer and tutor).

Assessment methods

Written exam (open questions + closed-ended test to verify knowledge of fundamental concepts + exercises that require the application of specific principles or techniques).
The evaluation criteria are as follows: 1. Knowledge of the contents of the exam program; 2. Communication skills in the disciplinary context of reference (correct use of language and ability to synthesize information); 3. Disciplinary problem solving skills and ability to re-elaborate the acquired knowledge.

Students who attend assiduously may: a) take an in itinere test relating to the first two parts of the course, which includes open-ended questions; b) develop an individual project work that will be presented at the end of the course; c) write an individual final paper on the theme of the project work.
Evaluation criteria include: active participation of students during the course; content knowledge; language skills; ability to synthesise; ability to use the knowledge acquired; critical skills to analyse phenomena; and ability to applying theoretical concepts to empirical cases.

Textbooks and Reading Materials

Bearman, Nick (2021). Gis : Research Methods. London, UK: Bloomsbury Academic. https://unimib.on.worldcat.org/oclc/1176324481

Boffi, Mario (2004). Scienza Dell'informazione Geografica : Introduzione Ai Gis. Bologna: Zanichelli. https://unimib.on.worldcat.org/oclc/799659942

Steinberg, Steven J., and Sheila L. Steinberg (2006). Geographic Information Systems for the Social Sciences: Investigating Space and Place. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. https://unimib.on.worldcat.org/oclc/781260886

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
SPS/10
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LD
    Luca Daconto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics