Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4902N - F4901N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. History of Cultural Politics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
History of Cultural Politics
Course ID number
2425-1-F4901N004
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso vuole fornire i lineamenti della storia moderna e contemporanea dei musei in Italia e in Europa. Particolare attenzione verrà dedicata ai musei di storia e alle forme di esposizione della storia dei traumi bellici in Italia.

Contenuti sintetici

Storia e tipologie dei musei in Italia e in Europa nell’età moderna e contemporanea, con particolare riguardo alle raccolte e alle esposizioni della storia della guerra.

Programma esteso

Il programma del corso ha l’obiettivo di ricostruire la nascita e lo sviluppo delle grandi raccolte e delle esposizioni pubbliche di arte e soprattutto di storia. Il corso si articola in due parti. La prima sarà dedicata all'evoluzione storica dell'idea e della pratica di "esporre" il passato (artistico, culturale, sociale, politico). La seconda è invece volta a analizzare le esposizioni dedicate alla storia italiana dell’800 e del ‘900 e in particolare i musei e le collezioni dedicate alle esperienze belliche nella storia italiana e europea.

Prerequisiti

Padronanza delle conoscenze teoriche e metodologiche di base dell'analisi storica e buone capacità di apprendimento, di scrittura e comunicazione orale.

Metodi didattici

Circa 30 ore di lezione frontale in aula di didattica erogativa. 12 ore di didattica interattiva

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale sugli argomenti svolti a lezione e sui testi di esame

Testi di riferimento

  1. P. Violi, Paesaggi della memoria. Il trauma, lo spazio, la storia, Milano, Bompiani, 2014
  2. Uno dei seguenti volumi:
  • M. Baioni, Vedere per credere. Il racconto museale dell’Italia unita, Roma, Viella, 2020
  • M. Carli, Vedere il fascismo. Arte e politica nelle esposizioni del regime (1928-1942), Roma, Carocci, 2020
  • S. Cavicchioli, I cimeli della Patria, Roma, Carocci, 2022

Per gli studenti frequentanti è possibile concordare con la docente un testo alternativo alla seconda monografia

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The course aims to provide the features of the modern and contemporary history of museums in Italy and in Europe. Particular attention will be paid to history museums and to the forms of exhibition of the history of war trauma in Italy.

Contents

History and types of museums in Italy and Europe in the modern and contemporary age, with particular regard to collections and exhibitions of the history of war.

Detailed program

The course program aims to reconstruct the birth and development of large collections and public exhibitions of art and above all of history. The course is divided into two parts. The first will be dedicated to the historical evolution of the idea and practice of "exposing" the past (artistic, cultural, social, political). The second is instead aimed at analyzing the exhibitions dedicated to the Italian history of the 1800s and 1900s and in particular the museums and collections dedicated to war experiences in Italian and in Europe history.

Prerequisites

Mastery of theorical and methodological competences of contemporary history and good ability in learning, writing and oral communication.

Teaching methods

Approximately 30 hours of frontal lessons in the teaching classroom. 12 hours of interactive teaching

Assessment methods

Oral exam on the topics covered in class and on the exam texts

Textbooks and Reading Materials

  1. P. Violi, Paesaggi della memoria. Il trauma, lo spazio, la storia, Milano, Bompiani, 2014
  2. Uno dei seguenti volumi:
  • M. Baioni, Vedere per credere. Il racconto museale dell’Italia unita, Roma, Viella, 2020
  • M. Carli, Vedere il fascismo. Arte e politica nelle esposizioni del regime (1928-1942), Roma, Carocci, 2020
  • S. Cavicchioli, I cimeli della Patria, Roma, Carocci, 2022

For attending students it is possible to agree with the teacher an alternative text to the second monograph

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-STO/04
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BB
    Barbara Roberta Anna Bracco

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics