Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Geography of The Environment and Environmental Policy
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Geography of The Environment and Environmental Policy
Course ID number
2425-2-F8802N060
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

  1. Imparare a riflettere sul significato complesso del concetto di "territorio" come rete relazionale, e delle sue configurazioni, in particolare in relazione al luogo e all'ambiente.
  2. Sviluppare una capacità critica di lettura dell' ambientalismo e delle politiche dell'ambiente, soprattutto per quanto rigaurda la convivenza fra esseri umani e altri animali.
  3. Imparare a decostruire il discorso relativo all'ambiente prodotto dalla cultura popolare.

Contenuti sintetici

Una breve introduzione ai contenuti teorici della disciplina e alla metodologia di analisi sarà seguita da un'analisi critica del discorso sull'ambiente e sulla sua evoluzione. Particolare attenzione sarà dedicata all'analisi del discorso sull'ambiente, in relazione agli anomali non umani, alle convivenze interspecifiche, alla relazione di potere che ci connette agli animali non umani e alle forme di sfruttamento cui sono sottoposti. Nella seconda parte del corso, verranno selezionati dei testi di cultura popolare, da analizzare in gruppo, per decostruire il discorso sull'ambiente da essi prodotto e veicolato.

Programma esteso

Il corso si articola in tre parti; la prima comprende un'introduzione alla popular geopolitics e alla ecocritical geopolitics. Il secondo si concentra sull'analisi dei discorsi sull'ambiente. Il terzo, di natura applicativa, è incentrato sulla visione e la lettura di testi di geopolitica popolare, di diversa origine.

Prerequisiti

nessuno

Metodi didattici

didattica erogativa in presenza: 70%
didattica interattiva in presenza: 30%

La didattice interattiva prevede lavori in sottogruppo, preparati e discussi durante il corso.

La percentuale di ciascuna dei due tipi di didattica da indicare è approssimativa e potrà essere modificata in seguito

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova orale o, in alternativa, discussione relativa all'analisi critica di uno o più testi di cultura popolare (modalità riservata agli studenti che abbiano frequentato il 75% delle lezioni).

Testi di riferimento

  1. E. dell’Agnese, “Geografia politica critica”, Milano, Guerini, ultima edizione disponibile

  2. E. dell’Agnese, Ecocritical geopolitics, Routledge, 2021

  3. Yi-Fu Tuan, La natura forzata, Red edizioni

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

  1. To learn to reflect on the complex meaning of the concept of "territory" as a relational network and its configurations, especially in relation to place and environment.
  2. To develop critical reading skills in environmentalism and environmental policies, especially as they relate to the coexistence of humans and other animals.
  3. To learn to deconstruct the discourse on the environment produced by popular culture.

Contents

A brief introduction to the theoretical content of the discipline and methodology of analysis will be followed by a critical analysis of the discourse on the environment and its evolution. Particular attention will be paid to the analysis of the discourse on the environment in relation to nonhuman anomalies, interspecific cohabitation, the power relationship that connects us to nonhuman animals and the forms of exploitation to which they are subjected. In the second part of the course, popular culture texts will be selected for group analysis to deconstruct the discourse on the environment produced and conveyed by them.

Detailed program

The course is divided into three parts; the first includes an introduction to popular geopolitics and ecocritical geopolitics. The second focuses on the analysis of environmental discourses. The third, which is applied in nature, focuses on viewing and reading popular geopolitical texts from different sources.

Prerequisites

none

Teaching methods

in-person teaching: 70%
in-presence interactive mode: 30%

Interactive mode involves subgroup work, prepared and discussed during the course.

The percentage of each of the two types of didactics indicated is approximate and may be changed later

Assessment methods

oral test, or, alternatively, discussion related to the critical analysis of one or more texts of popular culture (reserved to students who have taken the 75% of the lessons)

Textbooks and Reading Materials

  1. E. dell’Agnese, “Geografia politica critica”, Milano, Guerini, last edition

  2. E. dell’Agnese, Ecocritical geopolitics, Routledge, 2021

3). Yi-Fu Tuan, Dominance and Affection: The Making of Pets, New Haven: Yale University Press

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-GGR/02
ECTS
7
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
49
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ED
    Elena Dell'Agnese
  • Tutor

  • MN
    Marco Nocente

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics