Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il corso si propone di esaminare la nascita e lo sviluppo degli indicatori sociali. Oltre all'attenzione sui metodi di aggregazione statistica il corso prevede di familiarizzare studenti e studentesse ai principali indicatori ambientali, sociali e demografici, al loro valore e ai loro limiti anche nelle misure di sostenibilità.
Contenuti sintetici
· Origine ed evoluzione degli indicatori sociali e demografici.
· Agenzie di produzione dei dati e qualità delle fonti
· La rete dei Database internazionali
· Limiti e opportunità delle banche dati delle principali agenzie nazionali e internazionali
· Validità e rappresentatività degli indicatori.
· Tecniche di costruzione di indicatori compositi
· Le misure del benessere e della qualità della vita
Programma esteso
Il corso è diviso in due parti. Nella prima si propone di esaminare la nascita e lo sviluppo degli indicatori sociali nelle misure del benessere. Una parte consistente del corso ruota attorno alle diverse declinazioni delle variabili statistiche sulla qualità della vita distinguendo la produzione e la disponibilità statistica nei paesi del Nord e Sud del mondo. In questa ottica verranno prese in esame il processo di progettazione delle indagini e nel trattamento delle basi dati delle principali Agenzie internazionali e nazionali. Nella seconda parte del corso viene posta l’attenzione sui metodi di aggregazione statistica finalizzati alla generazione di misure aggregate di benessere potenzialmente confrontabili fra i diversi paesi.
Prerequisiti
Competenza statistica e conoscenza dei processi economici e sociali.
Metodi didattici
Il corso è la combinazione di lezioni teoriche e applicazioni. Delle 56 ore previste, l'80% sarà erogato come didattica erogativa (DE), e il 20% come didattica interattiva (DI).
Modalità di verifica dell'apprendimento
Valutazione di esercitazioni in laboratorio
Testi di riferimento
La docente fornirà materiale didattico ai frequentanti durante il corso. I non frequentanti sono pregati di mettersi in contatto con la docente.
Letture consigliate Ben-chieh Liu (1975) Quality of Life: Concept, Measure and Results The American Journal of Economics and Sociology, Vol. 34, No. 1
Hideyuki M (2014) . Measuring World Better Life Frontier: A Composite Indicator for OECD Better Life Index Social Indicators Research; Vol.118,Iss.3
Massoli P. Mazziotta M., Pareto A., Rinaldelli C. (2014) Indici compositi per il BES Giornate della ricerca in Istat 10-11 novembre 2014
Lepenies P. (2019) Transforming by Metrics that Matter – Progress, Participation, and the National Initiatives of Fixing Well-Being Indicators, Historical Social Research Vol. 44, N 2
Giovannini E. (2018) L'utopia sostenibile Bari: Laterza
O'Neil C. (2017) Armi di distruzione matematica. Milano: Giunti
Sustainable Development Goals
Learning objectives
The course aims to examine the emergence and development of social indicators. In addition to the focus on statistical aggregation methods, the course will familiarise students with the leading social, environmental, and demographic indicators, their value, and their limitations in the sustainability dimensions.
Contents
- Origin and evolution of social and demographic indicators.
- Data production Agencies and quality of sources
- Database connections
- Limits and opportunities of the databases of the main national and international agencies
- Validity and representativeness of the indicators.
- Techniques for the construction of composite indicators
- Measures of well-being and quality of life
Detailed program
The course is divided into two strands. The first examines the emergence and development of social indicators determined - among other things - by the decline of the dominance of economics in the measurement of well-being.A substantial part of the course focuses on the different declinations of statistical variables on quality of life, distinguishing statistical production and availability in countries of the North and South. In this perspective, the process of survey design and the treatment of the databases of the leading international and national agencies will be examined. The second part of the course focuses on statistical aggregation methods to generate aggregate well-being measures that are potentially comparable across countries or regions of the world.
Prerequisites
Statistical competence and knowledge of economic and social processes.
Teaching methods
The course is a combination of theoretical lectures and applications. Of the planned 56 hours, 80 percent will be delivered as didactic erogative (DE), and 20 percent as interactive didactics. (DI).
Assessment methods
Evaluation of lab exercises
Textbooks and Reading Materials
The teacher will provide teaching material to the students during the course. Non-attending students are kindly requested to contact the professor to organize the examination.
Reading List
Ben-chieh Liu (1975) Quality of Life: Concept, Measure and Results The American Journal of Economics and Sociology, Vol. 34, No. 1
Hideyuki M (2014) . Measuring World Better Life Frontier: A Composite Indicator for OECD Better Life Index Social Indicators Research; Vol.118,Iss.3
Massoli P. Mazziotta M., Pareto A., Rinaldelli C. (2014) Indici compositi per il BES Giornate della ricerca in Istat 10-11 novembre 2014
Lepenies P. (2019) Transforming by Metrics that Matter – Progress, Participation, and the National Initiatives of Fixing Well-Being Indicators, Historical Social Research Vol. 44, N 2
Giovannini E. (2018) L'utopia sostenibile Bari: Laterza
O'Neil C. (2017) Armi di distruzione matematica. Milano: Giunti