- Elementary Mathematics
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Lo scopo di questo corso è quello di presentare alcuni risultati elementari in Teoria dei Numeri, Topologia, Geometria e Combinatoria. La parola "elementare" va interpretata nel senso che non richiedono conoscenze preliminari particolari. La presentazione di questi risultati è progressiva, cercando di sottolineare come l'introduzione degli argomenti e dei problemi preliminari sia facilmente comprensibile dagli studenti delle scuole superiori. Successivamente, questi stessi problemi vengono declinati fino a raggiungere un livello profondo e moderno della matematica.
Questa progressività serve inoltre a mostrare esempi di argomenti che possono essere presentati e compresi da una classe di studenti delle scuole superiori, senza però tralasciare un approfondimento approfondito della matematica per una trattazione più completa.
Contenuti sintetici
Numeri primi, combinatorica, topologia.
Programma esteso
- Numeri primi: densita', postulato di Bertrand, problema di Basel, formula di Willans,
- Teoria di Ramsey: aplicazioni in combinatorica, geometria ed analisi,
- Applicazioni di topologia.
- Risultati di geometria utili per rispondere a problemi sui numeri interi: somme di quadrati.
- Problemi di probabilita'.
- Teoria di enumerazione di Polya
Prerequisiti
I corsi obbigatori della triennale sono i prerequisiti. Ribadisco che la parola elementare non va intesa con semplice.
Modalità didattica
In modalità erogativa, in presenza
In particolare, l'insegnamento prevede lezioni frontali con didattica di tipo erogativo svolte in presenza. Le lezioni verranno registrate e le registrazioni saranno messe a disposizione sulla pagina e-learning del corso.
Materiale didattico
Dispense del corso fornite durante il corso.
P.Cameron, Combinatorics, topics, techniques, algorithms, Cambridge university press,
G. Travaglini, Numbers and Figures, American Mathematical Society (2023).
M. Bramanti, G. Travaglini, Studying Mathematics: The Beauty, the Toil and the Method, Springer (2018).
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
L'esame consiste in un seminario di 45-60 minuti su un argomento scelto dallo studente e approvato dal docente. La scelta dell'argomento è libera, ma deve essere compatibile con gli argomenti trattati durante il corso. Inoltre, deve presentare la stessa gradualità di difficoltà presentata a lezione.
Verranno giudicate la chiarezza espositiva e la conoscenza del materiale presentato.
Il voto dell'esame è in trentesimi con una valutazione minima di 18/30. Non ci sono prove parziali.
Orario di ricevimento
su appuntamento
Sustainable Development Goals
Aims
The aim of this course is to present some elementary results in Number Theory, Topology, Geometry, and Combinatorics. The term "elementary" should be interpreted to mean that no particular prerequisites are required. The presentation of these results is progressive, emphasizing how the introduction of the topics and preliminary problems can be easily understood by high school students. Subsequently, these same problems are developed to reach a deep and modern level of mathematics.
This progression also serves to demonstrate examples of topics that can be presented and understood by a class of high school students, without neglecting a thorough exploration of mathematics for a more complete treatment.
Contents
Prime numbers, combinatorics, topology.
Detailed program
- Prime numbers: density, Bertrand postulate, Basel postulate, Willans' formula,
- Ramsey theory: applications in combinatorics, geometry and analysis,
- Applications of topology,
- Results from geometry, as Minkowski's lemma, to solve questions on integers: sum of squares,
- Problems arising from probability,
- Polya enumeration method.
Prerequisites
The prerequisites are the undergraduate courses. Observe, that the word "elementary" should not be understood as simple. The topics are simple and easily understood by anyone and a first analysis of the problems and arguments is also simple.
Teaching form
In-person, lecture-based teaching. In particular, the teaching includes lectures with expository instruction conducted in person. The lectures will be recorded, and the recordings will be made available on the course's e-learning page.
Textbook and teaching resource
Notes of the course given during the lectures.
P.Cameron, Combinatorics, topics, techniques, algorithms, Cambridge university press,
G. Travaglini, Numbers and Figures, American Mathematical Society (2023).
M. Bramanti, G. Travaglini, Studying Mathematics: The Beauty, the Toil and the Method, Springer (2018).
Semester
First semester
Assessment method
The exam consists of a 45-60 minute seminar on a topic chosen by the student and approved by the instructor. The choice of the topic is free, but it must be compatible with the subjects covered during the course. Additionally, it should present the same gradual increase in difficulty as presented in the lectures.
The clarity of the presentation and the knowledge of the material will be evaluated.
The exam grade is on a scale of thirty, with a minimum passing grade of 18/30. There are no partial exams.
Office hours
by appointment
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
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Pablo Spiga