Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Elementary Mathematics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Elementary Mathematics
Course ID number
2425-1-F4001Q084
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo scopo di questo corso è quello di presentare alcuni risultati elementari in Teoria dei Numeri, Topologia, Geometria e Combinatoria. La parola "elementare" va interpretata nel senso che non richiedono conoscenze preliminari particolari. La presentazione di questi risultati è progressiva, cercando di sottolineare come l'introduzione degli argomenti e dei problemi preliminari sia facilmente comprensibile dagli studenti delle scuole superiori. Successivamente, questi stessi problemi vengono declinati fino a raggiungere un livello profondo e moderno della matematica.

Questa progressività serve inoltre a mostrare esempi di argomenti che possono essere presentati e compresi da una classe di studenti delle scuole superiori, senza però tralasciare un approfondimento approfondito della matematica per una trattazione più completa.

Contenuti sintetici

Numeri primi, combinatorica, topologia.

Programma esteso

  1. Numeri primi: densita', postulato di Bertrand, problema di Basel, formula di Willans,
  2. Teoria di Ramsey: aplicazioni in combinatorica, geometria ed analisi,
  3. Applicazioni di topologia.
  4. Risultati di geometria utili per rispondere a problemi sui numeri interi: somme di quadrati.
  5. Problemi di probabilita'.
  6. Teoria di enumerazione di Polya

Prerequisiti

I corsi obbigatori della triennale sono i prerequisiti. Ribadisco che la parola elementare non va intesa con semplice.

Modalità didattica

In modalità erogativa, in presenza
In particolare, l'insegnamento prevede lezioni frontali con didattica di tipo erogativo svolte in presenza. Le lezioni verranno registrate e le registrazioni saranno messe a disposizione sulla pagina e-learning del corso.

Materiale didattico

Dispense del corso fornite durante il corso.
P.Cameron, Combinatorics, topics, techniques, algorithms, Cambridge university press,
G. Travaglini, Numbers and Figures, American Mathematical Society (2023).
M. Bramanti, G. Travaglini, Studying Mathematics: The Beauty, the Toil and the Method, Springer (2018).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame consiste in un seminario di 45-60 minuti su un argomento scelto dallo studente e approvato dal docente. La scelta dell'argomento è libera, ma deve essere compatibile con gli argomenti trattati durante il corso. Inoltre, deve presentare la stessa gradualità di difficoltà presentata a lezione.

Verranno giudicate la chiarezza espositiva e la conoscenza del materiale presentato.

Il voto dell'esame è in trentesimi con una valutazione minima di 18/30. Non ci sono prove parziali.

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

The aim of this course is to present some elementary results in Number Theory, Topology, Geometry, and Combinatorics. The term "elementary" should be interpreted to mean that no particular prerequisites are required. The presentation of these results is progressive, emphasizing how the introduction of the topics and preliminary problems can be easily understood by high school students. Subsequently, these same problems are developed to reach a deep and modern level of mathematics.

This progression also serves to demonstrate examples of topics that can be presented and understood by a class of high school students, without neglecting a thorough exploration of mathematics for a more complete treatment.

Contents

Prime numbers, combinatorics, topology.

Detailed program

  1. Prime numbers: density, Bertrand postulate, Basel postulate, Willans' formula,
  2. Ramsey theory: applications in combinatorics, geometry and analysis,
  3. Applications of topology,
  4. Results from geometry, as Minkowski's lemma, to solve questions on integers: sum of squares,
  5. Problems arising from probability,
  6. Polya enumeration method.

Prerequisites

The prerequisites are the undergraduate courses. Observe, that the word "elementary" should not be understood as simple. The topics are simple and easily understood by anyone and a first analysis of the problems and arguments is also simple.

Teaching form

In-person, lecture-based teaching. In particular, the teaching includes lectures with expository instruction conducted in person. The lectures will be recorded, and the recordings will be made available on the course's e-learning page.

Textbook and teaching resource

Notes of the course given during the lectures.
P.Cameron, Combinatorics, topics, techniques, algorithms, Cambridge university press,
G. Travaglini, Numbers and Figures, American Mathematical Society (2023).
M. Bramanti, G. Travaglini, Studying Mathematics: The Beauty, the Toil and the Method, Springer (2018).

Semester

First semester

Assessment method

The exam consists of a 45-60 minute seminar on a topic chosen by the student and approved by the instructor. The choice of the topic is free, but it must be compatible with the subjects covered during the course. Additionally, it should present the same gradual increase in difficulty as presented in the lectures.

The clarity of the presentation and the knowledge of the material will be evaluated.

The exam grade is on a scale of thirty, with a minimum passing grade of 18/30. There are no partial exams.

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MAT/05
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • PS
    Pablo Spiga

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics