Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie per l'Ambiente e il Territorio [F7503Q - F7501Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Landscape Ecology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Landscape Ecology
Course ID number
2425-2-F7501Q046
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Ecologia del paesaggio

Argomenti e articolazione del corso

Concetto di paesaggio, modelli paesistici, analisi e gestione dei paesaggi antropizzati e naturali

Obiettivi

Conoscenza delle principali problematiche dell’ecologia del paesaggio.

Conoscenza e capacità di comprensione:

Conoscere le principali scuole di ecologia del paesaggio e le teorie ad esse collegate.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate

Comprendere i principi di pianificazione ecologica del territorio

Autonomia di giudizio

Essere in grado di valutare diverse opzioni di gestione del territorio, essere in grado di valutare articoli scientifici

Abilità comunicative

Essere in grado di esporre i principi e le teorie di ecologia del paesaggio apprese durante il corso

Capacità di apprendere

Essere in grado di leggere e comprendere articoli scientifici e documenti tecnici che trattano argomenti di ecologia del paesaggio

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali, lezioni a distanza asincrone, metodologie didattiche attive.

48 ore complessive, di cui 36 in presenza e 12 in modalità erogativa a distanza in modalità asincrona.

Le 36 ore in presenza sono organizzate in modo che 16 ore siano da considerarsi come modalità erogativa, e le restanti 20 modalità interattiva (discussioni di gruppo, esposizioni personali o di gruppo, ...).
Le 12 ore di previste in modalità erogative asincrone sono propedeutiche a attività didattiche innovative in aula sulla base del modello della flipped classroom.

Materiali didattici (online, offline)

Diapositive proiettate a lezione, materiale supplementare discusso a lezione, paper per la discussione orale

Programma e bibliografia

Programma sintetico

Concetto di paesaggio, Modelli di paesaggio, Analisi dei paesaggi, Pianificazione e gestione del paesaggio, Storia dei paesaggi ecologici europei

Programma dettagliato

  • Introduzione al corso
  • Concetto di paesaggio
  • Ecologia del paesaggio ed ecologia teorica
  • Modelli del paesaggio
  • Sistemi paesistici globali
  • Sistemi paesistici europei
  • Sistemi paesistici italiani
  • Modello Forman: Macchie
  • Modello Forman: Matrice
  • Modello Forman: Corridoi
  • Modello Forman: Margine ed ecotoni
  • Reti ecologiche nei paesaggi agricoli Indicatori ecologici a scala di paesaggio
  • Impronta ecologica e servizi eco sistemici a scala dei sistemi paesistici
  • Monitoraggio degli habitat
  • Paesaggi e cambiamenti globali
  • Paesaggi mediterranei
  • Paesaggi di montagna
  • Paesaggi urbani
  • Paesaggi e infrastrutture
  • Ripristino dei paesaggi

Bibliografia

Padoa-Schioppa E - *Storia ecologica dell'Europa *- il Mulino 2023

Articoli scientifici indicati durante il corso. Materiale fornito dal docente.

Modalità d'esame

Prova orale, con colloquio sugli argomenti svolti a lezione e sui testi di esame.
In questa prova si valuterà la capacità di comprendere gli articoli scelti, il libro suggerito e di sviluppare collegamenti con i vari argomenti di ecologia del paesaggio trattati nel programma.

Il voto è espresso in trentesimi: 18-30/30

Prove in itinere durante il corso per gli studenti che frequentano il corso.
Sarà possibile concordare presentazioni individuali e di gruppo nelle ore di didattica innovativa che andranno ad anticipare la parte di prova orale che precede la discussione sul libro di testo.

Anche per le prove in itinere verrà valutata la chiarezza e precisione espositiva e verrà poi proposta una votazione in terntesimi (18-30/30)

Orario di ricevimento

Previo appuntamento per e-mail il lunedì alle 16.30

Durata dei programmi

Il programma vale un anno accademico

Cultori della materia e Tutor

Claudia Canedoli

Noemi Rota

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Course title

Landscape ecology

Topics and course structure

Concept of landscape, landscape models, analysis and management of natural and man-dominated landscapes

Objectives

Knowledge of main topics of landscape ecology

Knowledge and understanding

To know main landscape ecology schools and related theories

Applying knowledge and understanding

To know main criteria of ecological planning

Making judgements

To be able to evaluate different land management scenarios, to be able to evaluate scientific papers

Communication skills

To be able to expose principles and theories of landscape ecology learned during the course

Learning skills

To be able to read and understand scientific papers and technical documents dealing with landscape ecology

Methodologies

Lesson in person and e-learning, active teaching methodologies.

16 hour lectures, in person, Delivered Didactics
20 hour lectures in person, Interactive Teaching
12 hour e-learning lectures, Delivered Didactics

The 36 hours in presence are organized so that 16 hours are to be considered as Delivered Didactics, and the remaining 20 interactive teaching (group discussions, personal or group presentations, ...).
The 12 hours scheduled in e-learning lectures, Delivered Didactics are introdoctury to innovative teaching activities in the classroom based on the flipped classroom model.

Online and offline teaching materials

Slides and supplementary matherials (paper and exercises) discussed in classroom

Programme and references

Short programme

Meaning of world landscape, Landscape models, Landscape analysis, Planning and management of landscapes

Detailed programme

  • Introduction
  • Meaning of landscape
  • Landscape ecology and ecological theory
  • Landscape models
  • Landscape systems at global level
  • Landscape systems in Europe
  • Landscape systems in Italy
  • Patch Matrix Corridors Ecotones
  • Ecologican networks in agricultural landscapes
  • Indicator and bioindicators at landscape scale
  • Ecological footprint and ecosystem services at landscape level
  • Habitat monitoring
  • Landscapes and global change
  • Mediterannean landscapes
  • Mountain landscapes
  • Urban landscapes
  • Landscapes and infrastructures
  • Restoration ecology at landscape scale

References:
Padoa-Schioppa E - *Storia ecologica dell'Europa *- il Mulino 2023

Scientific paper provided during the course and linked in the website of the course

Assessment methods

Oral examination

The exam will evaluate the ability to understand scientific papers provided and the suggested book in order to connect them with topics of landscape ecology explained during the course.

Mark range: 18 - 30/30

Ongoing tests during the course for students attending the course.
It will be possible to arrange individual and group presentations during the innovative teaching hours which will precede the oral test part which precedes the discussion on the textbook.

Even for the ongoing tests, the clarity and precision of the presentation will be assessed and a grade out of tenths (18-30/30) will then be proposed.

Office hours

Monday at 16.30 after appointment by e-mail

Programme validity

One academic year

Course tutors and assistants

Claudia Canedoli

Noemi Rota

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | CLEAN WATER AND SANITATION | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
BIO/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Emilio Padoa Schioppa
    Emilio Padoa Schioppa

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics