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Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Scienze e Tecnologie Geologiche [F7402Q - F7401Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Geo-Hydrological Risk
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Geo-Hydrological Risk
Course ID number
2425-1-F7401Q109
Course summary SYLLABUS
SUBMARINE LANDSLIDES
LANDSLIDES FALLINN ONTO WATER BASINS AND LAKES

Course Syllabus

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Obiettivi

Comprendere i rischi idrogeologici attraverso una presentazione generale, l’analisi di casi di studio, e la modellazione fisico-matematica.

Contenuti sintetici

1 ) INTRODUZIONE

  1. COLATE DETRITICHE

3) VALANGHE DI ROCCIA

4) ALTRE TIPOLOGIE DI RISCHIO IDROGEOLOGICO

Programma esteso

1 ) INTRODUZIONE
Tipologie di rischi idrogeologici; frane, colate detritiche, inondazioni; materiali geologici da cui si sviluppano i dissesti idrogeologici

2) COLATE DETRITICHE
Breve introduzione alla dinamica dei fluidi e alla reologia; fluidi Newtoniani e non Newtoniani;
Colate detritiche: esempi e casi di studio in materiali morenici, vulcanici, alluvionali; GLOF
Relazione con l’idrogeologia, le precipitazioni, e il clima
Dinamica delle colate detritiche
Mitigazione del rischio da colate detritiche
Dissesti superficiali

3) VALANGHE DI ROCCIA
Introduzione alla fisica dell’attrito
Valanghe di roccia: esempi e casi di studio
Dinamica delle valanghe di roccia
Caduta massi

4) ALTRE TIPOLOGIE DI RISCHIO IDROGEOLOGICO
Valanghe di neve
Breve introduzione alla geomorfologia e idraulica fluviale
Inondazioni
Rottura di grandi dighe
Svuotamento catastrofico di laghi glaciali e analoghi extraterrestri
Frane sottomarine e tsunami
Il rischio idrogeologico nella storia dell’uomo
Epilogo

Prerequisiti

conoscenza di base di meccanica

Modalità didattica

Lezioni frontali o da remoto
21 lezioni da 2 ore in presenza, Didattica Erogativa
2 attività di laboratorio da 4 ore in presenza, Didattica Interattiva

Materiale didattico

Fornito dal docente; in parte, uso di libri

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Un esame scritto, oppure orale in remoto

Orario di ricevimento

Da definirsi

Sustainable Development Goals

VITA SULLA TERRA
Export

Aims

Understanding hydrogeological risks through a general presentation, case study analysis, and physical-mathematical modeling

Contents

1) INTRODUCTION

2) DEBRIS FLOWS

3) ROCK AVALANCHES

4) OTHER TYPES OF HYDROGEOLOGICAL RISK

Detailed program

1) INTRODUCTION

Types of hydrogeological risks; landslides, debris flows, floods; geological materials from which hydrogeological instabilities develop

2) DEBRIS FLOWS

Brief introduction to fluid dynamics and rheology; Newtonian and non-Newtonian fluids;

Debris flows: examples and case studies in moraines, volcanic, alluvial materials; GLOF

Relationship with hydrogeology, rainfall, and climate

Dynamics of debris flows

Risk mitigation from debris flows

Superficial instability

3) ROCK AVALANCHES

Introduction to the physics of friction

Rock avalanches: examples and case studies

Dynamics of rock avalanches

Rockfalls

4) OTHER TYPES OF HYDROGEOLOGICAL RISK

Snow avalanches

Brief introduction to geomorphology and river hydraulics

Floods

Breaking of large dams

Catastrophic emptying of glacial lakes and extraterrestrial analogues

Submarine landslides and tsunamis

The hydrogeological risk in the history of mankind

Epilogue

Prerequisites

basic knowledge of mechanics

Teaching form

Frontal or remote lessons
21 two-hour lectures, in person, Delivered Didactics
2 four-hour lab activities, in person, Interactive Teaching

Textbook and teaching resource

Provided by the teacher; in part, use of books and articles

Semester

Second

Assessment method

Written or remote oral exam

Office hours

To be defined

Sustainable Development Goals

LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
GEO/05
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
52
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • FD
    Fabio Vittorio De Blasio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

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