Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Marine Sciences [F7502Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Coastal and Marine Hazard and Resilience
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Coastal and Marine Hazard and Resilience
Course ID number
2425-2-F7502Q007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso esplora la complessità delle relazioni tra cultura, rischio e disastro. L'obiettivo è quello di migliorare le conoscenze e la comprensione dei rischi associati agli ambienti costieri e marini ai fini di una loro migliore gestione e analizzare la resilienza delle persone al rischio, esplorando la dimensione culturale del disastro.

Contenuti sintetici

Definizioni e usi dei termini pericolo, rischio, disastro, vulnerabilità e resilienza. Cultura, conoscenza e visione del mondo in relazione ai rischi naturali. Aspetti culturali e politici di disastri, catastrofi e rischi naturali (tsunami, inondazioni, cambiamenti climatici) nelle aree marine e costiere: adattamento, mitigazione e resilienza. La dimensione culturale della riduzione del rischio di disastri (DRR). La sostenibilità in relazione alla promozione degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile (SDG), identificati dall'Agenda 2030 delle Nazioni Unite. Governance, stakeholder, comunicazione e partecipazione. I contenuti e il programma dell’insegnamento sono coerenti con gli obiettivi formativi del Corso di Studi.

Programma esteso

Il corso esamina lo sviluppo del significato, gli usi e le applicazioni dei termini pericolo, rischio e resilienza nelle aree marine e costiere ed esplora la dimensione culturale del disastro.

Il significato di "cultura" deve essere compreso e incorporato in ogni tentativo di affrontare i pericoli naturali (tsunami, maremoti, tempeste, inondazioni, innalzamento del livello del mare) e i disastri. La dimensione culturale del disastro fornisce una comprensione della vulnerabilità umana e sociale ai pericoli, l'identificazione delle parti interessate, la conoscenza locale, la resilienza e la risposta sociale a livello locale.

Nel corso del corso verranno presentati casi di studio che si concentreranno sulle risposte basate sulla resilienza ai pericoli e al rischio di molteplici gruppi di attori (donne, bambini, anziani, comunità locali, agenzie internazionali, istituzioni politiche) e sulle attività umane in diversi contesti.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

L'intero corso si svolgerà online. Gli studenti saranno impegnati in studi di casi, discussioni di articoli scientifici, presentazioni orali e lettura di valutazioni ambientali. Gli studenti saranno divisi in gruppi per analizzare l'impatto di uno hazard in una determinata comunità e la resilienza degli stkeholder coinvolti.
Il corso sarà organizzato come segue:

10 lezioni di due ore, on line, sulle parole chiave del corso, didattica frontale
4 lezioni di due ore, on line, su casi di studio, in modalità interattiva
8 ore di lettura di gruppo di articoli, discussione e domande, online e-tivity
4 ore di discussione e presentazione di casi di studio in gruppo, online e-tivity
Le lezioni saranno registrate.

Materiale didattico

Tutti i materiali didattici sono digitali e possono essere reperiti sul sito dell'Ateneo:
I materali didattici consistono in due testi (uno dei quali solo in parte) e 4 articoli:
Testi:

L'intero volume : Kelman I. (2020), Disaster by Choice. How our actions turn natural hazards in catastrophes, Oxford University Press.

5 saggi, a scelta, del testo: Krüger F., Bankoff G., Cannon T., Orlowski B., and Schipper E.L.F. (Eds.) (2015), Cultures and Disasters: Understanding Cultural Framings in Disaster Risk Reduction, Abingdon and New York, Routledge

E i quattro articoli:

  1. Alexander D.E. (2013)"Resilience and disaster risk reduction: an etymological journey", Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 13, 2707–2716

  2. Kelman I.,  Gaillard J.C.,  Mercer J. (2015), "Climate Change’s Role in Disaster Risk Reduction’s Future: Beyond Vulnerability and Resilience", Int. J.  Disaster Risk Sci,  6:21–27

  3. Gaillard, J.C. & Gomez, C., 2015, ‘Post-disaster research: Is there gold worth the rush?’, Jàmbá: Journal of Disaster Risk Studies 7(1), pp. 1-6

  4. Gaillard JC, Sanz K, Balgos BC, Dalisay SNM, Gorman-Murray A, Smith F, Toelupe V., “Beyond men and women: a critical perspective on gender and disaster”. Disasters. 2017 Jul;41(3):429-447

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame finale orale in presenza.
Per gli studenti frequentanti la valutazione finale si baserà su:

  1. la frequenza e la partecipazione al corso,

  2. presentazioni di articoli a gruppi, durante il corso

  3. presentazione di gruppo e ppt, durante il corso, di uno studio di caso

  4. relazione scritta (3000 parole) del proprio contributo nel lavoro di gruppo

  5. presentazione orale del proprio contributo nel lavoro di gruppo

L'obiettivo è verificare le capacità e le competenze nella presentazione del progetto proposto, valutare la scrittura scientifica, la revisione della letteratura, la conoscenza degli argomenti e la capacità di lavorare in gruppo.

Per chi non potrà frequentare si chiede l'esposizione orale dei materiali in programma e delle lezioni registrate. La discussione orale consiste in domande aperte sui materiali del corso, i libri di testo e gli articoli elencati nel programma per permettere agli studenti di acquisire competenze sulle tematiche affrontate dalla docente attraverso le lezioni.

Orario di ricevimento

Appuntamento per e-mail:

marcella.schmidt@unimib.it
alice.salimbeni@unimib.it

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Aims

The course explores the complexity of the relationships between culture, risk and disaster. The aim of the course is to improve the knowledge and understanding of the risks associated with coastal and marine environments in order to better manage them and analyse people's resilience to risk, exploring the cultural dimension of disaster.

Contents

Definitions and uses of the terms hazard, risk, disaster, vulnerability and resilience. Culture, knowledge and world views related to hazards. Cultural and political aspects of disasters, catastrophes and natural hazards (tsunamis, floods, climate change) in marine and coastal areas: adaptation, mitigation and resilience. The cultural dimension of disaster risk reduction (DRR). Sustainability in relation to the promotion of the Sustainable Development Goals (SDGs), identified by the UN Agenda 2030. Governance, stakeholders, communication and participation. The teaching content and syllabus are consistent with the training objectives of the Course of Studies

Detailed program

The course examines the development of the meaning, uses and applications of the terms hazard, risk and resilience in marine and coastal areas, and explores the cultural dimension of disaster.

The significance of "culture" must be understood and incorporated into any attempt to deal with natural hazards (tsunami, storm surges, inundations, sea level rise) and disasters. The cultural dimension of disaster provides an understanding of human and social vulnerability to hazards, identification of stakeholders, local knowledge and resilience and social response at the local level.

In the course, case studies will be presented, focusing on the resilience-based responses to hazards and risk of multiple sets of actors (women, children, older people, local communities, international agencies, political institutions) and human activities in different contexts.

Prerequisites

None

Teaching form

The entire course will be held online. Students will be engaged in case studies, discussions of scientific papers, oral presentations and reading of environmental assessments. Students will be divided into groups to analyse the impact of a hazard in a given community and the resilience of the stakeholders involved.
Teaching will be organised as follow:

10 two-hour lectures, on line, on the keywords of the course, delivered didactics
4 two-hour lectures, on line, on case studies, interactive mode
8 hour group article reading , discussion and questions, online e-tivity
4 hours group case studies presentations and discussion, online e-tivity
Lectures will be recorded.

Textbook and teaching resource

All teaching resources are digital and can be found on the University website.
The teaching materials consist of two texts (one of them only in part) and four articles:
Texts:

The entire volume : Kelman I. (2020), "Disaster by Choice. How our actions turn natural hazards into catastrophes", Oxford University Press.

5 essays, of your choice, from the text: Krüger F., Bankoff G., Cannon T., Orlowski B., and Schipper E.L.F. (Eds.) (2015), "Cultures and Disasters: Understanding Cultural Framings in Disaster Risk Reduction", Abingdon and New York, Routledge

And the four articles:

  1. Alexander D.E. (2013)"Resilience and disaster risk reduction: an etymological journey", Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 13, 2707–2716
  2. Kelman I.,  Gaillard J.C.,  Mercer J. (2015), "Climate Change’s Role in Disaster Risk Reduction’s Future: Beyond Vulnerability and Resilience", Int. J.  Disaster Risk Sci,  6:21–27
  3. Gaillard, J.C. & Gomez, C., 2015, ‘Post-disaster research: Is there gold worth the rush?’, Jàmbá: Journal of Disaster Risk Studies 7(1), pp. 1-6
  4. Gaillard JC, Sanz K, Balgos BC, Dalisay SNM, Gorman-Murray A, Smith F, Toelupe V., “Beyond men and women: a critical perspective on gender and disaster”. Disasters. 2017 Jul;41(3):429-447

Semester

First semester

Assessment method

Final oral examination in presence.
For attending students, the final assessment will be based on:

  1. attendance and participation in the course,

  2. group presentations of papers, during the course

  3. group presentation and ppt, during the course, of a case study

  4. written report (3000 words) of one's contribution in the group work

  5. oral presentation of own contribution in group work

The objective is to verify the skills and competences in presenting the project proposed, and to assess scientific writing, literature review, knowledge of topics and teamwork skills

For those unable to attend, oral presentation of the syllabus materials and recorded lectures is required. The oral discussion consists of open-ended questions on the course materials, the textbooks and the articles listed in the syllabus to enable students to acquire expertise on the topics addressed by the lecturer in the lectures.

Office hours

Appointment by e-mail:

marcella.schmidt@unimib.it
alice.salimbeni@unimib.it

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-GGR/02
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • MS
    Marcella Schmidt Muller Di Friedberg
  • Tutor

  • AS
    Alice Salimbeni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics