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  1. Science
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  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Communication Skills and Interpersonal Relation Management
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Communication Skills and Interpersonal Relation Management
Course ID number
2425-2-F7502Q027
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi

Le competenze comunicative e interpersonali efficaci sono essenziali, sia che comunichiamo faccia a faccia o dietro uno schermo. Questo corso mira a espandere le competenze comunicative degli studenti fornendo sia conoscenze teoriche che strategie pratiche per gestire le relazioni interpersonali e la comunicazione sul luogo di lavoro. In questo modo, promuove un ambiente di lavoro sano e fornisce agli studenti gli strumenti necessari per un'efficace condivisione delle informazioni, scambio di idee e gestione dei conflitti.

Contenuti sintetici

Questo modulo fornisce agli studenti una comprensione completa delle basi teoriche e delle strategie pratiche necessarie per una comunicazione efficace e la gestione delle relazioni sul luogo di lavoro. Copre i meccanismi psicologici coinvolti nelle relazioni interpersonali e offre competenze per fornire e ricevere feedback, gestire conflitti e allineare gli stili comunicativi con gli obiettivi situazionali. Gli studenti rifletteranno sul proprio stile comunicativo personale e impareranno a gestire conversazioni difficili in modo efficace.

Programma esteso

I seguenti argomenti saranno trattati:

  1. Gruppo e Lavoro di Squadra:
    Definizione di gruppo, struttura, tipi, ruoli e dinamiche di gruppo
    Sociogramma di Moreno; principi della dinamica di gruppo e psicologia clinica applicata alle interazioni di gruppo
    Meccanismi di controllo sociale, sensemaking, coesione, interazione di gruppo
    Fasi di crescita e sviluppo del gruppo; principi del lavoro di squadra
  2. Leadership:
    Modello di leadership situazionale di Blanchard
  3. Emozioni:
    Modelli delle emozioni e principi di regolazione delle emozioni
    Competenze della Terapia Dialettico Comportamentale (DBT) per la regolazione delle emozioni nelle dinamiche di gruppo
    Tecniche di mindfulness
  4. Fondamenti Teorici della Comunicazione:
    Elementi di base della comunicazione
    I cinque assiomi della comunicazione di Watzlawick
    Massime conversazionali di Paul Grice
  5. Strategie Pratiche di Comunicazione:
    Riconoscere gli elementi rilevanti per la comunicazione all'interno di un gruppo di lavoro
    Strategie generali per una comunicazione efficace
  6. Meccanismi di Feedback:
    Come fornire e ricevere feedback: pratiche efficaci e inefficaci
    Promuovere una cultura del feedback positivo: la finestra di Johari e il modello MACRO YES
  7. Gestione dei Conflitti:
    Gestire conversazioni difficili con esiti positivi
    Teoria e suggerimenti pratici per la risoluzione dei conflitti
  8. Meccanismi Psicologici nelle Relazioni Interpersonali:
    Meccanismi virtuosi e viziosi nelle relazioni
    Modello del sistema motivazionale interpersonale; personalità e differenze individuali
  9. Empatia e Intelligenza Emotiva:
    Teoria della mente, empatia e intelligenza emotiva
    Comprendere e gestire le emozioni
  10. Stress, Burnout e Resilienza:
    Psicologia della crescita personale
    Strategie di coping per stress e burnout
  11. Euristiche e Bias nella Comunicazione:
    Comprendere i bias cognitivi e il loro impatto sulla comunicazione

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali
Attività di gruppo supervisionate
Apprendimento basato su team
Giochi di ruolo
Simulazioni di casi

Materiale didattico

Verrà fornita una selezione di articoli su riviste scientifiche; diapositive ppt e altro materiale pertinente saranno caricati sul sito web di e-learning

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Saggio breve o studio di caso: Gli studenti analizzeranno scenari reali, identificando e collegando vari elementi/variabili utilizzando criticamente le conoscenze acquisite durante il corso.

Orario di ricevimento

Su appuntamanto:
mariagrazia.strepparava@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.24, V floor

selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

Effective communication and interpersonal skills are essential whether we communicate face-to-face or from behind a screen. This course aims to expand students' communication skillset by providing both theoretical knowledge and practical strategies for managing interpersonal relationships and communication in the workplace. By doing so, it promotes a healthy work environment and equips students with the tools necessary for effective information sharing, idea exchange, and conflict management.

Contents

This unit provides students with a comprehensive understanding of the theoretical underpinnings and practical strategies necessary for effective workplace communication and relationship management. It covers the psychological mechanisms involved in interpersonal relationships and offers skills for providing and receiving feedback, managing conflicts, and aligning communication styles with situational goals. Students will reflect on their personal communication styles and learn to manage challenging conversations effectively.

Detailed program

The following topics will be covered:

  1. Group and Teamwork:
    Group definition, structure, types, roles, and group dynamics
    Moreno sociogram; principles of group dynamics and clinical psychology applied to group interactions
    Social control mechanisms, sensemaking, cohesiveness, group interaction
    Stages of team growth and development; teamwork principles
  2. Leadership:
    Blanchard's situational leadership model
  3. Emotion:
    Models of emotions and emotion regulation principles
    Dialectical Behavior Therapy (DBT) skills for emotion regulation in group dynamics
    Mindfulness techniques
  4. Theoretical Foundations of Communication:
    Basic elements of communication
    Watzlawick’s five axioms of communication
    Paul Grice’s conversational maxims
  5. Practical Communication Strategies:
    Recognizing relevant elements for communication within a working group
    General strategies for effective communication
  6. Feedback Mechanisms:
    How to provide and receive feedback: effective and ineffective practices
    Fostering a positive feedback culture: the Johari Window and the MACRO YES model
  7. Conflict Management:
    Managing challenging conversations with positive outcomes
    Theory and practical tips for conflict resolution
  8. Psychological Mechanisms in Interpersonal Relationships:
    Virtuous and vicious mechanisms in relationships
    Interpersonal motivational system model; personality and individual differences
  9. Empathy and Emotional Intelligence:
    Theory of Mind, empathy, and emotional intelligence
    Understanding and managing emotions
  10. Stress, Burnout, and Resilience:
    Psychology of personal growth
    Coping strategies for stress and burnout
  11. Heuristics and Biases in Communication:
    Understanding cognitive biases and their impact on communication

Prerequisites

none

Teaching form

Frontal lessons
Supervised small-group activities
Team-based learning
Role-play
Case simulations

Textbook and teaching resource

A selection of scientific journal articles will be provided; ppt slides and other relevant material will be uploaded on the e-learning website

Semester

first term

Assessment method

A short essay or case study: Students will analyse real-life scenarios, identifying and interconnecting various elements/variables using the knowledge acquired during the course.

Office hours

To make an appointment, please contact
mariagrazia.strepparava@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.24, V floor

selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • SR
    Selena Russo
  • MS
    Maria Grazia Strepparava

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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