Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Fisica [F1703Q - F1701Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Computational Physics Laboratory
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Computational Physics Laboratory
Course ID number
2425-1-F1701Q119
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Studio ed implementazione di tecniche di simulazione numerica per il calcolo di integrali sui cammini.

Contenuti sintetici

Integrazione numerica elementare, metodi Monte Carlo, simulazione numerica di sistemi quantistici e statistici semplici.

Programma esteso

INTEGRAZIONE NUMERICA ELEMENTARE:

Formule di Newton-Cotes, quadrature Gaussiane, integrazione numerica composta.

METODI MONTE CARLO:

Teorema del limite centrale, Monte Carlo, campionamento di importanza, catene di Markov, algoritmo del Metropolis.

SIMULAZIONI NUMERICHE:

Implementazione del Metropolis per il calcolo di rapporti di integrali sui cammini per sistemi quantistici elementari.

Definizione della Cromodinamica Quantistica (QCD) su reticolo. Calcolo numerico del contributo dominante alla massa dell'eta' dovuto all'anomalia chirale

Prerequisiti

Meccanica Razionale, Meccanica Quantistica.

Modalità didattica

Insegnamento con ore frontali e attività di laboratorio:
-40 ore di lezione svolte in modalità erogativa in presenza;
-80 ore di laboratorio svolte in modalità interattiva in presenza

Tutte le attività si svolgeranno nel Laboratorio di Fisica Computazionale
"Marco Comi".

Materiale didattico

Numerical Recipes, W. H. Press, S. A. Teukolsky, W. T. Vetterling, B. P. Flannery.

W. Feller, An introduction to probability theory and its application.

M. Creutz, Quarks, gluons and lattices.

M. Creutz, B. Freedman, A statistical approach to quantum mechanics, Annals of Physics 132 (1981) 427.

I. Montvay and G. Münster, Quantum Fields on a Lattice, Cambridge University Press (1997).

C.B. Lang and C. Gattringer, Quantum Chromodynamics on the Lattice: An Introductory Presentation (Lecture Notes in Physics 788), Springer-Verlag Berlin Heidelberg (2010).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo e secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Gli studenti dovranno preparare una relazione scritta contenente un riassunto della parte teorica del corso ed i risultati delle simulazioni numeriche. La relazione verra' poi discussa in un esame orale, durante il quale verra' anche accertata la conoscenza generale del programma del corso.
Sara' possibile svolgere le prove di esame in inglese per studenti stranieri.

Orario di ricevimento

Gli studenti possono venire nel mio ufficio per chiarimenti in qualunque momento, possibilmente venerdi' dalle 14:00 alle 16:00. Se serve, mandare un mail per fissare un appuntamento.
For foreign students, It will be possible to take exams in English.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Aims

Study and implementation of techniques for computing path integrals.

Contents

Elementary numerical integration, Monte Carlo methods, numerical simulation of simple quantum and statistical systems.

Detailed program

ELEMENTARY NUMERICAL INTEGRATION:

Formulae of Newton-Cotes, Gaussian quadratures, composite integration.

MONTE CARLO METHODS:

Central limit theorem, Monte Carlo, importance sampling, Markov chains, Metropolis algorithm.

NUMERICAL SIMULATIONS:

Implementation of the Metropolis algorithm for the computation of ratios of path integrals for elementary quantum systems.

Definition of the Quantum Chromodynamics (QCD) on the lattice. Numerical computation of the leading contribution to the eta' mass due to the chiral anomaly.

Prerequisites

Mechanics, Quantum mechanics.

Teaching form

Teaching with standard lectures and laboratory activities:
-32 hours of standard lectures delivered in presence;
-88 hours of laboratory sessions carried out in interactive mode in presence;

All activities will take place in the Computational Physics Laboratory "Marco Comi".

Textbook and teaching resource

Numerical Recipes, W. H. Press, S. A. Teukolsky, W. T. Vetterling, B. P. Flannery.

W. Feller, An introduction to probability theory and its application.

M. Creutz, Quarks, gluons and lattices.

M. Creutz, B. Freedman, A statistical approach to quantum mechanics, Annals of Physics 132 (1981) 427.

I. Montvay, and G. Münster, Quantum Fields on a Lattice, Cambridge University Press (1997).

C.B. Lang, and C. Gattringer, Quantum Chromodynamics on the Lattice. An Introductory Presentation (Lecture Notes in Physics 788), Springer-Verlag Berlin Heidelberg (2010).

Semester

First and second semester.

Assessment method

The students must prepare a written report which summarizes the theoretical material of the course and contains a presentation of the results of the numerical simulations. The report will be discussed in an oral exam, during which the general knowledge of the course programme will be verified.
Sara' possibile svolgere le prove di esame in inglese per studenti stranieri.

Office hours

Students may come to my office any time, preferably Friday 14:00-16:00 . If needed, send an e-mail to fix an appointment.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
FIS/01
ECTS
10
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
120
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LG
    Leonardo Giusti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Course enrol confirmation
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics