Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Linguaggi Artistici per la Formazione [F5702R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Experimential and Participatory Theories and Methodologies for Education
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Experimential and Participatory Theories and Methodologies for Education
Course ID number
2425-1-F5702R003
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Dall'occhio al mondo attraverso arte e pedagogia

Argomenti e articolazione del corso

"A chiunque stia provando a capire cosa fare della propria vita: fate attenzione alle cose a cui prestate attenzione. È più o meno tutto quel che vi serve sapere." -Amy Krouse Rosenthal
L'attenzione è la postura iniziale che verrà esercitata durante il corso, attraverso l'approfondimento di teorie e metodologie che, incrociando le possibilità di approcci e linguaggi artistici e delle dimensioni pedagogiche, possono trovare spazio, utilizzo e significato nell’ambito delle professionalità formative. Un'attenzione anche dinamica, che costituisce la premessa per la curiosità e per la connessione con le cose e le persone, sviluppata individualmente e collettivamente in modo da attraversare le numerose applicazioni possibili che gli approcci e i linguaggi artistici declinati pedagogicamente possono trovare all'interno dei contesti professionali.
Più in particolare, il corso si sviluppa in una progressione che parte dalla conoscenza, analisi e sperimentazione di approcci esplorativi e pratiche esperienziali individuali – innanzitutto a carattere interrogativo, osservativo e documentativo – per arrivare alla conoscenza e allo sviluppo di strategie e azioni collettive e partecipate.
A tal fine, durante il percorso verranno presentate, discusse e soprattutto sperimentate teorie e pratiche a fondamento artistico e valenza educativa, attraverso codici diversi, quali ad esempio la scrittura, l'illustrazione, la grafica, la fotografia, la collezione, fino ad arrivare alla progettazione di azioni partecipate comuni.
All'interno di ogni lezione, ciascun approccio e linguaggio introdotto sarà indagato attraverso esplorazioni personali, che contribuiranno a generare conoscenza a partire dall'esperienza di esercizi vissuti, documentati e talora condivisi, utili a costruire un portfolio e un territorio di sperimentazione individuale, oltre a indagare le modalità più coerenti per ciascuna e ciascuno. Tali esperienze saranno favorite per tutte e tutti attraverso le lezioni organizzate in modalità blended e i materiali messi a disposizione in piattaforma.
In questo processo, si intende in tal modo tenere continuamente connessi lo sguardo del singolo e la dimensione del gruppo, sperimentando ciò che attraversa ogni contesto e pratica e approfondendo le modalità in cui esperienze a matrice artistica e declinazione pedagogica possono sostenere il lavoro educativo, a partire dalla definizione di una postura educativa attenta e creativa.
Coerentemente con gli obiettivi, le teorie e metodologie esperienziali e partecipate approfondite e sperimentate si propongono come cornici di riferimento e strumenti valorizzabili in contesti diversi, mostrando attivamente applicazioni possibili per le professioni pedagogiche di secondo livello.

Obiettivi

L’insegnamento intende sostenere principalmente l’attitudine a problematizzare le situazioni e gli eventi formativi, ad analizzarli in profondità e a elaborarli in forma riflessiva; a formulare un giudizio su situazioni ed eventi educativi dopo aver assunto accurata documentazione; a rinnovare le pratiche educative tramite l'apertura alla ricerca, alla sperimentazione e all'innovazione.

In particolare, si intendono sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di
a) conoscenze e abilità:

  • Comprendere e padroneggiare linguaggi a base artistico espressiva, performativa e partecipata nell’ambito delle professionalità formative;
  • Acquisire conoscenze riguardo i modelli di coordinamento di servizi, eventi, percorsi formativi;
  • Acquisire conoscenze riguardo alle teorie, alle metodologie, agli strumenti e alle procedure di formazione, gestione e sviluppo delle risorse umane in ambito artistico e culturale;
  • Acquisire conoscenze riguardo i modelli di valorizzazione del patrimonio culturale e ambientale.

b) applicazione di conoscenza e comprensione:

  • Applicare conoscenze e abilità per la risoluzione di problemi sia in contesti concreti sia in situazioni impreviste, dimostrando di aver compreso i rapporti tra teoria e pratica;
  • Individuare e leggere i bisogni educativi e formativi in contesti diversi;
  • Progettare e coordinare risposte ai bisogni, utilizzando e valorizzando le potenzialità delle arti;
  • Saper applicare le conoscenze acquisite per progettare, realizzare e valutare attività formative in contesti culturali e artistici.

c) autonomia di giudizio:

  • Elaborare riflessioni e progettualità originali in risposta ai bisogni dei contesti lavorativi;
  • Promuovere ricerche innovative fondate sulla sinergia tra competenze formative e artistiche.

d) abilità comunicative:

  • Saper utilizzare i linguaggi artistico-espressivi come fondamentali mezzi di comunicazione.

e) capacità di apprendimento:

  • Capacità di utilizzare metodi personali di promozione autonoma e strumenti a supporto della propria crescita professionale;
  • Capacità riflessive e metacognitive per monitorare l’adeguatezza delle proprie conoscenze e competenze e individuare eventuali aree che necessitano approfondimenti.

L'acquisizione dei risultati di apprendimento attesi è sostenuta attraverso la sollecitazione della riflessione a partire dalla discussione di contenuti, esperienze, contesti e materiali, oltre che attraverso la proposta di occasioni di osservazione, ricerca e documentazione.

Metodologie utilizzate

Il corso è articolato in momenti di inquadramento teorico e di sintesi, di presentazione e discussione di esperienze e di attivazione individuale e di gruppo. In tal senso, a studentesse e studenti frequentanti è richiesta una partecipazione attiva e critica, che sarà favorita in ogni caso per tutte e tutti attraverso le lezioni organizzate in modalità blended e i materiali messi a disposizione in piattaforma.

Più precisamente, le ore di attività didattica sono indicativamente organizzate per il 30% come Didattica Erogativa (lezioni) e per il 70% come Didattica Interattiva (discussioni in aula, presentazione di casi, lavori di gruppo, svolgimento di esercitazioni...).

Quasi il 40% dell'attività didattica, corrispondente a circa 7 lezioni, si svolgerà da remoto, attraverso e-tivity finalizzate a promuovere partecipazione e apprendimento attivo, sia individuale che di gruppo.
Le e-tivity avranno forme diverse: pillole registrate, materiali di lettura e lavoro, esercitazioni, pagine co-costruite, forum, incontri “fuori orario”…

Il corso è tenuto in lingua italiana.

Materiali didattici (online, offline)

Durante il corso, attraverso la piattaforma, verranno proposte brevi sintesi delle questioni discusse e verranno segnalati materiali, link, articoli e video di interesse.

Programma e bibliografia

La bibliografia è composta dai seguenti testi:
Guerra M. (2019), Le più piccole cose. L’esplorazione come esperienza educativa, FrancoAngeli, Milano.

Un testo a scelta tra:
Sharot T., Sunstein C. R. (2024), Guardate meglio. Perché l'abitudine ci rende ciechi, Cortina, Milano.
Tishman S. (2018), Slow Looking. The Art and Practice of Learning Through Observation, Routledge, New York.

Un testo a scelta tra:
Kent C., Steward J. (2008), Learning by Heart: Teachings to Free the Creative Spirit, Allworth Press, New York.
Walker R. (2019), L’arte di vedere le cose intorno a noi, De Agostini, Milano, 2019.

STUDENTI ERASMUS
Gli studenti provenienti da università straniere possono mettersi in contatto con la docente per concordare programma e bibliografia in lingua inglese.

Modalità d'esame

Il corso prevede una prova finale, che consiste in un esame orale a partire da un lavoro svolto precedentemente e concordato con la docente in base agli interessi e agli ambiti privilegiati, che può essere sviluppato in due modi.

  1. Analisi delle esperienze svolte durante il corso, in aula e/o in differita, a partire dalle proposte presentate in e-learning. Tale lavoro prevede una sperimentazione e una documentazione in progress, da rileggere e mettere in dialogo con la bibliografia d'esame. Per questa prova è necessario aver svolto alcune esperienze (si suggerisce almeno 10) tra quelle messe a disposizione in aula e/o sulla piattaforma e-learning, secondo le modalità indicate.

  2. Analisi di una esperienza tra le metodologie presentate, in aula e/o in differita, ma anche in bibliografia, svolta autonomamente secondo i propri tempi. Tale lavoro prevede la progettazione, sperimentazione e documentazione dell'esperienza, da rileggere in dialogo con la bibliografia d’esame e i materiali didattici messi a disposizione in piattaforma. Per questa prova si suggerisce di visionare i testi in bibliografia e su e-learning, per cominciare a delineare un interesse e, a seguire, scrivere alla docente la propria ipotesi e, se utile, concordare un breve incontro per discuterne.

Il lavoro può essere individuale o di gruppo a seconda dell’esperienza sviluppata.
Le modalità di documentazione dell'esperienza e di progettazione dell'elaborato complessivo sono a discrezione di ogni studentessa e studente.

L'elaborato andrà caricato nella cartella dedicata in e-learning almeno 15 giorni prima dell'appello a cui ci si intende presentare. Prima del caricamento, occorre nominare i file con cognome e nome, numerandoli nel caso siano più di uno. Es.: Guerra Monica 1-2 (primo di due), e ridurre il peso delle immagini, in modo da evitare documenti eccessivamente pesanti.

La prova orale si aprirà con una discussione dell’elaborato e accerterà la conoscenza dei temi e la capacità di utilizzare criticamente le conoscenze acquisite, facendo anche riferimento a esperienze, situazioni, esempi discussi a lezione o appartenenti all'esperienza di formazione e/o professionale degli studenti e delle studentesse.
Durante il colloquio saranno valutate con opportune richieste di approfondimento e, per chi ha preso parte alle lezioni, attraverso riferimenti all'esperienza vissuta durante il corso:

  • le conoscenze acquisite;
  • le capacità di argomentazione critica e riflessiva intorno ai temi e alle questioni trattati;
  • la capacità di elaborazione di un discorso autonomo sugli argomenti approfonditi;
  • le capacità espressive: l'adeguatezza del linguaggio utilizzato e la capacità di restituire il proprio "guadagno formativo";
  • la capacità di rileggere situazioni ed esperienze attraverso la lente delle prospettive e degli strumenti utilizzati;
  • la capacità di connettere quanto appreso con la propria esperienza personale ed eventualmente professionale, individuando e analizzando criticamente i modelli educativi messi in atto.

Studentesse e studenti con un PUOI sono invitate e invitati a scrivere per tempo alla docente per concordare la modalità d’esame più coerente.

Orario di ricevimento

Su appuntamento, da concordare via mail con la docente.

Durata dei programmi

Il programma ha validità per due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Collaborano all'insegnamento:
Dott.ssa Letizia Luini
Dott.ssa Angela Rinaldi
Dott.ssa Francesca Rota
Dott.ssa Angela Sangalli

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Course title

From the eye to the world through art and pedagogy

Topics and course structure

‘For anyone trying to discern what to do w/ their life: pay attention to what you pay attention to. That’s pretty much all the info u need.’ -Amy Krouse Rosenthal
The attention is the first posture that will be exercised during the course, through the in-depth study of theories and methodologies that, by crossing the possibilities of artistic approaches and languages and pedagogical dimensions, can find space, use and meaning in the sphere of training professions. This is also a dynamic attention, which is the prerequisite for curiosity and connection with things and people, developed individually and collectively in such a way as to cross the numerous possible applications that pedagogically declined artistic approaches and languages can find within professional contexts.
More specifically, the course develops in a progression that starts from the knowledge, analysis and experimentation of exploratory approaches and individual experiential practices - first and foremost of a questioning, observational and documentary nature - to arrive at the knowledge and development of collective and participative strategies and actions.
To this end, during the course theories and practices with an artistic basis and educational value will be presented, discussed and above all experimented with, through different codes, such as writing, illustration, graphics, photography, collection, up to the planning of communal participatory actions.
Within each lesson, each approach and language introduced will be investigated through personal explorations, which will contribute to generating knowledge from the experience of lived, documented and sometimes shared exercises, useful for building a portfolio and a territory for individual experimentation, as well as investigating the most coherent modalities for every one. These experiences will be encouraged for everyone through the lessons organised in blended learning mode and the materials made available on the platform.
In this process, the intention is to keep the sight of the individual and the group dimension continuously connected, experimenting with what crosses every context and practice and deepening the ways in which experiences with an artistic matrix and pedagogical declination can support educational work, starting from the definition of an attentive and creative educational posture**.
Consistent with the objectives, the experiential and participatory theories and methodologies explored and tested are proposed as frames of reference and tools that can be exploited in different contexts, actively demonstrating possible applications for second-level pedagogical professions.

Objectives

The teaching aims primarily to support the aptitude to problematize educational situations and events, to analyze them in depth and process them in a reflective form; to make judgment on educational situations and events after taking accurate documentation; and to renew educational practices through openness to research, experimentation and innovation.

This teaching is intended to develop the following learning in terms of:
a) knowledge and skills:

  • Understand and master expressive, performative and participatory art-based languages in the educational professions;
  • Acquire knowledge regarding models of coordinating services, events, and training pathways;
  • Acquire knowledge regarding theories, methodologies, tools and procedures of training, management and development of human resources in the arts and culture settings;
  • Acquire knowledge regarding models of cultural and environmental heritage enhancement.

b) application of knowledge and understanding:

  • Apply knowledge and skills to solve problems in both concrete contexts and unexpected situations, demonstrating an understanding of the relationships between theory and practice;
  • Identify and read educational and training needs in different contexts;
  • Design and coordinate responses to needs, using and enhancing the power of the arts;
  • Know how to apply acquired knowledge to design, implement and evaluate educational activities in cultural and artistic contexts.

c) independent judgment:

  • Develop original reflections and projects in response to the needs of work contexts;
  • Promote innovative research based on the synergy between educational and artistic skills.

d) communication skills:

  • Knowing how to use artistic-expressive languages as fundamental communications media.

e) learning skills:

  • Ability to use personal methods of self-advocacy and tools to support one's professional growth;
  • Reflective and metacognitive skills to monitor the suitability of one's knowledge and skills and identify any areas that need further study.

The acquisition of the expected learning outcomes is supported through the solicitation of reflection from the discussion of content, experiences, contexts and materials, as well as through the proposal of opportunities for observation, research and documentation.

Methodologies

The course is divided into moments of theoretical framing and synthesis, presentation and discussion of experiences in children's educational services, and individual and group activation. As such, active and critical participation is required of attending students, which will be favoured in any case for everyone through the lessons organised in blended learning mode and the materials made available on the platform.

More precisely, the hours of teaching activities are indicatively organised 30% as lecture and 70% as interactive teaching (classroom discussions, case presentations, group work, exercises, etc.).

About 40% of the teaching activity, corresponding to approximately 7 lectures, will take place remotely, through e-tivity aimed at promoting participation and active learning, both individual and group, in asynchronous mode. The e-tivity will take different forms: recorded lessons, reading and work materials, exercises, co-constructed pages, forums, “after-hours” meetings...

The course is held in Italian.

Online and offline teaching materials

Brief summaries of the issues discussed and pointed out materials, links, articles and videos of interest will be offered during the course through the platform.

Programme and references

The bibliography consists of the following texts:
Guerra M. (2019), Le più piccole cose. L’esplorazione come esperienza educativa, FrancoAngeli, Milano.

A text to be chosen from:
Sharot T., Sunstein C. R. (2024), Guardate meglio. Perché l'abitudine ci rende ciechi, Cortina, Milano.
Tishman S. (2018), Slow Looking. The Art and Practice of Learning Through Observation, Routledge, New York.

A text to be chosen from:
Kent C., Steward J. (2008), Learning by Heart: Teachings to Free the Creative Spirit, Allworth Press, New York.
Walker R. (2019), L’arte di vedere le cose intorno a noi, De Agostini, Milano, 2019.

ERASMUS STUDENTS
Students from foreign universities can contact the lecturer to arrange program and bibliography in English.

Assessment methods

The course includes a final exam, which consists of an oral examination based on a previously assigned project agreed with the teacher according to the student's interests and preferred areas, which can be developed in two ways.

  1. Analysis of the experiences carried out during the course, in the classroom and/or at a distance, starting from the proposals presented in e-learning. This work involves experimenting and documenting in progress, to be analyzed and discussed in relation to the exam bibliography. For this test it is necessary to have carried out some experiments (at least 10 are suggested) among those made available in the classroom and/or on the e-learning platform, according to the methods indicated.

  2. Analysis of an experience among the methodologies presented, in the classroom and/or at a distance, but also in the bibliography, carried out independently at one's own pace. This work involves the planning, experimenting and documenting of the experience, to be analyzed in relation to the exam bibliography and the course materials made available on the platform. For this exam, it is suggested that you consult the texts in the bibliography and on the e-learning platform, to begin to develop an interest and, subsequently, write to the teacher with your hypothesis and, if useful, arrange a brief meeting to discuss it.

The work can be individual or group depending on the experience developed.
The way in which the experience is documented and the design of the overall work is at the discretion of each student.

The paper must be uploaded in the dedicated e-learning folder at least 15 days before the call you intend to attend. Before uploading, you must name the files with your surname and first name, numbering them if there are more than one. E.g.: Guerra Monica 1-2 (first of two), and reduce the weight of the images in order to avoid excessively heavy documents.

The oral exam will open with a discussion about the work and will ascertain the knowledge of the topics and the ability to critically use the acquired knowledge, also referring to experiences, situations, examples discussed in class or belonging to the students' educational and/or professional experience.
During the interview, the following will be assessed with appropriate requests for further study and, for those who took part in the lessons, through references to the lived experience during the course:

  • students' acquired knowledge;
  • the critical and reflective argumentation skills around the themes and issues covered;
  • the ability to develop an independent discourse on the topics explored;
  • the expressive skills: the adequacy of the language used and the ability to return one's "educational gain";
  • the ability to reread situations and experiences by reading them through the lens of the perspectives and tools used;
  • the ability to connect what they have learned with their own personal, internship and possibly professional experience, identifying and critically analyzing the educational models implemented.

Students with a PUOI are invited to write to the professor in advance to agree on the most coherent examination mode.

Office hours

By appointment, to be arranged by e-mail with the lecturer.

Programme validity

The programme is valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Course tutors:
Dr. Letizia Luini
Dr. Angela Rinaldi
Dr. Francesca Rota
Dr. Angela Sangalli

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Monica Guerra
    Monica Guerra
  • Tutor

  • LL
    Letizia Luini
  • AR
    Angela Rinaldi
  • Francesca Rota
    Francesca Rota
  • Angela Sangalli
    Angela Sangalli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics