Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia Aziendale e Management [E1805M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Management
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Management
Course ID number
2425-1-E1805M003-E1805M003-1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Management for Sustainability

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Attraverso lo studio di casi pratici e attività applicative, il corso ha l’obiettivo di:

  • Sviluppare capacità di analisi critica dei contributi più significativi relativi al tema della gestione d’impresa, dell’analisi strategica e della creazione del vantaggio competitivo.
  • Far conoscere e comprendere i principali processi di direzione, organizzazione e strategia d'impresa, nonchè il ruolo critico delle diverse risorse e attori coinvolti nei processi di sviluppo e innovazione dell'impresa.

Contenuti sintetici

Durante il corso verranno affrontate le principali tematiche relative al funzionamento, alla gestione ed alla performance delle imprese. In particolare, attraverso una didattica innovativa e interattiva, verranno affrontate le tematiche legate ai processi decisionali, organizzativi e gestionali dell’impresa, focalizzando l’attenzione sugli strumenti di analisi e gestione strategica, nonché sugli aspetti organizzativi e sui principali processi in cui si sostanzia la gestione operativa.

Programma esteso

  1. L’impresa e il suo ambiente
    L’impresa e l’ambiente competitivo
    La varietà dei contesti nazionali e settoriali
    La varietà legata ai modelli proprietari e di governance delle imprese
    La varietà dimensionale delle imprese
    La resource-based theory

  2. Lo sviluppo dell’impresa e l’analisi strategica
    Strategie, modelli e strumenti per la crescita
    L’analisi per le scelte strategiche

  3. Le strategie
    Le strategie corporate
    Le strategie di business
    Le strategie di fronteggiamento della crisi aziendale
    Le strategie di innovazione
    Le strategie di responsabilità sociale e l’economia sostenibile

  4. L’implementazione della strategia
    La progettazione organizzativa
    Il finanziamento dello sviluppo

  5. Processi di creazione di valore
    Marketing
    Produzione
    Logistica e supply chain management

  6. La performance dell’impresa e la sua misurazione

Prerequisiti

Curiosità verso le tematiche del management.

Metodi didattici

Il corso combina attività in presenza e online per favorire un apprendimento interattivo e pratico.
Gli incontri in presenza, da due ore ciascuno, si terranno il sabato mattina. Durante il corso, gli studenti lavoreranno su case history e progetti che si svilupperanno attraverso vari temi.

Per ciascun tema, gli studenti parteciperanno alle seguenti attività:

  • Studio autonomo: Ricerche personali supportate da letture e video-pillole.
  • Esercizi individuali o di gruppo: Attività pratiche con possibilità di autovalutazione.
  • Forum di gruppo: Discussioni guidate da un tutor, dove gli studenti possono confrontarsi e approfondire i temi trattati.
  • Quiz di autoapprendimento: Questionari per valutare il proprio livello di comprensione in modo autonomo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Svolgimento di un project work/business game in gruppo di massimo 4 persone e un esame scritto (5 domande a risposta multipla e 2 domande a risposta breve). Il project work e l’esame scritto saranno valutati in 30 esimi.
Il project work peserà per il 60% della valutazione finale; mentre la prova scritta individuale per il restante 40%. La valutazione finale sarà data dalla media ponderata delle due prove.

Testi di riferimento

  • Tunisini A., Ferrucci L., Pencarelli T., “Economia e management delle imprese”, nuova edizione, Hoepli, 2020
  • Letture e casi a cura del docente.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Learning objectives

Through the study of practical cases and applied activities, the course aims to:

  • Develop critical analysis skills regarding the most significant contributions related to business management, strategic analysis, and the creation of competitive advantage.
  • Familiarize students with and help them understand the main processes of management, organization, and business strategy, as well as the critical role of various resources and stakeholders involved in the processes of business development and innovation.

Contents

During the course, the main topics related to the functioning, management, and performance of businesses will be addressed. In particular, through innovative and interactive teaching methods, issues related to decision-making, organizational, and managerial processes will be explored, focusing on tools for strategic analysis and management, as well as organizational aspects and the main processes that comprise operational management.

Detailed program

  1. Firms and their environment
    The firm and its competitive environment
    The national and industry context
    Ownership structure and corporate governance
    Firm size
    The resource-based theory

  2. Firm development and strategic analysis
    Growth strategies, models and tools
    Strategic analysis

  3. Firm strategies
    Corporate strategy
    Business strategies
    Crisis management and corporate turnaround
    Innovation management
    Corporate social responsibility and sustainability

  4. Strategy implementation
    Organizational design
    Growth financing

  5. Value creation processes
    Marketing management
    Operations
    Logistics and supply chain management

  6. Performance measurement

Prerequisites

Curiosity about management topics.

Teaching methods

The course combines in-person and online activities to promote interactive and practical learning. The in-person meetings, each lasting two hours, will take place on Saturday mornings. During the course, students will work on case studies and projects that will develop across various themes.

For each theme, students will participate in the following activities:

  • Self-study: Personal research supported by readings and video snippets.
  • Individual or group exercises: Practical activities with opportunities for self-assessment.
  • Group forum: Tutor-led discussions where students can engage and deepen their understanding of the topics covered.
  • Self-assessment quizzes: Questionnaires to evaluate their level of understanding independently.

Assessment methods

Completion of a group project work/business game with a maximum of 4 people and a written exam (5 multiple-choice questions and 2 short-answer questions). The project work and the written exam will be graded out of 30. The project work will account for 60% of the final grade, while the individual written exam will contribute the remaining 40%. The final evaluation will be based on the weighted average of the two assessments.

Textbooks and Reading Materials

  • Tunisini A., Ferrucci L., Pencarelli T., “Economia e management delle imprese”, nuova edizione, Hoepli, 2020
  • Readings and cases provided by the instructor.

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
36
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Alice Mazzucchelli
  • Tutor

  • EG
    Emanuele Ghianda

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics