Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Laboratorio: Interviste Cliniche per la Diagnosi di Personalità Patologica - Turno A
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Laboratorio: Interviste Cliniche per la Diagnosi di Personalità Patologica - Turno A
Course ID number
2425-2-F5107P020-TA
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • I Disturbi di Personalità secondo la classificazione del Manuale Diagnostico dei Disturbi Mentali (DSM).
  • La patologia della struttura di personalità secondo la teoria psicodinamica di Otto Kernberg.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di somministrare e codificare l’intervista STRUCTURED CLINICAL INTERVIEW-5-DP (SCID-5-DP)
  • Capacità di somministrare e codificare l’intervista Structured Interview of Personality Organization (STIPO-R)

Contenuti sintetici

Sarà presentata la concettualizzazione della patologia di personalità secondo l’approccio psichiatrico (DSM-5) e l’approccio psicodinamico di Otto Kernberg. Saranno inoltre presentate le tecniche di base per la somministrazione di strumenti diagnostici atti a valutare questi aspetti.

Programma esteso

· Definizioni della patologia della personalità
· I disturbi di personalità nel DSM-5
· Valutazione diagnostica dei disturbi di personalità secondo la SCID-5-DP: somministrazione e scoring
· Il modello di Otto Kernberg sulla personalità patologica
· La valutazione dell’organizzazione di personalità secondo la STIPO-R: somministrazione e scoring

Prerequisiti

Conoscenze generali relative a:
· Valutazione diagnostica: approcci categoriali, diagnosi strutturale
· Aspetti descrittivi sui disturbi di personalità (DSM-5)

Metodi didattici

· Presentazione dei modelli di riferimento
· Presentazione e discussione di casi clinici
· Role playing
· Esercitazioni nello scoring degli strumenti presentati

Didattica Erogativa: 8h
Didattica Interattiva: 20h
Tipologia: attività di tipo laboratoriale
Didattica erogata interamente in modalità presenziale

Modalità di verifica dell'apprendimento

È richiesta la partecipazione al 70% delle lezioni. Al termine delle lezioni, gli studenti dovranno consegnare un elaborato scritto con l’analisi di un caso presentato a lezione (relazione psicodiagnostica).

Testi di riferimento

Da leggere:
Hörz-Sagstetter, S., Caligor, E., Preti, E., Stern, B. L., De Panfilis, C., & Clarkin, J. F. (2018). Clinician-guided assessment of personality using the Structural Interview and the Structured Interview of Personality Organization (STIPO). Journal of Personality Assessment,100(1), 30-42.
Morey, L. C., Benson, K. T., Busch, A. J., & Skodol, A. E. (2015). Personality disorders in DSM-5: Emerging research on the alternative model. Current Psychiatry Reports, 17(4), 24.
Consigliati:
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. Edizione italiana*:
Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali (5° ed.). Milano: Raffaello Cortina, 2014.
Madeddu, F., Preti, E. (2012). La diagnosi strutturale di personalità secondo il modello di Kernberg. Milano: Raffaello Cortina.
Kernberg, O. F. (2018). I disturbi di personalità nel DSM-5: Panoramica generale e criticità. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 33-44). Milano: Raffaello Cortina, 2019
Kernberg, O. F. (2016). What is personality? Journal of Personality Disorders, 30(2), 145-156. Tr. It. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 15-32). Milano: Raffaello Cortina, 2019.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Models and techniques for assessing psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Personality Disorders according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM).
  • Personality pathology according to Otto Kernberg’s theory of Structural Diagnosis.

Applying knowledge and understanding

  • Administering and scoring the Structured Clinical Interview-5-DP (SCID-5-DP)
  • Administering and scoring the Structured Interview of Personality Organization (STIPO-R)

Contents

The conceptualization of personality pathology will be discussed according to both the psychiatric approach (DSM-5) and Otto Kernberg’s psychodynamic theory. Basic techniques for the administration of diagnostic tools to assess these aspects will also be presented.

Detailed program

· Definitions of personality pathology
· Personality disorders in the DSM-5
· Assessment of personality disorders through the SCID-5-DP: administration and scoring
· Otto Kernberg’s model of personality pathology
· Assessment of personality organization through the STIPO-R: administration and
scoring

Prerequisites

General knowledge related to:
· Diagnostic assessment: categorical approaches and structural diagnosis
· General descriptive features of personality disorders (DSM-5)

Teaching methods

· Presentation of the theoretical models
· Presentation and discussion of clinical material
· Role playing
· Scoring of the presented assessment tools

Teaching: 8 hours
Interactive teaching: 20 hours
Type of activity: Laboratory
All teaching delivered in person.

Assessment methods

The participation in 70% of the lessons is required. Students will be asked to produce a written composition in which they analyze a clinical case presented during the lessons (psychodiagnostic report).

Textbooks and Reading Materials

To read:
Hörz-Sagstetter, S., Caligor, E., Preti, E., Stern, B. L., De Panfilis, C., & Clarkin, J. F. (2018). Clinician-guided assessment of personality using the Structural Interview and the Structured Interview of Personality Organization (STIPO). Journal of Personality Assessment, 100(1), 30-42.
Morey, L. C., Benson, K. T., Busch, A. J., & Skodol, A. E. (2015). Personality disorders in DSM-5: Emerging research on the alternative model. Current Psychiatry Reports, 17(4), 24.
Recommended:
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. Edizione italiana*:
Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali (5° ed.). Milano: Raffaello Cortina, 2014.
Madeddu, F., Preti, E. (2012). La diagnosi strutturale di personalità secondo il modello di Kernberg. Milano: Raffaello Cortina.
Kernberg, O. F. (2018). I disturbi di personalità nel DSM-5: Panoramica generale e criticità. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 33-44). Milano: Raffaello Cortina, 2019
Kernberg, O. F. (2016). What is personality? Journal of Personality Disorders, 30(2), 145-156. Tr. It. In Madeddu, F. (a cura di), Erotismo e Aggressività nei disturbi gravi di personalità (pp. 15-32). Milano: Raffaello Cortina, 2019.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italiano

Staff

    Teacher

  • CF
    Caterina Felici

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics