Syllabus del corso
Titolo
Approcci partecipativi al patrimonio immateriale
Docente(i)
Franca Zuccoli (M-PED/03)
Eleonora Farina (M-PSI/04)
Nicoletta Ferri (M-PED/01)
Ivano Gamelli (M-PED/01)
Fabio Marcelli (L-ART/02)
Massimiliano Minelli (M-DEA/01)
Martino Negri (M-PED/02)
Daniele Parbuono (M-DEA/01)
Greta Persico (M-PED/01)
Mario Turci (M-DEA/01)
Benedetta Ubertazzi (IUS/02)
Lingua
Italiano e inglese
Breve descrizione
Educazione, mediazione, interpretazione e partecipazione all'interno e in riferimento al patrimonio immateriale; cittadinanza partecipativa attraverso la protezione attiva dei patrimoni di prossimità; approcci interdisciplinari e collaborativi alla dignità della testimonianza.
La modalità didattica di erogazione della totalità della didattica è organizzata con lezioni dialogate e interattive (Didattica Erogativa).
Saranno realizzate lezioni dialogate (comprensive di esercitazioni e piccole attività laboratoriali) per stimolare un approccio critico alla disciplina e una riflessione sulle implicazioni di tali conoscenze nel processo di educazione, mediazione, partecipazione e interpretazione del patrimonio culturale materiale e immateriale. Verranno chiamati docenti, studenti, responsabili di istituzioni culturali a portare una testimonianza del loro operato e delle loro scelte metodologiche.
Il percorso prevede una o più valutazioni.
CFU / Ore
4 CFU/32 ore
Periodo di erogazione
Da Novembre a Giugno
Sustainable Development Goals
Title
Participatory Approaches to Intangible Heritage
Teacher(s)
Franca Zuccoli (M-PED/03)
Eleonora Farina (M-PSI/04)
Nicoletta Ferri (M-PED/01)
Ivano Gamelli (M-PED/01)
Fabio Marcelli (L-ART/02)
Massimiliano Minelli (M-DEA/01)
Martino Negri (M-PED/02)
Daniele Parbuono (M-DEA/01)
Greta Persico (M-PED/01)
Mario Turci (M-DEA/01)
Benedetta Ubertazzi (IUS/02)
Language
Italian and English
Short description
Education, mediation, interpretation and participation within and with reference to Intangible Heritage; Participatory citizenship through the active protection of proximity heritages; Interdisciplinary and collaborative approaches to the dignity of witnessing.
All teaching is organised in the form of face-to-face lectures (didactic-erogative).
The course will include the following classical lectures and interactive learning.
Dialogue lectures (including exercises and small laboratory activities) will be used to stimulate a critical approach to the discipline and reflection on the implications of such knowledge in the process of education, mediation, participation and interpretation of the tangible and intangible cultural heritage.. During the course there will be some experts in Heritage who will share their experiences.
The course includes one or more evaluations.
CFU / Hours
4 CFU/32 Hours
Teaching period
November to June