Course Syllabus
Area di apprendimento
Contenuti teorici e competenze per descrivere e modificare le relazioni tra gli individui e i processi psicosociali sottostanti ai gruppi, alle organizzazioni e ai sistemi sociali
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Interazioni genitore-bambino
- Sensibilità genitoriale
- Sviluppo socio-emotivo del bambino
- Sviluppo infantile a rischio
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Valutare gli stili di interazione
- Valutare la regolazione emotiva tra genitore e bambino nei primi anni di vita
- Distinguere relazioni madre-bambino problematiche
- Principi di intervento di supporto alla genitorialità in condizioni di rischio
Contenuti sintetici
Il laboratorio intende fornire le basi teoriche, i principi metodologici e un'introduzione alle tecniche di osservazione e valutazione dell'interazione genitore-bambino nello svilluppo tipico e in presenza di condizioni di rischio evolutivo.
Sustainable Development Goals
Learning area
Knowledge and skills useful to understand and change the relations among individuals and the psychosocial processes underlying groups, organizations and social systems
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Caregiver-infant interactions
- Parental sensitivity
- Infant socio-emotional development
- Parenting and infant developmental risk conditions
Applying knowledge and understanding
- To identify interaction styles
- To identify emotional regulation between caregiver and infant in the first years of life
- To evaluate interactive problems in the parent-infant dyad
- Principles of early intervention to support parenting in at-risk conditions
Contents
This course aims to provide students with theoretical concepts, methodological principles and an introduction to techniques for the observation and assessment of parent-infant interaction in typical and at-risk developmental conditions.