Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Postgraduate
  2. Formazione Insegnanti
  3. Percorso universitario e accademico di formazione iniziale dei docenti delle scuole secondarie di 1° e 2° grado (60, 30 CFU)
  4. Edizione 2024-2025
  5. Corsi trasversali
  6. A20-A26-A27
  1. Istituzioni scolastiche: evoluzione, autonomia e ordinamenti didattici della scuola secondaria
  2. Summary
Course full name
Istituzioni scolastiche: evoluzione, autonomia e ordinamenti didattici della scuola secondaria
Course ID number
2425-A20-A26-A27-FI018
Course summary SYLLABUS
FINALITA’/OBIETTIVI
Obiettivo del corso è inquadrare la scuola come organizzazione complessa, che opera in un contesto sociale e storico dentro il quale svolge i propri compiti e funzioni attraverso norme e procedure in parte codificate e in parte elaborate in autonomia.

PROGRAMMA
• Storia ed evoluzione della scuola italiana
• l’autonomia scolastica
• il sistema nazionale di valutazione
• governance scolastica
• orientamento

METODOLOGIE E STRUMENTI
L’insegnamento prevede lezioni on line durante le quali vengono presentate le principali norme e organizzazioni scolastiche, con la possibilità di interagire

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Istituzioni scolastiche: evoluzione, autonomia e ordinamenti didattici della scuola secondaria

Docente(i)

Andrea Carrara

Lingua

italiano

Breve descrizione

  • FINALITA’/OBIETTIVI
    Obiettivo del corso è inquadrare la scuola come organizzazione complessa, che opera in un contesto sociale e storico dentro il quale svolge i propri compiti e funzioni attraverso norme e procedure in parte codificate e in parte elaborate in autonomia.

  • PROGRAMMA
    • Storia ed evoluzione della scuola italiana
    • l’autonomia scolastica
    • il sistema nazionale di valutazione
    • governance scolastica
    • orientamento

  • METODOLOGIE E STRUMENTI
    L’insegnamento prevede lezioni on line durante le quali vengono presentate le principali norme e organizzazioni scolastiche, con la possibilità di interagire

CFU / Ore

1/6

Periodo di erogazione

14 giugno 2025 - 20 giugno 2025

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Title

School system: evolution, autonomy and teaching systems of secondary school

Teacher(s)

Andrea Carrara

Language

italian

Short description

  • GOALS
    The aim of the course is to describe the school as a complex organization, which acts in society and history with tasks and functions established by rules and procedures that are partly codified and partly developed independently.

  • PLAN
    • History and evolution of the Italian school
    • school autonomy
    • the National Evaluation System
    • school governance
    • orientation

  • METHODOLOGIES AND TOOLS
    The teaching includes online lessons; the main school rules and organizations will be presented

CFU / Hours

1/6

Teaching period

June 14 - June 20, 2025

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

ECTS
1

Staff

    Teacher

  • AC
    Andrea Carrara
  • Tutor

  • GF
    Giovanni Ferrante
  • MZ
    Marco Zullino

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics