Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Bachelor Degree
  3. Physical Sciences for Innovative Technologies [E3004Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Linear Algebra
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Linear Algebra
Course ID number
2526-1-E3004Q002
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Questo corso intende fornire le conoscenze di base di algebra lineare.

Contenuti sintetici

• Spazi vettoriali.
• Applicazioni lineari.
• Matrici.
• Sistemi lineari.
• Diagonalizzazione.
• Spazi unitari. 

Programma esteso

Spazi vettoriali: indipendenza lineare, generatori, basi, sottospazi.
Applicazioni lineari: nulceo, immagine, formula delle dimensioni.
Matrici: rango, determinante.
Sistemi lineari: riduzione a scala, teorema di Rouche’-Capelli, sottospazi affini.
Diagonalizzazione: autovalori e autovettori, diagonalizzabilita’, matrici simili.
Spazi unitari: prodotti Hermitiani, operatori autoaggiunti, teorema spettrale.

Prerequisiti

Gli studenti dovrebbero avere le nozioni matematiche fornite dalla scuola secondaria: insiemi, funzioni, quantificatori.

Modalità didattica

Il docente spiega i nuovi concetti e i teoremi, li illustra con esempi e svolge esercizi.

Materiale didattico

Alcuni libri di testo verranno indicati a lezione.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La modalità di verifica del profitto consiste in un due parti entrambe scritte: una di domande teoriche e una di esercizi. Non sono previste prove parziali. Le prove scritte saranno formate da domande teoriche e da problemi. Questi ultimi potranno essere sia di tipo teorico (la dimostrazione di piccoli teoremi) sia di calcolo, basati su matrici, applicazioni lineari e spazi vettoriali concreti. Le prove orali saranno per lo più di tipo teorico. Lo studente deve aver interiorizzato i teoremi e deve saperli usare per risolvere degli esercizi.

Orario di ricevimento

Gli studenti possono essere ricevuti su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

This course will give the students the basic knowledge in linear algebra.

Contents

• Vector spaces.
• Linear maps.
• Matrices.
• Linear systems.
• Diagonalization theory.
• Unitary spaces. 

Detailed program

Vector spaces: linear independence, generators, basis, subspaces.
Linear maps: kernel, image and the dimension formula.
Matrices: rank, determinant.
Linear systems: Gauss elimination, Rouche’-Capelli theorem, affine subspaces.
Diagonalization theory: similarity of matrices, eigenvectors, eivenvalues.
Unitary spaces: Hermitian products, selfadjoint operators, spectral theorem.

Prerequisites

Students should have the basic notions of mathematics from high school: sets, functions, quantifiers.

Teaching form

The instructor explains the new concepts and the theorems and gives examples and exercises on them.

Textbook and teaching resource

Some textbooks will be indicated later.

Semester

First semestre

Assessment method

The assessment relies on two written parts, one formed by questions and one by exercises. There will be no intermediate tests.The written test will consist of theoretical questions and problems. The latter can be both theoretical (e.g. similar to proving a small theorem), both computational, that is based ot explicit matrices, vector spaces and linear maps. The oral test will be mostly theoretical. The student should have a sound knowledge of the theorems and should know how to apply them to solve the exercises.

Office hours

By appointment.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
MAT/03
ECTS
6
Term
First semester
Course Length (Hours)
60
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • AG
    Alessandro Callisto Ghigi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics