Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 4th year
  1. Comparative Civil and Commercial Procedure
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Comparative Civil and Commercial Procedure
Course ID number
2526-4-A5810238
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è finalizzato a fornire agli studenti una visione del processo civile in dimensione comparatistica. Il corso è aperto a tutti gli studenti, italiani e stranieri, interessati a un percorso accademico internazionale.

Al termine del corso, lo studente dovrà aver acquisito:

  • Conoscenza e comprensione dei principali sistemi di civil law e common law e delle relative differenze;
  • Capacità di applicare il metodo di comparazione appreso a ulteriori sistemi giuridici;
  • Autonomia di giudizio nell'individuazione di potenziali istituti esportabili da altri ordinamenti;
  • Abilità comunicative nella presentazione e discussione di argomenti giuridici;
  • Capacità di apprendimento autonomo, anche attraverso la consultazione di fonti normative,
    dottrinali e giurisprudenziali dei diversi Paesi analizzati.

Contenuti sintetici

Lo scopo della giustizia civile, e cioè garantire un'efficace tutela dei diritti in un tempo ragionevole (e a costi ragionevoli), non è raggiungibile facendo riferimento a un unico modello procedimentale. Il corso analizza le principali caratteristiche dei diversi modelli procedimentali adottati in Europa e negli Stati Uniti.

Programma esteso

Saranno considerati i principali sistemi di common law e civil law.

Saranno quindi posti in evidenza i tratti di fondo che emergono dall'analisi dei sistemi esaminati.

Gli studenti stranieri potranno comparare gli istituti trattati con quelli dei loro Paesi di provenienza.

Prerequisiti

Conoscenza del diritto processuale civile.

Metodi didattici

Le lezioni si svolgeranno in presenza in modalità erogativa con momenti di discussione interattiva
su casi pratici:

9 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza
2 lezione da 2 ore svolta in modalità erogativa da remoto

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova orale ove verrà valutata la conoscenza dei principali temi trattati a lezioni e delle differenze fra sistemi processuali. In alternativa, a scelta dello studente, potrà essere discussa una relazione scritta, da questi preparata in precedenza, su uno degli argomenti trattati a lezione.
La valutazione avrà ad oggetto capacità di esposizione, comprensione e applicazione dei concetti, autonomia di
giudizio e proprietà di linguaggio.

Testi di riferimento

Slides, materiali distribuiti e letture segnalate dal docente durante il corso.

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to give an overview of civil proceedings in a comparative dimension. The course is open to foreigner students as well as to Italian students who want to give an international characterization to their academic curriculum.

By the end of the course, students should have acquired:

  • Knowledge and understanding of the main civil law and common law systems and their differences;
  • Ability to apply the learned comparative method to other legal systems;
  • Independent judgment in identifying potential institutions that can be exported from other legal systems;
  • Communication skills in presenting and discussing legal arguments;
  • Ability to learn independently, including through consultation of legislative, doctrinal, and case law sources from the various countries analyzed.

Contents

The aim of civil justice, i.e. to guarantee an effective protection of rights within a reasonable time (and, of course, at reasonable costs), cannot be pursued through the same model of procedure. Focus of the course is to point out the essential features of different models of procedure adopted in Europe as well as in the United States.

Detailed program

Lessons take into account the principles and the main features of common law and civil law systems.

At the end, the course will turn to the main trends and policies which have been raised from the analysis of the above mentioned systems.

Foreigners students are welcome to compare one or more topics of the course with their respective legal systems.

Prerequisites

Knowledge of civil procedure.

Teaching methods

Class lessons, with interactive discussions on practical cases and issues in a comparative perspective:

9 lessons of 2 hrs. in class
2 lesson of 2 hrs. online

Assessment methods

Oral exam where knowledge of the main topics covered in lessons and the differences between procedural systems will be assessed. Alternatively, at the student's choice, a written report, previously drafted by the student, on one of the topics covered in class may be discussed.
The assessment will focus on presentation skills, understanding and application of concepts, independent judgment,
and language skills.

Textbooks and Reading Materials

Slides, materials and notes dealt during the course.

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/15
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
21
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • FF
    Federico Ferraris

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics