Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Law
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Giurisprudenza [LMG01A - 581]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 5th year
  1. Public Regulation of Markets
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Public Regulation of Markets
Course ID number
2526-5-A5810240
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione

Gli studenti acquisiranno conoscenze avanzate sui principi giuridici e le regole che regolano i mercati e la concorrenza.

Comprenderanno il ruolo delle autorità pubbliche nel determinare le dinamiche economiche attraverso strumenti giuridici.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Gli studenti saranno in grado di applicare concetti giuridici e metodi interpretativi all’analisi di problemi concreti relativi alla regolazione e alla concorrenza.

Sapranno analizzare giurisprudenza, normative e documenti di policy per elaborare pareri giuridici motivati.

Autonomia di giudizio

Gli studenti svilupperanno un pensiero critico autonomo nella valutazione delle scelte regolatorie e delle loro implicazioni giuridiche in diversi settori economici.

Saranno in grado di valutare l’interazione tra norme giuridiche e obiettivi economici in contesti regolatori complessi.

Abilità comunicative

Gli studenti saranno in grado di esporre argomentazioni giuridiche in modo chiaro ed efficace, sia oralmente che per iscritto, utilizzando un linguaggio tecnico appropriato.

Parteciperanno a dibattiti strutturati e sapranno comunicare le proprie opinioni su questioni controverse legate alla regolazione dei mercati.

Capacità di apprendimento

Gli studenti miglioreranno la propria capacità di svolgere ricerche giuridiche in autonomia e di aggiornarsi costantemente sugli sviluppi normativi nel campo della regolazione economica.

Saranno preparati a intraprendere studi successivi o attività professionali presso autorità regolatorie, studi legali o istituzioni pubbliche che operano nel campo della regolazione dei mercati.

Contenuti sintetici

Il corso si concentrerà sulle principali caratteristiche della regolazione pubblica dell'economia, esaminando in particolare le ragioni alla base della regolazione, gli obiettivi e i criteri della regolazione pubblica nel contesto del processo di liberalizzazione che ha interessato diversi settori dei mercati europei.

Programma esteso

Dopo un'analisi del concetto di regolazione e dei suoi vari significati, il corso si concentrerà sulla regolazione pubblica dell'economia, evidenziando dapprima i rapporti con il diritto della concorrenza e poi concentrandosi sugli strumenti della regolazione. Particolare attenzione sarà dedicata alle autorità amministrative indipendenti per poi soffermarsi sulla regolazione di alcuni specifici mercati particolarmente rilevanti nel contesto nazionale ed europeo (energia, trasporti, banche, ambiente, salute, ecc.).

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Il corso si articolerà in due parti: la prima si svolgerà con modalità didattiche erogative, la seconda con modalità didattiche interattive.

Nel corso della prima parte le lezioni saranno principalmente frontali, con analisi di materiali giurisprudenziali e dottrinali e dibattiti in aula sul materiale esaminato. La seconda parte del corso sarà dedicata alle presentazioni in aula da parte degli studenti su specifici temi.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esposizione in aula da parte degli studeti di materiali assegnati (sentenze, atti di regolazione, contributi dottrinali) per verificare la capacità di applicare i principi e le regole studiate durante il corso ad ambiti specifici di regolazione ed esame orale, ossia un colloquio vertente sulle nozioni e i principi della regolazione pubblica dei mercati, con domande specifiche sugli argomenti indicati nel programma e trattati nei testi consigliati e nel materiale caricato.
Ai fini della valutazione si terrà conto della capacità dello studente di esprimersi utilizzando correttamente la terminologia, di sintetizzare gli argomenti e analizzare criticamente gli istituti.

Testi di riferimento

Materiali caricati sulla piattaforma elearning.

  • M. Sandel, What money can't buy: The Moral Limits of Markets, 2013

  • L. Kaplow, On the relevance of market power, 130 Harv. L. Rev. 1303 (free download on the web)

-M. Thatcher, From old to new indutrial policy via economic regulation, linked at

http://www.rivistadellaregolazionedeimercati.it/index.php/saggi-fascicolo-2/from-old-to-new-industrial-policy-via-economic-regulation

Sustainable Development Goals

ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

Knowledge and Understanding

Students will acquire advanced knowledge of the legal principles and institutional structures underpinning the regulation of markets and competition.

They will understand the role of public authorities in shaping economic dynamics through legal instruments.

Applying Knowledge and Understanding

Students will be able to apply legal concepts and interpretive methods to real-world problems related to regulation and competition policy.

They will analyze case law, legislation, and policy documents to develop informed legal opinions.

Making Judgements

Students will develop independent critical thinking in evaluating regulatory choices and their legal implications in different market sectors.

They will assess the interaction between legal norms and economic objectives in complex regulatory environments.

Communication Skills

Students will be able to present legal arguments clearly and effectively, both orally and in writing, using appropriate legal terminology.

They will engage in structured debates and communicate their views on controversial regulatory issues.

Learning Skills

Students will enhance their ability to conduct legal research autonomously and keep abreast of legal developments in the field of economic regulation.

They will be prepared to pursue further studies or professional activities in regulatory bodies, law firms, or public institutions dealing with market regulatio

Contents

The course will focus the main characteristics of public regulation in the present phase, particularly examining the rationales, aims, criteria of public regulation in the context of the process of liberalization which has interested different sectors of European markets.

Detailed program

After an analysis of the concept of regulation and its various meanings, the course will focus on public regulation of the economy, first highlighting the relationships with competition law and then focusing on the instruments of regulation. Particular attention will be paid to the independent administrative authorities and then focusing on the regulation of some specific markets that are particularly relevant in the national and European context (energy, transport, banking, environment, health, etc.).

Prerequisites

None

Teaching methods

The course will be divided into two parts: the first will take place with lecture-base teaching methods, the second with interactive teaching methods.

During the first part, the lessons will be mainly frontal, with analysis of jurisprudential and doctrinal materials and classroom debates on the material examined. The second part of the course will be dedicated to classroom presentations by students on specific topics.

Assessment methods

Classroom exposition by students on assigned materials (judgments, regulatory acts, doctrinal contributions) to test their ability to apply the principles and rules studied during the course to specific areas of regulation and oral examination, i.e., an interview focusing on the notions and principles of public regulation of markets, with specific questions on the topics indicated in the syllabus and covered in the recommended texts and uploaded materials.
The student's ability to express himself/herself using correct terminology, synthesize arguments and critically analyze institutions will be taken into account for evaluation purposes.

Textbooks and Reading Materials

Materials uploaded on the e-learning.

  • M. Sandel, What money can't buy: The Moral Limits of Markets, 2013

  • L. Kaplow, On the relevance of market power, 130 Harv. L. Rev. 1303 (free download on the web)

-M. Thatcher, From old to new indutrial policy via economic regulation, linked at

http://www.rivistadellaregolazionedeimercati.it/index.php/saggi-fascicolo-2/from-old-to-new-industrial-policy-via-economic-regulation

Sustainable Development Goals

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
IUS/10
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • SV
    Scilla Vernile

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics