Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Laboratory 1 of Literacy Learning and Teaching
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Laboratory 1 of Literacy Learning and Teaching
Course ID number
2526-3-G8501R041-G8501R064M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Literacy Learning and Teaching (with Workshops) and Methods in Educational Research

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

G8501R041 - M/PED 03 - Labororatorio 1 - Didattica della lettura e della scrittura-

Argomenti e articolazione del corso

Nel laboratorio 1 (12 ore) si affronteranno i seguenti argomenti:

  • Il processo di concettualizzazione della lingua scritta: analisi di indagini sulle scritture dei bambini della scuola dell'infanzia e primaria
  • L' evoluzione delle competenze scrittorie nei testi liberi in relazione alle modalità di intervento del docente
  • Il ruolo dell'anticipazione nel processo di lettura
  • Gli scopi e le strategie di lettura: implicazioni didattiche

Obiettivi

Attraverso il laboratorio gli studenti avranno la possibilità di connettere teoria e pratica attraverso il lavoro di gruppo incentrato sulle pratiche di alfabetizzazione e apprendimento della lingua scritta.
In particolar modo nel Laboratorio 1 ci si propone di raggiungere i seguenti obiettivi:

  • Saper rilevare i livelli di concettualizzazione della scrittura
  • Saper valutare i livelli di concettualizzazione della scrittura
  • Saper intervenire in modo efficace sui testi per promuovere le competenze di scrittura
  • Progettare attività di anticipazione per promuovere l'apprendimento della lettura
  • Individuare le proprietà testuali per progettare attività di anticipazione
  • Riflettere sulla propria esperienza di insegnamento in ambito linguistico (se presente) o sulle esperienze di tirocinio alla luce delle tematiche affrontate durante il corso
  • Promuovere la partecipazione attiva e la riflessione critica negli studenti

Metodologie utilizzate

Il laboratorio 1 prevede 12 ore di frequenza obbligatoria (le assenze sono disciplinate dal Regolamento generale dei Laboratori)

  • Lavoro a piccoli gruppi
  • Lavoro collettivo
  • Lavoro a coppie
  • Discussione
  • Simulazioni di attività didattiche

Materiali didattici (online, offline)

Nel Laboratorio 1 verrano utilizzati i seguenti materiali:

  • Produzioni scritte e testi di alunni della scuola dell'infanzia e primaria
  • Protocolli di interazione verbale
  • Differenti tipologie testuali
  • Quaderni e sussidiari in uso nel primo ciclo di istruzione

Programma e bibliografia

Si rimanda alla bibliografia del Corso di Didattica della Lettura e della Scrittura

Modalità d'esame

  • La frequenza del Laboratorio 1 (congiuntamente al Laboratorio 2) è condizione necessaria per poter sostenere l'esame di Didattica della Lettura e della Scrittura.

  • Per la modalità d'esame si rimanda al Syllabus del Corso di Didattica della Lettura e della Scrittura.

Orario di ricevimento

  • Il ricevimento studenti per il Corso di Didattica della Lettura e della Scrittura (anno accademico 2024-25) avranno luogo di mercoledì pomeriggio presso l'edificio U16 (4 piano, corridoio B) previo appuntamento tramite email alla docente (elisa.farina@unimib.it).
  • Per questioni specifiche relative al Laboratorio 1, scrivere al proprio docente di laboratorio che fornirà la mail durante il primo incontro, oppure scrivere alla docente referente dell'area linguistica (elisa.farina@unimib.it)

Durata dei programmi

Il Laboratorio, una volta superato, è sempre valido e dà accesso all'esame.

Cultori della materia e Tutor

Bassi Francesca: francesca.bassi@unimib.it

Cassani Martina: martina.cassani@unimib.it

Cecilia Grossoni: cecilia.grossoni@unimib.it

Centurelli Luigia: luigia.centurelli@unimib.it

Neri Veronica: neri.veronica@unimib.it

Pandolfi Sara: sara.pandolfi@unimib.it

Ryolo Ilaria: ilaria.ryolo@unimib.it

Zedda Angelica: angelica.zedda@unimib.it

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Course title

G8501R041 - M/PED 03 - Workshop 1- Reading and Writing: from Process to Practice

Topics and course structure

Workshop 1 topics:

  • The conceptualization process of written languages: analisys of surveys on the writing of pre-school and primary school childrens
  • The evolution of writing skills in relations to the teacher's feedbacks
  • The role of the anticipation in the reading process
  • Purpose and strategies of reading: teaching implications

Objectives

Through the workshop the students will have the opportunity to connect theories and practice through teamwork focused on literacy practices and learning of the written language.
Workshop 1 goals:

  • To know how to survey levels of written conceptualization
  • To know how to assess levels of writing conceptualization
  • To know how to provide effective feedback on texts to promoting writing skills
  • To know how to plan anticipational activities to promote reading skills
  • Identify textual properties to plan anticipational activities
  • To reflect on personal experiences of teaching in linguistic areas (if teaching) or on internship experience related to the issues faced during the coursee
  • Promote the active participation and critical thinking of the students

Methodologies

Workshop 1 is a 12 hours required attendance corse (the absences are governed by the laboratory regulations)

  • Work on small teams
  • Teamworks
  • Work in pairs
  • Discussion
  • Simulation of teaching activities

Online and offline teaching materials

The following materials will be used in workshop 1:

  • Written productions and text of pre-school and primary school childrens
  • Transcripts of verbal interaction collected in teaching situations
  • Different texts
  • Notebooks and book in use in primary istruction

Programme and references

Please refer to the bibliography of Reading and Writing: from process to practice course.

Assessment methods

Attendance to the workshop 1 (together with workshop 2) is a necessary condition to be able to take exam.
For the exam methods please refer to the Syllabus of the Reading and Writing teaching course.

Office hours

  • Appointments during 2024/25 will always be on Wednesday afternoon (U16, fourth floor on the left).
  • Appointments should be requested by email (elisa.farina@unimib.it)
  • For matters related to the workshop 1, write to your workshop teacher, or write to language area teacher (elisa.farina@unimib.it)

Programme validity

The outdated workshop does not expire

Course tutors and assistants

Bassi Francesca: francesca.bassi@unimib.it

Cassani Martina: martina.cassani@unimib.it

Cecilia Grossoni: cecilia.grossoni@unimib.it

Centurelli Luigia: luigia.centurelli@unimib.it

Neri Veronica: neri.veronica@unimib.it

Pandolfi Sara: sara.pandolfi@unimib.it

Ryolo Ilaria: ilaria.ryolo@unimib.it

Zedda Angelica: angelica.zedda@unimib.it

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PED/03
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MC
    Martina Cassani
  • LC
    Lella Civati
  • CC
    Chiara Colussi
  • EC
    Elena Consonni
  • SC
    Sara Crippa
  • ID
    Ilaria Dui
  • Elisa Farina
    Elisa Farina
  • BL
    Barbara Landoni
  • AM
    Antonio Masotti
  • VN
    Veronica Neri
  • SP
    Sara Pandolfi
  • VP
    Valeria Perotti
  • CR
    Cristiana Radavelli
  • IR
    Ilaria Ryolo
  • ST
    Sara Tagliabue
  • Davide Tamagnini
    Davide Tamagnini
  • AZ
    Angelica Zedda

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics