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  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Management of Social Enterprise and Non Profit Organizations (blended)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Management of Social Enterprise and Non Profit Organizations (blended)
Course ID number
2526-3-E1601N075
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione

Il corso offre alle studentesse e agli studenti una conoscenza approfondita dei modelli, delle teorie e degli strumenti per comprendere le dinamiche di funzionamento e sviluppo di imprese sociali e organizzazioni non profit, con particolare riferimento al contesto dei servizi del sistema Paese.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

La conoscenza teorica e la discussione di casi di studio consentono di applicare la prospettiva economico-aziendale per analizzare il funzionamento dell’azienda non profit, comprenderne il Social Business Model e le strategie di sviluppo delle organizzazioni non profit e dell’imprenditorialità sociale. Riconoscere caratteristiche, comportamenti e scelte manageriali e di governance di attori del non profit e delle imprese sociali, nonché l’applicazione di principi di progettazione di servizi ed erogazione degli stessi con riferimento alla formulazione ed implementazione di strategie e politiche pubbliche.

Autonomia di giudizio

La discussione di casi aziendali contribuisce allo sviluppo di capacità critiche e di giudizio con riferimento a scelte di management e di governance, alla definizione e progettazione delle condizioni e traiettorie di sviluppo dello spazio di azione delle imprese sociali e delle organizzazioni non profit.

Autonomia comunicative

La partecipazione alle attività d’aula, la presentazione di contributi e la discussione di casi contribuiscono allo sviluppo di abilità comunicative quali la capacità di discutere e argomentare efficacemente quanto appreso.

Capacità di apprendere

Il corso fornisce materiali e strumenti didattici che supportano le studentesse e gli studenti nello studio e nell'approfondimento autonomo degli argomenti trattati nel corso e nella sperimentazione pratica in contesti aziendali.

Contenuti sintetici

Alcuni temi che troveranno spazio saranno quelli relativi a: teorie e definizioni di non profit, spazio di azione e formula di funzionamento aziendale delle istituzioni non profit, social business idea e social business model, modelli di governance multistakeholder, modelli e logiche di creazione di valore con particolare riferimento alla progettazione, gestione ed erogazione dei servizi di welfare; logica di sussidiarietà nei contesti di quasi mercato e modelli organizzativi di riferimento, il continuum modelli profit e non profit.

Programma esteso

Nella prospettiva economico - aziendale, le istituzioni non profit nascono da una social business idea al fine di soddisfare i bisogni delle persone e famiglie, attraverso attività di produzione e scambio di beni e servizi di pubblica utilità, entro un determinato spazio di azione. A partire da tale spazio di azione, si configurano gli assetti di governo e i modelli di business sociali rispondenti al contesto sociale, istituzionale ed economico.

L’evoluzione del non profit verso forme di imprenditorialità più evolute, da un lato, e la diffusione di modelli e pratiche di responsabilità sociale d’impresa, dall'altro lato, suggeriscono una positiva contaminazione tra istituzioni non profit e profit tese alla ricerca della sostenibilità economica, sociale e di governance.
Un ruolo chiave è svolto delle organizzazioni non profit e imprese sociali all'interno dei sistemi di welfare e in particolare nel rapporto con l’attore pubblico.

L’erogazione dei servizi pubblici nei sistemi di welfare contemporanei richiede, infatti, una prospettiva che tenga conto delle complesse negoziazioni e relazioni inter-organizzative, dei processi decisionali e di policy che coinvolgono una pluralità di attori, e in particolare le organizzazioni non profit. Focalizzeremo l’attenzione sui processi co-produzione e co-creazione di valore nei sistemi di servizi.

Gli argomenti che verranno trattati nell’ambito del corso includono:

• Il continuum Non profit, Impresa sociale e Impresa socialmente responsabile
• Definizioni e teorie del Non Profit
• Il ruolo del non profit e delle imprese sociali nei sistemi di welfare
• Il modello di analisi aziendale dell’istituzione non profit
• Social Business Idea e Social Business Model
• Scente di Governance delle aziende non profit
• Scelte manageriali delle aziende non profit
• Servizi, Co-produzione e Co-creazione di valore
• Sviluppo del non profit e imprenditorialità sociale

Prerequisiti

Nessuno.

Metodi didattici

Il corso si svolge nella modalità blended learning. Si compone di 56 ore di cui indicativamente il 30% Didattica Erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides e video) e 70% Didattica Interattiva (project work di gruppo con tecniche di distance learning e discussione di casi).

Modalità di verifica dell'apprendimento

La valutazione ha l'obiettivo di verificare la conoscenza e comprensione dei temi del corso e i materiali didattici e la capacità di applicare i concetti teorici a casi pratici. Sarà strutturata nel seguente modo: prova scritta con domande aperte/ chiuse (vero o falso, domande a risposta multipla) o analisi di mini-casi, contributi previsti nella gestione dell’aula e project work di gruppo.

Testi di riferimento

Materiale didattico caricato in piattaforma e-learning e letture indicate dal docente durante il corso e testo di riferimento:

Dario Cavenago, Monica Carminati, Laura Mariani (2025).* Non Profit e impresa sociale. Management e spazio di azione. Pearson. e-Text

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
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Learning objectives

Knowledge and Understanding
The course provides students with an in-depth understanding of the models, theories, and tools used to analyze the functioning and development of social enterprises and non-profit organizations, with a particular focus on the public service context within the national system.

Applying Knowledge and Understanding
Through theoretical foundations and the discussion of case studies, students will apply a business and management perspective to analyze how non-profit organizations operate, understand their social business models, and examine development strategies for non-profit organizations and social entrepreneurship. Students will also learn to identify managerial and governance characteristics, behaviors, and decision-making patterns specific to non-profit and social enterprise actors, as well as how to apply service design principles in the formulation and implementation of strategies and public policies.

Making judgements
The analysis and discussion of real-world cases foster critical thinking and independent judgment regarding management and governance decisions, and the definition and design of enabling conditions and development paths for social enterprises and non-profit organizations.

Communication Skills
Active participation in class activities, presentations, and case discussions support the development of communication skills, such as the ability to effectively discuss and articulate knowledge and insights gained during the course.

Learning Skills
The course provides materials and learning tools to support students in the autonomous study and in-depth exploration of the course topics, as well as in the practical application of concepts within organizational contexts.

Contents

Topics addressed during the course will also include Non-Profit theories and definitions, business models adopted by relevant Non-profit institutions; social business idea and social business model; multistakeholder governance, models and logics of value creation including design, management and provision of welfare services; subsidiarity logic within quasi-markets and related organizational models, continuum profit and non profit models.

Detailed program

According to the business economics perspective, Non-profit Institutions come from a Social Business Idea with the aim to satisfy unmet social needs of person and families, through the production and commercialization of goods and services, within a specific space of action. Starting from this area of action, Non-profit institutions configure their governance and social business models considering their social, institutional and economic context.

The evolution of Non-profit institutions toward more advanced forms of business, on one side, and the diffusion of models and practices of Social Responsibility into traditional businesses, on the other side, suggest a positive contamination between profit and non-profit institutions, aimed at achieving sustainability in social, economic and governance issues.
A key role is played by non-profit organizations and social enterprises within the welfare systems and in the relationship with the public actor.

Indeed, public services provision in the contemporary welfare systems requires a perspective which considers the complex negotiations and inter-organisational relations, as well as decision-making processes and policy which involve a variety of actors, especially Non-Profit institutions. We will focus on the co-production and value co-creation processes in the service systems.

Topics which will be addressed during the course include:
− The Continuum Non-Profit, Social Enterprise and Responsible Business
− Non-Profit Definitions and Theories
− The role of Non-Profit and Social Enterprise in the Welfare Systems
− The business perspective in the analysis of non-profit organizations
− Social Business Idea and Social Business Model
− Governance decisions in non-profit organizations
− Management decisions in non-profit organizations
− Service Co-production and value co-creation
− Nonprofit Development and Social Entrepreneurship

Prerequisites

None.

Teaching methods

This course is provided through a blended learning approach. It consists of 56 hours of which approximately 30% is Erogative Didactic (frontal lectures with use of slides and videos) and 70% Interactive Didactic (group project work with distance learning tools and case discussion).

Assessment methods

The assessment aims to test student's preparation on the program and the ability to apply theoretical concepts on practical cases. It will be structured in the following assessment methods: written exam with open/closed questions (true/false, multiple-choic) or analysis of brief case study, in-class contributions, Group Project Work.

Textbooks and Reading Materials

Teaching materials uploaded on the e-learning platform, readings assigned by the instructor during the course, and the main textbook.

Dario Cavenago, Monica Carminati, Laura Mariani (2025).* Non Profit e impresa sociale. Management e spazio di azione. Pearson. e-Text

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
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Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • DC
    Dario Cavenago
  • Tutor

  • AR
    Angela Rizzo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

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