Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Laboratory 3
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory 3
Course ID number
2526-3-E1601N082
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e capacità di comprensione
• Fornire agli studenti le conoscenze teoriche fondamentali per la redazione di un business plan, includendo elementi di analisi economica, strategia aziendale e pianificazione finanziaria.
• Illustrare le principali metodologie di raccolta fondi e le logiche di investimento, sia in contesti di start-up sia per imprese consolidate.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
• Applicare modelli e strumenti per l’analisi di mercato, il posizionamento competitivo e la valutazione della fattibilità economico-finanziaria di un’idea imprenditoriale.
• Sviluppare e presentare un business plan completo, anche con il supporto e il confronto diretto con top manager, imprenditori e founders.

Autonomia di giudizio
• Sviluppare la capacità di valutare criticamente la sostenibilità strategica e finanziaria di un progetto imprenditoriale, attraverso l’interpretazione autonoma di dati e scenari.
• Promuovere l’attitudine a prendere decisioni consapevoli e responsabili, anche in condizioni di incertezza, tipiche dei contesti imprenditoriali.

Abilità comunicative
• Rafforzare le competenze di presentazione, in forma orale e scritta, di un progetto imprenditoriale di fronte a interlocutori esperti, potenziali investitori o stakeholder (c.d. pitch).
• Favorire lo sviluppo di abilità relazionali, attraverso attività cooperative e feedback strutturati da parte di manager e imprenditori ospiti.

Capacità di apprendere
• Stimolare negli studenti la capacità di apprendimento autonomo e permanente, mediante l’analisi di casi reali, testimonianze aziendali e best practices nel campo dell’imprenditorialità.
• Incentivare la riflessione critica sull’esperienza pratica svolta, al fine di interiorizzare strumenti e approcci trasferibili in altri contesti professionali e imprenditoriali.

Contenuti sintetici

Il laboratorio tratta il tema del Business Plan, unendo concetti economici, sociali e giuridici appresi durante il corso di studi.
Le domande chiave su cui il laboratorio si concentra sono:

  1. Cos’è un Business Plan?
  2. A chi serve un Business Plan?
  3. Come le imprese utilizzano concretamente un Business Plan?
  4. Com’è strutturato un Business Plan?
  5. Qual è la correlazione tra le teorie economiche, competitive e sociali? E come metterle in pratica?

Il laboratorio è in grado di fornire agli studenti strumenti analitici teorici e pratici, al fine di comprendere come le aziende operano e pianificano per il successo economico, competitivo e sociale.

Programma esteso

Il laboratorio si articola in due parti.

La prima parte è dedicata ai fondamenti di Business Plan, al fine di comprenderne gli obiettivi, la struttura e le competenze necessarie per la costruzione e lettura. A tal fine, si introducono metodologie e tecniche per l’analisi di un’idea imprenditoriale attraverso lo strumento del Business Plan.

La seconda parte si concentra su casi concreti di aziende che hanno basato le loro scelte sul Business Plan, con interventi diretti di imprese di notevole importanza. Gli studenti avranno l'opportunità di conoscere le figure più alte (Senior Manager, Fondatori e Amministratori Delegati) di aziende e start-up di notevole successo e di fama nazionale e internazionale.

Prerequisiti

• Essere iscritto dal 3° anno in poi.
• Aver superato gli esami di Matematica e Statistica.
• Aver conseguito dai 90 CFU in poi (al momento dell’iscrizione al laboratorio).
• Avere inserito i laboratori in piano.

Metodi didattici

Testimonianza in aula e lezioni frontali.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Valutazione di idoneità sul lavoro svolto in aula.

Testi di riferimento

Testimonianza in aula e lezioni frontali.

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

Knowledge and Understanding

  • Provide students with the theoretical foundations necessary for drafting a business plan, including economic analysis, business strategy, and financial planning.
  • Illustrate the main fundraising methodologies and investment logics, both for start-ups and for established companies.

Applying Knowledge and Understanding

  • Apply models and tools for market analysis, competitive positioning, and the assessment of the economic and financial feasibility of an entrepreneurial idea.
  • Develop and present a complete business plan, also through direct engagement with top managers, entrepreneurs, and founders.

Making Judgements

  • Develop the ability to critically assess the strategic and financial sustainability of a business project through independent interpretation of data and scenarios.
  • Foster the attitude to make conscious and responsible decisions, even under conditions of uncertainty, typical of entrepreneurial contexts.

Communication Skills

  • Strengthen oral and written communication skills for presenting a business project to expert stakeholders, potential investors, or other audiences (e.g., pitch).
  • Encourage the development of interpersonal skills through collaborative activities and structured feedback from guest managers and entrepreneurs.

Learning Skills

  • Stimulate students’ capacity for autonomous and continuous learning through the analysis of real cases, business testimonials, and best practices in entrepreneurship.
  • Encourage critical reflection on practical experiences, in order to internalize tools and approaches that are transferable to other professional and entrepreneurial settings.

Contents

The workshop is about Business Plan, combining economic, social and legal theories learned during your studies. The key questions the lab focuses on are:

  1. What is a Business Plan?
  2. Who needs a Business Plan?
  3. How do companies actually use a business plan?
  4. How is a Business Plan structured?
  5. What is the correlation between economic, competitive and social theories? And how to put them into practice?
    The laboratory is able to provide students with theoretical and practical analytical tools in order to understand how companies plan for economic, competitive and social success.

Detailed program

The Workshop is divided into two parts.

The first part is dedicated to the fundamentals of Business Plan, in order to understand the objectives, structure and skills necessary for it. Methodologies and techniques are introduced for the analysis of a business idea through the Business Plan tool.

The second part focuses on Business cases of companies that have based their choices on the Business Plan. In addition, there is a group work where students will have the opportunity to put into practice what they have learned and analyse a real competitive environment.

Prerequisites

• Enrolment on a third year degree program
• Maths and Statistic exams passed
• 90 CFU already obtained
• It is mandatory in order to get the CFUs, that this Lab. is formally included in the study plan.

Teaching methods

Lectures and business cases.

Assessment methods

Active participation during the lessons and the working groups.

Textbooks and Reading Materials

Lectures and business cases.

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Simone Di Maggio
    Simone Di Maggio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics