Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Italian Constitutional Law and Economics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Italian Constitutional Law and Economics
Course ID number
2526-3-E1601N101
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso ha l’obiettivo di fornire gli strumenti nozionistici e metodologici per comprendere i caratteri fondamentali della Costituzione economica, le principali teorie relative all'intervento dello Stato nelle dinamiche economiche, nonché, da ultimo, le modalità pratiche di attuazione dei principi costituzionali, in particolare nel quadro dell'organizzazione decentrata dell'ordinamento pubblico italiano, nonché in ambito comparatistico. L'insegnamento è pensato ed organizzato appositamente per studenti di un corso di laurea non specificamente rivolto a formare operatori del diritto.

  • Conoscenza e capacità di comprensione
    Il corso si propone di fornire conoscenze specifiche e approfondite riguardo i caratteri fondamentali della Costituzione economica italiana ed europea.

  • Conoscenza e capacità di comprensione applicate
    L’approccio interdisciplinare del corso (storia del pensiero economico, diritto pubblico, europeo e comparato) e l’analisi delle tematiche nelle loro diverse dimensioni vogliono permettere allo studente di acquisire una consapevolezza critica al fine di padroneggiare la complessità dei problemi relativi alla regolamentazione del fattore economico nel nostro ordinamento e in quello europeo.

  • Autonomia di giudizio
    Il corso intende fornire allo studente una coscienza critica utile a comprendere la regolamentazione pubblica dell'economia nel nostro ordinamento ed in quello europeo, nonchè a interpretare le norme e risolvere questioni pratiche.

  • Abilità comunicative
    Gli studenti acquisiranno un’adeguata padronanza della terminologia economico-giuridica e la capacità di comunicare le conoscenze apprese.

  • Capacità di apprendimento
    Al termine dell'insegnamento lo studente sarà in grado di integrare le conoscenze acquisite in altri corsi di ambito economico e giuridico.

Contenuti sintetici

Il corso è organizzato in modo da porre l'attenzione sul tema dei rapporti fra ordinamento statale ed economia attraverso un approccio multidisciplinare e secondo differenti punti di vista: il passaggio dallo Stato liberale al modello democratico sociale e il diverso modo di concepire l'interventismo statale nei settori economici in ottica nazionale e comparata; l'analisi delle principali teorie economiche; dall'idea di Stato minimo con la protezione dei diritti di libertà alla garanzia dei diritti sociali e il principio di uguaglianza sostanziale; il ruolo dell'Unione europea, in particolare sui temi della concorrenza e del contenimento dell'indebitamento pubblico; il decentramento regionale e il "federalismo fiscale"; la ripartizione delle competenze fra Stato e Regioni ed il principio di sussidiarietà; l'attuazione dei principi del regionalismo differenziato.

Programma esteso

La prima parte del corso si focalizzerà sui seguenti aspetti:

  • La storia del pensiero economico.

  • Il passaggio dal modello di Stato liberale a quello democratico-sociale... fino ai giorni nostri.

  • La questione economica all'interno delle costituzioni della seconda metà del Novecento in ottica comparatistica.

Nella seconda parte del corso, invece, verranno presi in esame:

  • I principali riferimenti costituzionali ai rapporti economici (il diritto al lavoro, la tutela della proprietà, l'inziativa economica e i suoi limiti, etc.)

  • Il ruolo dell'ordinamento pubblico nella garanzia dei diritti sociali, la concorrenza, le privatizzazioni, il principio di sussidiarietà orizzontale.

  • I limiti e il controllo della spesa pubblica (art. 81 Cost.) ed il rapporto con l'Unione europea.

  • La condizionalità europea, il Next Generation EU e il Recovery Plan

Nella terza parte, infine, si affronterà:

  • La ripartizione delle competenze fra Stato e Regioni in ambito economico (art. 117 Cost.)

  • Il c.d. federaslimo fiscale (art. 119 Cost.)

  • Il regionalismo differenziato (art. 116 Cost.)

Prerequisiti

La conoscenza del diritto costituzionale italiano

Metodi didattici

Le lezioni si svolgeranno in modalità erogativa in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova orale consistente in un colloquio sugli argomenti svolti a lezione e/o sul testo indicato per l'esame.

Nel corso dell'esame si valuteranno la capacità di esposizione e proprietà di linguaggio, la comprensione e l'applicazione dei concetti storico-giuridico-economici, nonché l'autonomia di giudizio

Testi di riferimento

S. GIANELLO (a cura di), Lineamenti di Costituzione Economica, Giappichelli editore, Torino, 2024

Sustainable Development Goals

PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to provide students with the basic notions and methodological tools to understand the basic features of the economic constitution, the main theories relating to state intervention in economic matters, as well as, most recently, the practical arrangements for implementation of constitutional principles, in particular in the framework of the decentralized organization of the Italian public system, as well as in the comparative field. It is conceived for students of non legal faculty.

  • Knowledge and Ability to Understand
    The course aims to provide specific and in-depth knowledge regarding the fundamental features of the Italian and European economic constitution.

  • Applied Knowledge and Ability to Understand
    The interdisciplinary approach of the course (history of economic thought, public, european and comparative law) and the analysis of the issues in their different dimensions are intended to enable the student to acquire a critical awareness in order to master the complexity of the problems related to the regulation of the economic factor in our legal system and in the European one.

  • Autonomy of judgment
    The course aims to provide the student with a critical awareness useful for understanding the public regulation of the economy in our legal system and in the European one, as well as for interpreting regulations and solving practical issues.

  • Communication Skills
    Students will acquire an adequate command of economic-legal terminology and the ability to communicate the knowledge learned.

  • Learning skills
    Upon completion of the course, students will be able to integrate the knowledge acquired in other courses in the fields of economics and law.

Contents

The course focuses on the theme of the relationship between the state system and the economy through a multidisciplinary approach and according to different points of view: the transition from the liberal state to the social democratic one and the different way of conceiving state interventionism in economic matters from a national and comparative point of view; the analysis of the main economic theories; from the idea of minimum state with the protection of liberty rights to the guarantee of social rights and the principle of substantive equality; the role of the European Union, in particular on the issues of competition and the public debt conteinment; regional decentralization and "fiscal federalism"; the distribution of competences between the State and the Regions and the principle of subsidiarity; the implementation of the principles of differentiated regionalism.

Detailed program

In the first part the course will focus on the following issues:

  • The history of economic thought.

  • The transition from the liberal state model to the social democratic one ... up to the present day.

  • The economic matter within the constitutional processes of the second half of the twentieth century from a comparative point of view.

  • The European conditionality, the Next Generation EU and the Recovery Plan

In the second part the course will examine:

  • Economic relations in the Italian Constitution (the right to work, the protection of property, economic initiative and its limits, etc.)

  • The role of the state in promoting social rights, competition, privatization, the principle of horizontal subsidiarity.

  • The limits and control of public spending (art. 81 of the Constitution) and the relationship with the European Union.

Finally, in the third part, the following will be addressed:

  • The distribution of competences between the State and the Regions in the economic sphere (Article 117 of the Constitution)

  • The c.d. fiscal federalism (Article 119 of the Constitution)

  • The differentiated regionalism (Article 116 of the Constitution)

Prerequisites

Knowledge of Italian constitutional law

Teaching methods

Lectures

Assessment methods

Oral exam consisting of an interview on the topics covered in class and/or on the text indicated for the exam.

During the exam, the ability to present and use language, the understanding and application of historical-legal-economic concepts, as well as the autonomy of judgment will be assessed.

Textbooks and Reading Materials

S. GIANELLO (a cura di), Lineamenti di Costituzione Economica, Giappichelli editore, Torino, 2024

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/08
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SG
    Simone Gianello

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics