Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Organizing, Human Resource Management and Diversity
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Organizing, Human Resource Management and Diversity
Course ID number
2526-2-E1601N108
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

1) Conoscenza e comprensione
Il corso intende offrire a studenti e studentesse una conoscenza dei principali:

  • modelli, metodi e strumenti per la gestione delle Risorse Umane (HRM);
  • problemi e sfide che la funzione ‘gestione delle Risorse Umane’ deve tipicamente affrontare nei contesti organizzativi odierni, con particolare attenzione alla gestione delle diversità e all'introduzione e uso di tecnologie digitali.

2) Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Attraverso questo insegnamento, studenti e studentesse impareranno a:

  • analizzare e applicare i principali modelli, metodi e strumenti di gestione delle Risorse Umane in relazione alle attuali sfide di questa funzione nelle organizzazioni odierne;
  • ragionare in modo critico su ruolo e responsabilità di questa funzione nelle organizzazioni contemporanee, con particolare riferimento ai temi della diversità e dell'inclusione.

3) Autonomia di giudizio
Attraverso questo insegnamento, studenti e studentesse saranno autonomi nel:

  • Analizzare criticamente un problema di gestione delle risorse umane e identificare gli strumenti HR più appropriati alla sua risoluzione.
  • Valutare autonomamente l'appropriatezza degli strumenti disponibili alla funzione HR in relazione al contesto organizzativo, sviluppando un approccio al contempo rigoroso e critico.

4) Abilità comunicative
Attraverso questo insegnamento, studenti e studentesse saranno in grado di:

  • Esprimere in modo chiaro e rigoroso i concetti appressi, sia in forma orale che scritta, utilizzando una terminologia appropriata.
  • Argomentare in modo coerente problemi, relative soluzioni nonchè le questioni principali che attengono all'ambito della gestione HR, con particolare attenzione ai temi di diversità e inclusione​.

5) Capacita di apprendere
L'insegnamento consentirà a studenti e studentesse di:

  • Sviluppare le capacità di apprendimento necessarie per intraprendere con successo studi successivi che richiedano una comprensione profonda di strumenti propri della gestione HR in chiave contemporanea
  • Acquisire un metodo di studio autonomo e rigoroso che consenta di approfondire le proprie conoscenze e di affrontare nuovi argomenti correlati alla gestione delle risorse umane in modo indipendente.

Contenuti sintetici

La relazione fra organizzazione e gestione delle risorse umane, in una epoca come la nostra, sempre più caratterizzata da repentine trasformazioni tecnologiche e cambiamenti economici a livello globale, si configura come particolarmente articolata. Questo insegnamento intende offrire non solo gli strumenti per comprendere funzioni e scopi della Direzione Risorse Umane nelle odierne organizzazioni, ma anche per far ragionare criticamente studenti e studentesse sui rischi e i paradossi della professione HR e della gestione delle Risorse Umane più in generale, con particolare attenzione ai temi della diversità e della sua valorizzazione).

Dopo aver presentato e discusso i principali concetti e strumenti per comprendere la funzione 'Gestione delle Risorse Umane' e la sua relazione con l’organizzazione in generale, ne saranno approfonditi gli aspetti più salienti, quali il legame tra progettazione organizzativa, motivazioni e competenze; la selezione del personale; relazione fra mercati del lavoro, sistemi di carriera e valorizzazione delle diversità; il contratto psicologico. Tali questioni verranno approfondite anche attraverso focus tematici più specifici.

Programma esteso

In una prima parte dell'insegnamento si presenteranno i concetti, gli strumenti e le principali questioni relative alla gestione delle Risorse Umane, da una prospettiva organizzativa e sociologica. In particolare, si esaminerà in che cosa consiste la funzione HR e come il ruolo della direzione HR può essere interpretato e strutturato in relazione all'assetto organizzativo, alla cultura dell'organizzazione, nonché alle competenze.

Successivamente saranno presentati i temi centrali della gestione delle Risorse Umane. Più specificatamente, saranno affrontati alcuni nodi critici del ciclo del valore delle risorse umane, in particolare:

• Persone: si analizzeranno le competenze delle persone e le motivazioni che le spingono a partecipare alla vita organizzativa, la selezione e il reclutamento del personale; nonchè la valorizzazione delle diversità presenti nel mercato del lavoro in ottica di gestione HR;
• Relazioni: si indagheranno le relazioni che si instaurano tra organizzazione e persona, in particolare attraverso l'esame del contratto psicologico tra l’organizzazione e i suoi collaboratori;
• Performance: si definiranno le condizioni organizzative che permettono alle persone di realizzare il proprio potenziale, che ha a che fare con l'allineamento di competenze individuali e ruolo, ma anche con la definizione degli spazi, dei tempi e delle modalità di lavoro;

I temi saranno indagati attraverso casi studio e articoli, approfondimenti e il coinvolgimento di esperti/e.

Prerequisiti

Conoscenze di base di teoria dell'organizzazione*

*Come lettura propedeutica si consiglia il capitolo 2 del manuale: Catino, M & Tirabeni, L (2023). Fondamenti di organizzazione. Il Mulino. Bologna.

Metodi didattici

Lezioni frontali con un taglio interattivo: all'esposizione dei concetti chiave dell'insegnamento si accompagna l'esame di casi e/o esercizi ad hoc e/o approfondimenti finalizzati a fare assimilare i concetti. Il Corso si compone di 56 ore, di cui indicativamente il 50% con didattica erogativa (DE) (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 50% con didattica interattiva (DI) (esercitazioni, lavori in sottogruppo, analisi di casi). Si noti che alcune lezioni DE potranno essere erogate in modalità da remoto asincrona per una percentuale comunque inferiore al 15% del totale.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame solo scritto con domande a risposta multipla (15) e domande aperte (2) riguardanti tutto il programma che è costituito manuale di riferimento e da tutti i materiali integrativi presenti su elearning. In particolare, le domande a risposta multipla servono per il controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame; mentre quelle aperte sono finalizzate al controllo intensivo sulle capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma. Verranno altresì valutati la proprietà di linguaggio e la capacità di argomentazione.

Non sono previste prove in itinere.
Non è previsto il salto d'appello.

N.B. Dal termine del corso (dicembre 2025) il Programma d'Esame dettagliato (con riferimenti puntuali al testo adottato e ai casi/approfondimenti) è reso disponibile sulla e-learning e rimane valido per tutti gli appelli dell'a.a. in corso.

Testi di riferimento

Tirabeni, L. (2025). Organizzazione, Gestione delle Risorse Umane e Diversity Management. McGraw Hill. 230 pp. ISBN: 9798219067129.

Il testo è disponibile presso la libreria Cortina Bicocca oppure online sulle principali piattaforme.

Altri materiali integrativi, come slide, articoli e casi studio, saranno anch'essi indicati in dettaglio all’inizio del corso e resi disponibili durante le lezioni. Questi materiali saranno forniti online attraverso la piattaforma e-learning e/o saranno comunque reperibili attraverso la biblioteca dell'Università di Milano-Bicocca.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

1) Knowledge and understanding
The course aims at providing students with a knowledge of the main:

  • models, methods, and tools for the management of Human Resources (HRM);
  • problems and challenges that the HRM function typically face in today's organizational contexts, especially with respect to diversity management and the introduction and use of digital technologies.

2) Applying knowledge and understanding
Through this course, students will learn to:

  • analyze and apply the main models, methods, and tools of HR management in relation to the challenges of this function in current organizations;
  • think critically about the role and responsibility of this function in contemporary organizations, especially with respect to diversity management and inclusion.

3) Independent judgment
Through this course, students will be able to:

  • Critically analyze a human resource management problem and identify the most appropriate HR tools to address it;
  • Independently evaluate the suitability of the tools available to the HR function in relation to the organizational context, developing an approach that is both rigorous and critical.

4) Communication skills
Through this course, students will be able to:

  • Clearly and rigorously express the concepts learned, both orally and in writing, using appropriate terminology;
  • Coherently discuss problems, relevant solutions, and key issues in the field of HR management, with particular attention to diversity and inclusion.

5) Learning skills
The course will enable students to:

  • Develop the learning abilities necessary to successfully undertake further studies requiring a deep understanding of contemporary HR management tools;
  • Acquire an autonomous and rigorous study method that allows them to deepen their knowledge and independently explore new topics related to human resource management.

Contents

The relationship between organization and human resource management, in an era like ours increasingly marked by rapid technological transformations and global economic changes, is particularly complex. This course aims not only to provide the tools to understand the functions and objectives of Human Resource Management in today’s organizations, but also to encourage students to critically reflect on the risks and paradoxes of the HR profession and human resource management more broadly, with particular attention to issues of diversity and its enhancement.

After presenting and discussing the main concepts and tools for understanding the 'Human Resource Management' function and its relationship with the organization as a whole, the course will delve deeper into its most significant aspects, such as the link between organizational design, motivation, and competencies; personnel selection; the relationship between labor markets, career systems, and the promotion of diversity; and the psychological contract. These topics will also be explored through more specific thematic focuses.

Detailed program

In the first part of the course, concepts, tools, and key issues related to Human Resource Management will be introduced from an organizational and sociological perspective. In particular, the course will examine what the HR function entails and how the role of HR management can be interpreted and structured in relation to organizational design, corporate culture, and competencies.

Subsequently, the central themes of Human Resource Management will be explored. More specifically, some critical issues within the human resource value cycle will be addressed, particularly:

• People: the course will analyze individual competencies and the motivations that drive people to participate in organizational life, as well as personnel recruitment and selection, and the valorization of diversity in the labor market from an HR management perspective;
• Relationships: the relationships established between the organization and the individual will be examined, with particular focus on the psychological contract between the organization and its employees;
• Performance: the course will define the organizational conditions that enable individuals to realize their potential, which involves the alignment of individual competencies and roles, as well as the structuring of workspaces, schedules, and modalities.

These topics will be explored through case studies, articles, in-depth discussions, and contributions from experts.

Prerequisites

Basic knowledge of organization theory*

*As preparatory reading we recommend chapter 2 of the manual entitled: Catino, M & Tirabeni, L (2023). Fondamenti di Organizzazione. Il Mulino. Bologna.

Teaching methods

Frontal lessons with an interactive slant: the exposition of key concepts of organizational theory goes hand by hand with the examination of cases and / or ad hoc exercises and / or in-depth analysis for making the students able to assimilate concepts.
The course consists of 56 hours, with approximately 50% dedicated to traditional teaching methods (TT) (lectures utilizing slides, audio, and video) and 50% to interactive teaching methods (IT) (exercises, group work, and case studies). Please note that some TT lessons may be delivered asynchronously online, for a percentage not exceeding 15% of the total.

Assessment methods

Written exam with questions regarding all the given references (the textbook, articles, slides etc.). Multiple choice questions (15) are used for the extensive control of the preparation on the exam program; while the open ones (2) are aimed at the intensive control over the capacity for autonomous reflection on critical points of the exam program. The correct use of language as well as the ability of argumentation will be also evaluated.

No intermediate tests.
Failing the exam does not make the student ineligible to retake the test on the following date.

Please note that at the time of ending of classes (December 2025) the detailed program (with references to the textbook and cases/furher materials) will be available on line. It will remain valid for all the exams of the current academic year.

Textbooks and Reading Materials

Tirabeni, L. (2025). Organizzazione, Gestione delle Risorse Umane e Diversity Management. McGraw Hill. 230 pp. ISBN: 9798219067129.

The book is available at the Cortina Bicocca bookstore or through the main online platforms.

Slides, additional references, and further material will be also specified in detail with the beginning of the course and during lessons. These will be available online through the e-learning system and/or through the Milano-Bicocca University library.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Profilo_ottobre 2022
    Lia Tirabeni
  • Tutor

  • CC
    Claudia Cavallari

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics